Aartje korte training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GreenRider

Aartje korte training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 21:51

hier een filmpje wat ik met een nieuw progamma heb gemaakt dus tis niet heel netjes :P
maar het is van een korte training met Aart, hij was een beetje lui door het weer
maar het ging best netjes vond ik :)

(als je hem op youtube kijkt issie groter)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:37

Ziet er leuk uit. Leuk paardje trouwens, die aart.
Maar misschien is het wel een optie om te werken aan lichtere signalen met ronddrijven. Momenteel zijn de signalen erg sterk en blijkbaar nodig om hem voorwaarts te houden.
Met iets meer motivatie kun je hem wellicht wat lichter aan het werk houden.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:07

Ik gebruikte eerst lichtere hulpen :j maar hij begon me telkens meer te testen, hij is nog hartstikke jong dus het is per
training heel anders. Hier
moest ik echt duidelijke hulpen gebruiken om hem bijv. voorwaarts te houden, maar het ook een beetje spelen wat we doen :j we hebben er geen filmpjes van want de batterij
Was leeg (daarom ook zo'n kort filmpje) maar hij was heerlijke vreugde bokjes aan het maken na een tijd :P
het touw hoort niet streng dominant te zijn, het moet ook speels kunnen gebruikt worden.

liljebo

Re: Aartje korte training

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:17

Beetje pubertje denk ik.
Moet kunnen.
Komt verder vast helemaal goed en inderdaad... het touw moet niet streng dominant zijn.
Gewoon een hulpmiddels waarvoor hij niet bang hoeft te zijn.

Maxitaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:46

Heel leuk om te zien! Veel succes met verder oefenen!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 18:56

dankjewel :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:59

Ik vind dat je hem vrij veel achterna zit om in tempo te blijven. Probeer wat lichter in je hulpen te zijn bij de draf, nu jaag je hem als het ware op door hem continu achterna te zitten. Laat hem eens zelf de verantwoordelijkheid nemen om in dat tempo te blijven hangen wat jij hem gevraagd hebt. Zo wordt het wat interessanter voor hem omdat hij nu echt moet gaan werken en denken.

Verder ziet het er leuk uit :) :) .. ik zou alleen je fases afbouwen zodat je nog minder hoeft te gebruiken.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 00:39

ik werk zonder fases enz ;)
Ik ben totaal kalm hoor, ik loop hem niet achteraan, gewoon met eigen circel (het lijkt op het filmpje idd wel zo)
Maar met Aart moet je echt veel energie hebben, had laatst een cursus gedaan bij mensen en
daar kreeg ik ook al te horen dat je veel energie nodig hebt bij Aart om hem ech taan de gang te krijgen :P
Op een gegeven moment worden de hulpen vanzelf minder maar nu is er nog veel energie voor nodig.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:16

Idd. Je kan niet verwachten dat je gelijk met de allerfijnste hulpen je paard rond kan sturen. Rome is ook niet op één dag gebouwd. ;) Ook in grondwerk moet je samen groeien, net zoals onder het zadel.
Je bent iig goed op weg!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:22

leuk hoor! knappe fjord!
ik zou alleen een vliegenkap op doen of een ander tijdstip uitkiezen.....verder is het net of hij niet regelmatig loopt in draf als je er op zit.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 11:52

dankje :) we zijn bezig een met een zelfgemaakte vliegenmiddel, hij heeft idd vreselijk last...
we hopden dus dat het gaat werken!
Zelf had ik niet echt door dat hij onregelmatig loopte... misschien lijkt het doordat de grond niet helemaal vlak is?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:43

GreenRider schreef:
ik werk zonder fases enz ;)
Ik ben totaal kalm hoor, ik loop hem niet achteraan, gewoon met eigen circel (het lijkt op het filmpje idd wel zo)
Maar met Aart moet je echt veel energie hebben, had laatst een cursus gedaan bij mensen en
daar kreeg ik ook al te horen dat je veel energie nodig hebt bij Aart om hem ech taan de gang te krijgen :P
Op een gegeven moment worden de hulpen vanzelf minder maar nu is er nog veel energie voor nodig.

wat betekent dat precies? zonder fases werken? Je verhoogt toch wel flink je druk op dit filmpje? Wat wil je dan precies bereiken met het uitgooien van je touw?
Verder heel relaxed filmpje, wel vervelend die vliegen ;)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 17:51

nou veel methodes werken met fases, elk paard moet of gaat dezelfde fases door. Ik probeer puur op het
moment te werken. met fases bedoel ik eigenlijk ook een beetje levels, trucjes enz enz.

edit: en idd die vliegen zijn echt een ramp! Maar knoflook helpt echt gelukkig :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:11

fase gebruik is niets anders dan druk opbouwen ;) Ik zie je wel druk opbouwen, maar wel vrij heftig en zonder reactie te krijgen. Als je geen reactie krijgt, had je net zo goed niets kunnen doen ;)
Ik vind het hartstikke leuk wat je doet, maar je hebt wel een beetje zo'n type paard die snel "afstompt" op hulpen, ik zou zeker niet meer energie gaan gebruiken, juist zo min mogelijk, blijf kleine signalen geven :)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:16

aardig dat je wil helpen maar als ik kleinere hulpen ga geven is zijn reactie eten. We zijn nog bezig met respect.
En reactie krijg ik zeker! Hij versneld zijn passen, galop nog niet, dat doet hij niet snel :P
Hij reageerd altijd heel goed op hulpen maar je moet ze echt duidelijk blijven geven.
Niet elk paard reageerd gelijk op de kleinste hulpen :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:32

haha, dat weet ik. Ik zou ook zeker niet galop vragen nu.
Verder geen kritiek hoor, alleen een waarschuwing dat je heel makkelijk snel te veel gaat doen en je paard steeds minder. Altijd belangrijk om op te letten ;)
Vandaar dat ik je opmerking over fase gebruik zo apart vond. Niets anders dan negatieve bekrachtiging namelijk, waarbij je begint met een zo licht mogelijke hulp en dan uiteindelijk iets doet waardoor hij een reactie geeft. Als je altijd dezelfde zware hulp geeft, zal hij nooit weten wat je met die lichte hulp bedoelt.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:36

Ja kan van zwaar naar licht gaan, in het begin zul je soms wat zwaarder moeten zijn om een reactie te krijgen in het begin.
De hulpen verminder je langzaam.
Elke oefening die ik vraag vraag ik eerst ook 'licht', geen reactie? dan gaan we wat zwaarder.
Als ik bijv. met een ander paard werk die gevoelig is ben ik ook absoluut licht hoor :j
Het is en blijft lichaamstaal dus als het paard eenmaal op je lichaam let kan je ze lichter maken :)
vat het btw niet aanvallend op hoor :P
wel interessant juist die verschillende meningen.

clauutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:50

heey
lois
ik ben claudia hihi
ziet er leuk uit met aartje hoor
knap dat je al die dingen kan (ook filmpjes of je profiel)
ik heb niet zo heel veel verstand van NH ik ben meer van het dressuren hihi

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:50

Hey Claudia,
Leuk dat je reageerd :D