Yellow aan de longe (raad gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Yellow aan de longe (raad gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:53

Afbeelding

Afbeelding
edit: ^en andere kant

Mijn vraag is of jullie vinden of ze in draf soms onregelmatig loopt, gisteren vond ik het namelijk een beetje, maar vandaag precies weer minder... Ze heeft artrose aan haar rechtervoor voetje dus als ze onregelmatig zou lopen zou het op dat voetje moeten zijn :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
^ Klaar *D
Laatst bijgewerkt door Yellomofoon op 13-06-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:02

Moeilijk te zien. Ik vind haar niet lekker lopen, ze buigt niet in haar lichaam in. Helemaal fijn gaat het haar niet af.

Edit: oef wat zie ik nou op die 1-na-laatste foto??? Heb je echt de longeerlijn aan haar binnen bitring geklipt??? Dat moet je echt niet doen, weet je dat niet? Je trekt zo het bit door haar mond (want er is geen tegendruk aan de andere kant, zoals je wel hebt als je rijdt: 2 teugels met -als het goed is- druk op de buitenteugel) en geeft een verkeerde hulp zo. Als je niet weet hoe je moet longeren laat een ervaren iemand het je dan eerst uitleggen voordat je het zelf gaat doen. Dit is niet fijn voor het paard!
Laatst bijgewerkt door stefje op 13-06-09 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:06

Naar mijn mening lopen paarden op de volte nooit helemaal regelmatig/optimaal dan dat ze op het harde doen. Wanneer je ze namelijk op de volte zet belasten ze het binnenbeen en is de 'druk' niet gelijk verdeeld. Je kan niet eerlijk oordelen over op de volte. Ik zou als ik jou was even op het harde rechtuit kijken hoe ze dan in draf en stap is. Dan kan je veel beter oordelen:).
Succes!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 21:10

stefje schreef:
Moeilijk te zien. Ik vind haar niet lekker lopen, ze buigt niet in haar lichaam in. Helemaal fijn gaat het haar niet af.

Edit: oef wat zie ik nou op die 1-na-laatste foto??? Heb je echt de longeerlijn aan haar binnen bitring geklipt??? Dat moet je echt niet doen, weet je dat niet? Je trekt zo het bit door haar mond (want er is geen tegendruk aan de andere kant, zoals je wel hebt als je rijdt: 2 teugels met -als het goed is- druk op de buitenteugel) en geeft een verkeerde hulp zo. Als je niet weet hoe je moet longeren laat een ervaren iemand het je dan eerst uitleggen voordat je het zelf gaat doen. Dit is niet fijn voor het paard!

ik longeerde eerst met zo'n tussenstukje maar toen is me verteld dat ik het beter zo kan doen omdat ze anders naar buiten kijkt :?
en ze heeft wel van die rubberen ringen aan haar bit hangen, kan het dan wel?

Yellomofoon

Re: Yellow aan de longe (raad gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 21:28

edit: heb een filmpje van de andere kant erbij gezet, volgens mij loopt ze hier relaxter

Afbeelding

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:23

Het is niet zo handig dat je de longeerlijn aan een bitring bevestigd hebt want dan trek je het bit een beetje uit zijn mond, je kunt beter aan de achterste bitring vast maken, en 2 keer om de voorste bitring draaien want dan heb je gelijke druk. En misschien een idee om met clickertraining te werken?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:48

Ik doe aan clickertraining bij vrijheidsdressuur, maar waarom bij longeren?

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:17

Dan kan je als hij zijn hoofd naar beneden doet clicken (en belonen) en als ie dat door heeft dan kan je belonen als ie nageefelijk loopt, en zo loopt ie dan lekker zonder dat je bijzet of iets hoeft te gebruiken :) (Voor foto's van eindresultaat mag je me pben)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 21:10

Dit was ook enkel om haar beweging te geven omdat ze een dik voetje had :) meestal longeer ik haar met een pessoa

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:54

Als ze naar buiten kijkt, doe je er een niet te strakke bijzet aan := De longeerlijn zo vastdoen is iig helemaal fout. ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:00

Misschien ook een idee om de bak af te zetten?
Over het vastmaken zeg ik maar niks :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:03

Ess_Ramona schreef:

Mee eens.

__michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:54

heb je ook een filmpje als je er op zit want met longeren lopen ze altijd anders en mijn paard heeft ook artrose in haar voorbeen en tege mij word altijd gezegt dat ik beter niet kan longeren want dan krijgt ze er alleen maar last van maar het kan ook dat bij jou paard het geen verschil maakt maar ik vind haar op het filmpje niet heel erg slecht lopen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:47

__michelle__ schreef:
heb je ook een filmpje als je er op zit want met longeren lopen ze altijd anders en mijn paard heeft ook artrose in haar voorbeen en tege mij word altijd gezegt dat ik beter niet kan longeren want dan krijgt ze er alleen maar last van maar het kan ook dat bij jou paard het geen verschil maakt maar ik vind haar op het filmpje niet heel erg slecht lopen

ik rij haar net niet te vaak omdat ze dan extra gewicht moet dragen en ik ben al aan de grote kant voor haar :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:48

Ess_Ramona schreef:

neen, de weide kon (en mag) ik niet afzetten. Maar toen was het daar longeren of helemaal niet longeren omdat ze nieuwe zand in de longeerpiste aan het leggen waren :)
En ik heb sinds dit topic het touw door de bitring over haar hoofd naar de andere bitring vastgemaakt bij het longeren.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:54

ik vind het paard links achter vanuit de sprong ietsjes stijf lopen maar niet dat ze kreupel is.
kan het niet heel super goed zien omdat het geen vloeiend filmpje is.
zou je niet iemand kunnen laten filmen over het harde? op de volte en rechtuit in stap en draf?

ClassicRock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:51

dat vindt ik ook roybrit

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:49

Je kunt haar ook een longeersingel om doen en dan eerst de longeerlijn door de bitring halen, daarna vastmaken aan de longeersingel. Snap je? Dan kan ze niet naar buiten kijken.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:23

^ ik had geen hulpteugel ofzo gebruikt omdat ik haar gewoon beweging wou geven zonder veel tralala omdat ze niet 100% regelmatig liep en dan heb ik liever dat ze wat onnozel loopt en er plezier in heeft :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:32

veel plezier zou die er niet in hebben hij heeft pijn anders loopt die niet zo.
gaat het trouwens al beter?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:37

heb het idee dt het uit links achter komt, ze buigt helemaal niet, ik zou haar niet meer op deze manier longeren, heeft denk ik weinig meer waarden. wel leuke pony

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:16

roybrit schreef:
veel plezier zou die er niet in hebben hij heeft pijn anders loopt die niet zo.
gaat het trouwens al beter?

ze heeft er wel plezier in, vooral als ze mag galloperen, als ik ze niet echt met een pessoa longeer dan vergeet ze haar artrose precies meer en speelt ze wat aan de longe :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:17

claudianoa schreef:
heb het idee dt het uit links achter komt, ze buigt helemaal niet, ik zou haar niet meer op deze manier longeren, heeft denk ik weinig meer waarden. wel leuke pony

hoe dan wel? tips?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:36

Yellomofoon schreef:
claudianoa schreef:

hoe dan wel? tips?

meisje je paard heeft artrose zeg je nu dat paard is dus blijvend kreupel en ze loopt na buite omdat dat voor je paard het minst pijnlijk is. je meot dat paard lekker in de wei zetten en over een tijdje nog eens rustig aan gaan beginnen

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:01

met atrose is bewegen meestal wel goed, maar wel in overleg met de dierenarts. Ik zou dubbele longe pakken. Maar eerst overleg met dierenarts