Paard wil niet over grondbalkjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

Paard wil niet over grondbalkjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:02

Mijn verzorgpaard wil niet springen of over balkjes draven. Om hem wat meer van zijn achterhand bewust te laten worden wil ik graag balkjes met hem draven aan de longe.

Maar nu het probleem... Zodra hij een hindernis of balkje ziet liggen, begint hij te staken. Hij draait zich om of rent 'langs' de grondbalk. Dit doet hij overigens ook bij het rijden. Zonder balkjes luistert hij prima naar mijn hulpen. Doe los grondwerken met hem en zet hem ook regelmatig aan de pessoa aan het werk. Ik weet dus niet of het puur 'ongehoorzaamheid' is. Aan de hand over de balkjes stappen heeft ook geen zin, hij gaat stil staan en als je hem vervolgens vraagt om toch mee te lopen gaat hij in z'n achteruit.

Hoe kan ik dit oplossen? Bij zijn eigenaresse doet hij het ook niet...

Damber

Re: Paard wil niet over grondbalkjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:03

Mocht hij -na veel aandringen- toch over de balk heen gaan, neemt hij een noodsprong.. ik beloon hem daar dan uitbundig voor (het is overigens een begin) maar het volgende rondje is het dan weer hetzelfde liedje..

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:31

En als je voor hem uit loopt, in plaats van naast hem?

Je kan anders ook proberen om te beginnen met iets anders op de grond te leggen. Een halstertouw of een handdoek. Daar kan je paard ook op staan en zo vind hij het misschien minder eng.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:08

Eerst veel grondwerk doen, zorg dat hij netjes naast je meeloopt, draaft als jij gaat rennen en direkt weer stilstaan als jij stopt, en zorg dat hij achterwaarts kan op een enkel woord.

Als dat soepel gaat kun je een balk introduceren; leg hem midden in de bak en doe je oefeningen er omheen met een ruime afstand zodat je geen problemen krijgt. Probeer al grondwerkend het balkje van opzij te naderen, dus zo dat de punt van de balk naar je wijst, zodra je paard naar de balk kijkt zet je hem in zijn achteruit en draait bij de balk weg, loop een rondje en probeer het opnieuw.
Als je het laatste stuk moeilijkheden verwacht kun je haar ook achterwaarts naar de balk laten lopen zodat ze er evenwijdig naast komt te staan. Je beloont haar en laat haar weer voorwaarts bij de balk wegstappen, pas als dit helemaal goed gaat nader je de balk van voren.
En denk eraan; voordat ze moeilijk kan gaan doen zet je haar achterwaarts of draai je om. Vooral geen aandacht schenken aan de balk, dus niet stilstaan om te kijken, niet laten snuffelen enz, doe alsof hij er niet is, beste moment om te belonen is niet als je dichtbij de balk bent maar juist als je er vanaf bent. (Bv; je loopt voorwaarts richting de balk, houd halt en gaat meteen achterwaarts (want met stilstaan verstig je de aandacht op de balk), na 3 of 4 stappen achterwaarts is daar je belongingsmoment, dit omdat ze dan juist leert dat ze beloond wordt als ze ontspannen is. Als je dichtbij de balk bent zal ze meer gespannen zijn en beloon je dus niet want je wilt haar niet belonen omdat ze gespannen is)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 18:22

keet87 schreef:
En als je voor hem uit loopt, in plaats van naast hem?

Je kan anders ook proberen om te beginnen met iets anders op de grond te leggen. Een halstertouw of een handdoek. Daar kan je paard ook op staan en zo vind hij het misschien minder eng.

voor hem lopen ipv naast hem geeft geen ander effect... het is echt de balk waar hij bang voor is.. halstertouwen/ handdoeken/ zwepen loopt hij zo overheen... maar vind ik niet heel erg verantwoord

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 18:23

anneliesdj schreef:
Eerst veel grondwerk doen, zorg dat hij netjes naast je meeloopt, draaft als jij gaat rennen en direkt weer stilstaan als jij stopt, en zorg dat hij achterwaarts kan op een enkel woord.

Als dat soepel gaat kun je een balk introduceren; leg hem midden in de bak en doe je oefeningen er omheen met een ruime afstand zodat je geen problemen krijgt. Probeer al grondwerkend het balkje van opzij te naderen, dus zo dat de punt van de balk naar je wijst, zodra je paard naar de balk kijkt zet je hem in zijn achteruit en draait bij de balk weg, loop een rondje en probeer het opnieuw.
Als je het laatste stuk moeilijkheden verwacht kun je haar ook achterwaarts naar de balk laten lopen zodat ze er evenwijdig naast komt te staan. Je beloont haar en laat haar weer voorwaarts bij de balk wegstappen, pas als dit helemaal goed gaat nader je de balk van voren.
En denk eraan; voordat ze moeilijk kan gaan doen zet je haar achterwaarts of draai je om. Vooral geen aandacht schenken aan de balk, dus niet stilstaan om te kijken, niet laten snuffelen enz, doe alsof hij er niet is, beste moment om te belonen is niet als je dichtbij de balk bent maar juist als je er vanaf bent. (Bv; je loopt voorwaarts richting de balk, houd halt en gaat meteen achterwaarts (want met stilstaan verstig je de aandacht op de balk), na 3 of 4 stappen achterwaarts is daar je belongingsmoment, dit omdat ze dan juist leert dat ze beloond wordt als ze ontspannen is. Als je dichtbij de balk bent zal ze meer gespannen zijn en beloon je dus niet want je wilt haar niet belonen omdat ze gespannen is)

Dit is een duidelijke uitleg :j ga ik zeker proberen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:40

En mocht het na heel veel oefenen nog steeds zo gaan probeer hem dan eens wat meer te 'overdonderen'.
Vraag iemand om met een longeerzweep achter je aan te lopen, leg een balk op de hoefslag en zorg dat hij eerst via de andere zijde vlot met je mee draaft. Op het moment dat hij de balk in het vizier krijgt moet je hulp even snel zijn met de zweep, niet aarzelen maar even doorpakken. Gaat hij erover dan belonen met je stem maar liever niet stilstaan maar juist doorgaan, nog een 4 of 5 keer tot hij minder hectisch reageert en als je duidelijk verschil merkt beloon je hem uitgebreid en laat hem even kijken wat hij nu eigelijk gedaan heeft.
Als het echt een hertje is en dus voor jou minder veilig om mee te lopen dan kun je hem er ook in vrijheid overheen laten gaan, dan bouw je een 'kooi' door evenwijdig aan de lange zijde enkele hindernisstaanders te zetten waartussen je balken/lint maakt. Je kunt hem dan door de 'tunnel' sturen met een longeerzweep, eerst een paar keer zonder balk, later met balk, verder dezelfde werkwijze als hierboven.

Sommige paarden blijven een beetje steken in hun angst en moeten dan even met de neus op de feiten gedrukt worden, in dit geval; balk is niet eng en kun je gewoon overheen lopen. Als je dat een aantal keer snel achter elkaar doet hebben ze vaak wel door dat er niets aan de hand is.
Maar probeer eerst bovengenoemde, dat werkt bij 9 van de 10 paarden ;)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 23:19

We hebben al eens (met mij erop) een u gemaakt van 3 balken. 1 met longeerzweep, 1 ernaast en ik er dus op... er naartoe gestuurd. Hij gaat er of op af en in de ankers of hij gaat er dwars langs heen (vergeet dan ook wat hulpen zijn). Hij kan best 'gevaarlijk' zijn, dus er echt naast lopen doe ik niet :n hij springt dan zo bovenop mij als hij zich er al heen laat sturen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:46

Ja herkenbaar, en als je hem los laat of aan de longeerlijn?
Als je longeert kun je ook meerdere balken naast elkaar leggen zodat hij er ook niet langs kan.
Beter is dan toch om even door te pakken en een flink aantal keer erover te gaan tot hij wat rustiger wordt.

Maar er zijn ook paarden die het nooit leren, helaas. Maar gelukkig zijn die zwaar in de minderheid ;)

Horses4life_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:37

eerst proberen terwijl je ernaast loopt misschien?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:04

Beetje beter lezen ;)

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:31

Ik zou me gewoon op de balk zetten, paard aan een touw en hem dan bij jou vragen.
Laten ruiken en doen aan de balk en zo zal hij leren dat het niet erg is.
Dat is een begin.
Dan zou ik steeds in cirkels (vanop de grond) rond de balk gaan en die cirkels steeds kleiner maken.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 23:11

Sorry voor mijn late reactie. Ben vandaag teruggekomen van de vakantie. Maandag ga ik weer naar hem toe en ga ik weer een poging wagen. Aan de hand over de balk heen, lukt niet (springt hij bovenop me). Aan de longeerlijn, los of ohz maakt niet uit.. hij weigert gewoon echt en draait zich om of loopt dwars door me heen. Maandag ga ik weer een poging wagen (mits het weer dat toelaat).

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 06:38

Nou, gisteren een balkje in het midden van de longeerkraal neergelegd. Hij heeft daar braaf z'n rondjes om heen gelopen := Daarna het balkje steeds dichter bij de hoefslag neergelegd... Weigering nummero 1.... Toch aan de hand geprobeerd, maar :n niet erover willen... Alleen maar in de achteruit, de vooruit was kapot! Nou ja, misschien te snel geweest met balkje op de hoefslag neerleggen. Het balkje dusdanig neergelegd dat hij met z'n ene been er langs kon, maar met z'n andere er toch wel overheen moest. Dit deed hij zowaar heel braaf!! Vervolgens het balkje tegen de rand aangelegd en ook hier ging hij braaf overheen. De noodsprongen werden ook steeds minder. Hij sprong nog wel over het balkje heen, maar hij kwam nu niet 2 meter van de grond. Uiteindelijk het balkje tegen ze zijwand aangelegd (schuin) en ook daar ging hij overheen... Brave pony!!!

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 06:46

Zo te lezen heb je al een goed begin gemaakt inmiddels!
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar bij mijn paard hielp het enorm als hij achter een ander paard aan kon lopen. Een heel braaf betrouwbaar paardje ervoor en hij er heel kort achter. Daarna de afstand tussen de paarden steeds wat groter maken.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:19

Felipe schreef:
Zo te lezen heb je al een goed begin gemaakt inmiddels!
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar bij mijn paard hielp het enorm als hij achter een ander paard aan kon lopen. Een heel braaf betrouwbaar paardje ervoor en hij er heel kort achter. Daarna de afstand tussen de paarden steeds wat groter maken.

Dat is geen optie :n ik ga niet 2 paarden tegelijk longeren in de longeerkraal :D en in de bak mogen wij niet longeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:25

Damber schreef:
Nou, gisteren een balkje in het midden van de longeerkraal neergelegd. Hij heeft daar braaf z'n rondjes om heen gelopen := Daarna het balkje steeds dichter bij de hoefslag neergelegd... Weigering nummero 1.... Toch aan de hand geprobeerd, maar :n niet erover willen... Alleen maar in de achteruit, de vooruit was kapot! Nou ja, misschien te snel geweest met balkje op de hoefslag neerleggen. Het balkje dusdanig neergelegd dat hij met z'n ene been er langs kon, maar met z'n andere er toch wel overheen moest. Dit deed hij zowaar heel braaf!! Vervolgens het balkje tegen de rand aangelegd en ook hier ging hij braaf overheen. De noodsprongen werden ook steeds minder. Hij sprong nog wel over het balkje heen, maar hij kwam nu niet 2 meter van de grond. Uiteindelijk het balkje tegen ze zijwand aangelegd (schuin) en ook daar ging hij overheen... Brave pony!!!

Jaah! Dat klinkt alsof hij er aardig overheen is!
Is wel verstandig om de volgende keer(en) weer te beginnen met een balk iets van de hoefslag om te voorkomen dat hij weer meteen in verzet gaat.
Ik ben benieuwd hoe het gaat, hopelijk durft hij het straks onder het zadel ook zo.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 07:42

Gisteren ook weer gelongeerd maar nu met 2 balken. Eerst weer begonnen met een 'vrije' hoefslag. De balkjes steeds verder richting hoefslag geplaatst. Eerst weer een weigering, dus 1 balk teruggeschoven en daar ging hij dan ook weer braaf overheen. Vervolgens toch weer die 2e balk teruggeschoven en ook daar ging hij nu overheen. In het begin werd hij wel wat heet.. ging als een bezetene rennen... in de noodrem bij het balkje... met een noodsprong over de balk heen.. kijken naar de volgende balk en ook daar met een noodsprong overheen. Toen hij een paar keer over beide balkjes was gegaan, werd hij steeds rutiger. Heb hem dan ook snel -nadat hij braaf over de balkjes ging- meegenomen naar het grasveldje om daar op te drogen en hem 'te belonen' met gras.

De eigenaresse heeft van de week ook nog een paar keer met hem gesprongen (niet te hoog). Dit deed hij braaf.