[AR] Pony voor de kar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

Pony voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 19:45

Ik heb een e-pony van 1,54cm. Ik zou graag met de koets willen rijden. We hebben nog een(welliswaar wat oud) tuig liggen wat hem goed past omdat het ook van een e-pony is geweest. Maar hij is vrij schrikachtig aangelegd. Als ik met hem buitenrijdt kijkt hij overal naar. Maar hij is verder een lieve pony. Vandaag (13-juni-2009) heb ik al geoefend met 2 bakstenen erachter en daarna nog een stuk hout zeg maar. Hij deed het héél erg goed. Schrok nergens van enzo. En we hebben nog een goede koets die nog goed te gebruiken valt! Maar wat is de volgende stap? Ik heb geen autoband die ik erachter kan hangen..
Wie zou tips willen geven? Wat ik als beste de volgende keer kan gaan doen. Zelf ben ik 15 jaar, en heb zeker 10 jaar ervaring met paarden.

Alvast bedankt!:)

JoyCiej007

Re: Pony voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:28

Ten eerste vraag ik mij af wat je met 'bakstenen er achter en daarna een stuk hout' bedoeld? Kan me hier weinig bij voorstellen en het klinkt ook nogal twijfelachtig eerlijk gezegd.

Verder is de enige tip die ik kan geven: ga niet zelf aanprutsen, beleren voor de kar is meer dan alleen maar stuurhulpen er in, slepen en voor de kar knuppen. Uit jouw post kan ik min of meer opmaken dat je erg jong bent, vrij veel ervaring met paarden hebt maar volgens mij weinig tot geen menervaring hebt, en geen ervaring met het beleren van paarden.

Besteed dit uit aan iemand met verstand van zaken, laat het paard beleren door een ervaren, professionele beleerder. Zelf zou je je pony dan alvast kunnen voorbereiden door de stemcommando's er goed op te zetten, het halthouden te oefenen, zweephulpen, stuur, etc.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:44

ok dankje! ik wil niet hierdoor iets verprutsen of mijn pony pijn doen. Dus ga ik iemand vragen om mij te helpen. Iemand die daar verstand van heeft. Maarre,,hoe lang duurt het dan ongeveer om zoiets te leren?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:51

marsyl schreef:
ok dankje! ik wil niet hierdoor iets verprutsen of mijn pony pijn doen. Dus ga ik iemand vragen om mij te helpen. Iemand die daar verstand van heeft. Maarre,,hoe lang duurt het dan ongeveer om zoiets te leren?

Dat verschilt natuurlijk heel erg, en hangt niet alleen van je pony af maar ook van wie het doet en hoe hij het doet. Als je je pony weg brengt naar een beleerstal als bijvoorbeeld Onder de Kastanje, worden er in overleg met jou afspraken gemaakt dat hij bijv. iedere dag even wordt getraint, of om de dag. Verder is het uitermate belangrijk dat er al een boel werk is verricht voordat het paard werkelijk voor de wagen komt, dus ook dit is moeilijk te zeggen.
En tenslotte; het is ook maar net hoe makkelijk je paardje het allemaal oppakt ;) Ik denk zelf dat een maandje of 2-3 een hele redelijke termijn is, maargoed nogmaals, dat is allemaal heel moeilijk te zeggen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:05

Alles wat je hem zelf kunt leren is meegenomen. Maar er zit wel een risico aan; als het mis gaat is het erg jammer, je loopt risico's en corrigeren kost veel meer tijd.
Verder is het wel een goed idee een ervaren iemand er bij te halen of het uit te besteden. Doorgaans is het na 6 weken wel gepiept.
Veel succes!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 07:49

wow jullie zijn echt super! dankje!
ik heb zelf ook een tijd héél veel gement en alles daaromheen. Bij ons in de buurt zit een paardenmelkerij die ook huifkartochten maakt. Daar heb ik toen een hele winter geholpen met inspannen en mennen. En mijn vorige pony heeft ook voor de huifkar gelopen. En onze tinker ook. Mijn moeder is ook heel goed met paarden. Die heeft ook het koetsiersbewijs. Dus zij gaat mij helpen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:55

Ik rijd op een tinker van 9. Zou het nog mogelijk zijn deze voor de kar te beleren of is hij daar te oud voor?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:13

Nee hoor denise04, mijn merrie is pas op haar 12e beleerd.