gouden zweep! prachtige koers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123456A1

gouden zweep! prachtige koers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 14:33

"Mijn allermooiste zege ooit, deze koers heb ik altijd al willen winnen", waren de eerste woorden van Wim v.d. Pijl die hij aan
bovengetekende meldde nadat hij voor een sensatie had gezorgd door met Voltreffer de Gouden Zweep te winnen. "Dit is een koers
van naam en faam waarmee je voor altijd de boeken in gaat, de kroon op mijn werk als pikeur", geeft Wim nog extra aan.

De 61-jarige Leidschendammer traint al 40 jaar paarden op zijn thuisbasis Renbaan Duindigt. Hij zou oorspronkelijk Tepee River rijden in de Gouden Zweep
maar die startte op het laatste moment in een ander nummer deze meeting waardoor hij door vriend Jan Harmsen werd gekoppeld aan Voltreffer.
Het was de vijfde maal dat v.d. Pijl startte in de Gouden Zweep, eerder deed hij tweemaal mee met zowel Youpi Sunshine als Patrick Crown.
Voltreffer had hij nog nooit gereden in een koers en zelfs niet eens gewerkt. "Het paard ken ik natuurlijk heel goed want hij staat hiernaast.
Ik weet dat het een moeilijk heerschap is. Ik reed hem voor de Gouden Zweep even een paar baantjes uit en zou wel zien hoe het zou uitpakken".
Toch had v.d. Pijl een scenario bedacht. "Ik wilde proberen vanaf het gras door te draaien en als hij recht zou zijn vanaf het gras vol weg te rijden.
Hij was door het vele draaien wel wat danserig geworden maar vertrok als een raket". Wat niemand voor mogelijk had gehouden gebeurde,
Voltreffer troefde in de eerste 200 meter zelfs Revanche S af voor de koppositie. "De bedoeling was het tempo constant en hoog te houden want dan wordt
het voor de achterste paarden lastig om in te lopen. De laatste maal overzijde verhoogde ik nogmaals het tempo echter ter hoogte van de nootdorppiste
had hij wat misstappen toen hij over wat plassen heen sprong. Daarna kreeg ik steeds meer het gevoel dat we wel eens heel ver konden komen". Zijn gevoel
bleek juist te zijn. Richting finish schreeuwde de doorweekte toeschouwers het uit want iedereen gunde het dit duo. "Rijden Wim, rijden Wim, rij op Wimpie",
klonk het vanaf de tribunes. Voltreffer bleef de strijdende meute eigenlijk nog eenvoudig de baas in de slotfase waar een andere Wim, Wim Wielinga binnendoor
met Ruud Pools na een heel beste tweede plaats ging. Willem W Boko leek derde te worden maar op de streep vloog Warrior Boko hem met een laatste
jump voorbij. Revanche S pakte plaats vijf voor Vito Corleone. Jan Harmsen, vriendin Marjan en zus Mary konden hun geluk niet op en de tranen vloeide rijkelijk.
De 7de juni is voor hun een emotionele dag. Het is tevens de verjaardag van zus Annette die alweer bijna twee jaar geleden veel te vroeg van ons heen ging.
Ze was de grootste fan van Voltreffer, hij won deze Gouden Zweep op haar verjaardag....

123456A1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 14:38

Prachtige koers! De tranen liepen over me gezicht toen ik dit filmpje op internet zag, jammer genoeg kon ik er zelf niet bij zijn, omdat ik naar de renbaan in Duitsland 'Düsseldorf' ging met een paard van stal die moest lopen. wat uiterraard ook een mooie dag was, ondanks de regen.