Kan iemand me tips geven :D ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rooslinde24

Kan iemand me tips geven :D ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:09

Hoi,

Ik had net al een onderwerp bij een andere map.
Maar hier past het beter bij:D
Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Ik ben maar 13 en wil nog heeeeeeeel veel leren!

Ik heb al goede banden met paarden, maar het lijkt me leuker om NOG NOG NOG veel betere banden te krijgen, het zou leuk zijn als iemand wat tips heeft :D?
Paarden lopen me al achtern en luisteren wel maar ik wil een Bizondere band met een paard:D

Hopelijk heeft iemand tips.

Groetjes

Dani

Re: Kan iemand me tips geven :D ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:47

Heel simpel gezegd: hoe meer (positieve) tijd je doorbrengt met een paard, hoe beter die band zal worden. Dat vergt dus tijd een aandacht van beide kanten, en van jouw kant moet je een duidelijke leider zijn en het tegelijk leuk maken en houden voor het paard.

Dat kun je op heel veel manieren doen..stukje wandelen, grazen aan de hand, vrijheidsdressuur oefenen, grondwerk, gewoon samen spelen, rijden..

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:57

Dankje :D Meestal doe ik dat ook met Roosje.
Spelen met rijden en Grazen en wwandelen en door de wei race :D:D !
Dat vind ze heel leuk!

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:24

Veel tijd samendoor brengen, maar wel consequent blijven en duidelijk. Niet de ene keer wel iets toestaan en een andere keer niet.

Poetsen is een super methode, dat vind je beessie namelijk ook lekker en daardoor waardeert ze jou en wat je voor d'r doet nog meer.
Of samen lekker een stukje wandelen, rijden, alles wat je kan verzinnen! *D

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:29

masseren.. Dat vind het paard fijn (als je het niet te hard doet) en je leert ook meteen het paardenlichaam goed kennen.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:19

Dankje keet! Je hebt gelijk :D

Ik ga het denk ik zeker weten eigenlijk al proberen :D

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:20

Een boek lezen over hoe paarden zich gedragen enzo :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:21

liefde gaat door de maag *D

trixxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:25

veel tijd met ze doorbrengen.

x

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:28

Veel tijd doorbrengen inderdaad, maar dan wel veel tijd besteden aan wat je paard ook echt leuk vind om te doen.
Ik heb een tijd gehad dat mijn paardje het helemaal gehad had met rijden, maar helemaal opleefde van grondwerk.
Ik heb toen een rijden 5 maanden geheel vermeden en enkel grondwerk met hem gedaan en andere leuke dingen vanaf de grond.
En ik kan je zeggen dat dat de beste keuze is geweest die ik had kunnen maken. Een mooiere band als we nu hebben kunnen we niet krijgen.

OdeSsaA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:35

probeer eens een join-up :) zoek het eens op als je het niet vind , gewoon vragen aan mij ik leg het je graag uit :) het is ivm paardentherapie wordt vaak gegruikt bij mishandelde paarden
groetjes !

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:37

Veel tijd met ze doorbrengen zoals stukjes wandelen. :)

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:22

Een band krijg je door samen leuke tijden te hebben.
Dat gaat ook niet van vandaag op morgen.
Het is net als bij vrienden, je hebt ook niet van vandaag op morgen een band met iemand.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:23

OdeSsaA schreef:
probeer eens een join-up :) zoek het eens op als je het niet vind , gewoon vragen aan mij ik leg het je graag uit :) het is ivm paardentherapie wordt vaak gegruikt bij mishandelde paarden
groetjes !

Een join-up zou ik niet doen, als er geen problemen zijn

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:08

Alsjeblieft geen join up. Dat doe je (als je het nodig vind en er een voorstander van bent en precies weet wat je doet) hooguit een enkele keer in een paardenleven als daar een belangrijke reden voor is.

En ik kan je verzekeren dat het als paardentherapie bij mishandelde paarden geen optie is.
Ik heb een paard met een zwaar verleden en zware mishandeling achter de rug. Een join up zou de perfekte manier zijn geweest om het voor altijd bij dit paard te verknoeien.
'Ze sloot zich nl al helemaal af voor mensen en het laatste wat je dan wilt doen is haar wegjagen zonder reden. Dat zou voor haar alleen maar bevestigen dat je op mensen niet kunt vertrouwen.

goede tips zijn al gegeven; veel tijd in de wei doorbrengen, samen leuke dingen doen zoals wandelen en grazen, leuk grondwerk, vachtverzorging en masseren als je paard dat leuk vind (los laten staan, dan kan je paard weglopen als hij het niet zo leuk vindt) en jezelf verdiepen in paardengedrag zodat je je paard goed begrijpt.
Gaat vast goedkomen. *D

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:56

Ik denk dat als je een goed band met je paard op wilt bouwen dat je eerst het paard in kwestie goed moet bekijken in zijn natuurlijk omgeving. Dan krijg je een redelijk goed beeld van zijn karakter en gedragingen en aan de hand daarvan kan je de best passende manier gebruiken/vinden om een betere band op te bouwen. Als je bijvoorbeeld een heel erg angstig paard hebt zou ik niet zomaar met hem de weg op gaan om te wandelen, dat kan tot hele vervelende situaties leiden. Maar ook als je bijvoorbeeld een heel dominant paard hebt, kan de join-up methode tot vervelende situaties leiden. Vooral als je zelf niet zo veel ervaring hebt, kan zo'n paard dwars over je heen lopen. Af hankelijk van het karakter zou ik dus me laten informeren wat de 'beste' manier is. Ik zelf werk vsoms met vrijheidsdressuur en dan met name de grondoefeningen; daarbij moet ik wel opmerken dat ik dit nog nooit met een dominant paard geprobeerd heb, wel met onzekere en koele paarden. Zorg met onzekere paarden dat je minimale hulpen geeft, omdat ze anders in paniek raken omdat ze je niet snappen.

En natuurlijk heel veel oefenen: oefening baart kunst....

Succes!

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:14

Heel veel niks doen! Daar ben ik het helemaal mee eens. Gewoon spelen vinden ze heerlijk en je laat ze merken dat je er ook bent voor het leuke, niet alleen voor het werken :D maar zo te horen doe jij dat al best wel veel. Ik zou zeggen, ga zo door, een band heb je indd niet in één dag opgebouwd, kijk maar eens over een halfjaartje hoe het er dan voor staat :)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:19

Hoe de je precies maseren? :)