[AR] Hoofdschudden tijdens het voor de kar lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Hoofdschudden tijdens het voor de kar lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:08

Mijn shet die nu sinds een half jaartje echt wekelijks voor de kar loopt, doet het ontzettend super.
Alleen valt mij op dat hij af en toe met zijn hoofd schud als ik rem of wil sturen.
Ik rij hem met een gewoon hoofdstel en een watertrensje, ik heb al eens met en zonder sperriempje probeert maar dit maakt geen verschil.
Binnenkort komt de tandarts die staat al geplant.
Kennen jullie dit en zou er nog een andere verklaring voor kunnen zijn.
Nigito is nu net 4 jaar en loopt verder super voor de kar.
Afbeelding

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:49

Misschien kan jou pony gewoon geen bit vedragen?

Ik heb dit probleem ook gehad met een paard.
Hij bleef maar hoofdschudden met verschillende bitten en tandartsbezoeken..

We hebben heb toen eens bitloos gereden en na 2sec was het gedaan. Zijn probleem was de wereld uit!

Grt

ruth91

Re: Hoofdschudden tijdens het voor de kar lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:54

een fries bij ons op stal doet het ook heel erg, zowel tijdens het rijden onder het zadel als voor de kar. maar die doet het al tijdens het opzadelen en optuigen :P wat wel helpt is der laten nageven, en ervoor te zorgen dat ze niet afgeleid wordt, dat kun je wel het makkelijkst onder het zadel oplossen, maar voor de kar is het misschien ook te proberen ;) en wie weet dat de tandarts iets vind!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:19

Onze haflinger had dat ook. Wat bleek; het bit was te smal. Misschien moet je daar eens naar kijken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 07:17

ruth91 schreef:
een fries bij ons op stal doet het ook heel erg, zowel tijdens het rijden onder het zadel als voor de kar. maar die doet het al tijdens het opzadelen en optuigen :P wat wel helpt is der laten nageven, en ervoor te zorgen dat ze niet afgeleid wordt, dat kun je wel het makkelijkst onder het zadel oplossen, maar voor de kar is het misschien ook te proberen ;) en wie weet dat de tandarts iets vind!

Het probleem is mijn shet is 85 cm en als je mij eens bekijkt op de foto is rijden niet helemaal een optie :+
Hij geeft na voor de kar maar met sturen en zo wil hij toch dan met zijn hoofd omhoog gaan.

Het bit is zeker niet te smal, dat is natuurlijk het eerste waar ik naar kijk.

Je hebt idd paarden die altijd met hun hoofd slaan, met poetsen, met opzadelen, met rijden, eigenlijk bijna met alles.
Dat kan ook headschaking zijn.

En bitloos voor de kar weet ik niet of ik dat zo'n goed idee vind ik heb toch nog graag wat in handen.
Bij ons op stal staat ook iemand die bitloos met de kar ging ze heeft daar een soort cursus in gevolgd maar dat was niet echt een succes.

De tandarts moet toch nog komen omdat hij ook nog aan het wisselen is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:44

Pony van mijn stalgenoot doet dit ook maar die heeft idd een gebits probleem.
Ze zit te wachten op een belletje van de paardentandarts op welke manier er 1 of 2 kiezen uitgehaald moeten worden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:17

Eén van mijn pony's had dit ook, in combinatie met stilstaan, dan weer rennen en stuurloos zijn. Al veel bitten geprobeerd, maar niets scheen te helpen. Tandarts was natuurlijk al geweest, en een goede optie voor deze pony zou eigenlijk bitloos zijn, omdat hij een mondje van boter heeft en súper gevoelig is. Maar bitloos voor de kar ga ik niet aan beginnen. Dus ik kreeg wat tips voor een bit bij deze pony en ik men nu met een licht gebogen half cheek, ongebroken. Dit bit durft hij aan te nemen en geen hoofdschudden meer!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:21

Net als alle anderen denk ik inderdaad dat dit aan het bitje ligt, of aan het gebitje. Puur omdat het dus zo is als je druk op de teugels geeft. Als ik op de foto's kijk heb jij tijdens het rijden je leidsels vrij slap hangen, dus dan staat er geen druk op, denk ook dat hij het daarom niet doet als je gewoon één gang en één tempo aanhoud..
Inderdaad even de tandarts langs laten komen, en anders andere bitjes proberen lijkt me de beste oplossing :)

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:54

Bedoel je met dit ´kopschudden´ het duikelen met het hoofd? Of het (overdreven gezegt) van links naar rechts zwaaien?

Ik heb het ook gehad met één van mijn pony's, nou is dat ook wel een vrij hete pony, dus er is heel veel drang naar voren zegmaar..
Met hem ben ik ook al een tijdje aan het zoeken met bitten, omdat hij dus veel duikelt.. Nu heb ik er een liverpoolstang met een tongboog in, het duikelen doet hij nu enkel als hij het niet met me eens is of erg heet wordt. Maar over het algemeen is mijn probleem opgelost.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.. Succes in ieder geval!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:05

Hij gaat dan heel onrustig op en neer en hij wil dan idd gewoon door, soms begint die ook te schrapen met even stilstaan en soms gaat die in de achteruit.
Er staat bij gewoon rechtuit meestal geen spanning op mijn leidsels en als er wat is pak ik ze rustig aan.
Hij is misschien ook nog aan het wisselen, mar de tandarts kwam volgende week geloof ik.

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:07

Ik denk inderdaad ook dat het aan het bit of de tanden ligt.
Dat schrapen en achteruitgaan doet de pony van mijn dochter ook, maar die doet het uit ongeduldigheid. Of dat bij die van jou zo is kan ik natuurlijk niet zeggen.
Ik ben benieuwd wat de tandarts zegt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:08

MenFreak schreef:
Bedoel je met dit ´kopschudden´ het duikelen met het hoofd? Of het (overdreven gezegt) van links naar rechts zwaaien?

Ik heb het ook gehad met één van mijn pony's, nou is dat ook wel een vrij hete pony, dus er is heel veel drang naar voren zegmaar..
Met hem ben ik ook al een tijdje aan het zoeken met bitten, omdat hij dus veel duikelt.. Nu heb ik er een liverpoolstang met een tongboog in, het duikelen doet hij nu enkel als hij het niet met me eens is of erg heet wordt. Maar over het algemeen is mijn probleem opgelost.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.. Succes in ieder geval!

Ik heb thuis een utrechtse stang liggen maar een stang heeft niet mijn voorkeur.
IK vind ze zelf eng :o

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:57

De mijne deed het ook heel erg. Combinatie van onervarenheid en gevoelige mond. We gebruiken nu een Myler menbit met kleine tongboog en we oefenen veel met stilstaan en druk op het bit en het gaat nu heel erg goed. De Myler is veel dunner dan de gewone Liverpool en we rijden ook met een dunne Myler.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:05

Nog nooit van gehoord een myler bit, ik ben daar nooit zoveel mee bezig geweest met bitten ik heb altijd met een watertrens of bustrens gereden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:00

Rijd je altijd zo alsop de foto? Dan is het namelijk niet zo verwonderlijk dat hij in verzet komt :)
Je leidsels hangen helemaal slap, je hebt dus geen goede verbinding. Zonder een constante druk en verbinding, kun je absoluut niets verwachten van je paard. Hij doet nu maar wat en soms voelt hij ineens getrek aan zijn linkermondhoek of zelfs aan zijn beide mondhoeken, logisch dat hij dan in verzet komt.
Dus; ga gewoon met aanleuning en verbinding rijden. Je zult merken dat zijn probleem dan vanzelf minder wordt mits hij het bit accepteerd. Doet hij dit niet, kun je dit trouwens heel erg goed aan de longe trainen. Vind je het vervelend om de hele rit serieus te rijden en kijk je liever om je heen? Ook geen probleem, maar verwacht dan niet dat je pony netjes loopt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:45

Ik verwacht niet dat mijn pony super netjes loopt. Ik vraag me alleen af of ik dat schudden wat weg kan krijgen.
Ik rijd altijd zoals op de foto en ik vind dit zo prettig rijden.
Zo heb ik ook altijd met mijn andere pony onder zadel gereden, buiten lekker met een losse teugel.
Ik denk persoonlijk niet dat het met de te lossen leidsel te maken heeft.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:03

Ik weet wel zeker dat het met een losse leidsel te maken heeft. Denk maar eens heel logisch na. Je pony loopt met een losse leidsel, heeft dus geen druk in de mond, flierefluit zijn rondjes. (Dit is in theorie trouwens niet slecht, inderdaad lekker relaxt om zo te rijden, doordat je geen contact hebt blijft je pony ook gemakkelijker doorlopen. Dus het is logisch dat je dit prettig vind rijden.) Maar dan wil jij een overgang maken; je geeft je stemcommando en maakt een ophouding. Maar als je een gewone ophouding zou maken, voelt hij dat niet, omdat je teugels slap hangen. Wat doe je dus voor je overgang? Je haalt je handen terug. Wat merkt je pony daarvan? Die voelt eerst helemaal niet, en dan ineens een klap in zijn mond. Want ineens trek jij aan je teugels en of je dit nu met liefde doet of heel ruw maakt niet uit, ineens loopt hij er tegenaan. Veel harder dan wanneer je hem in aanleuning zou hebben en een ophouding maakt. Bij wendingen hetzelfde verhaal.
Dan is het toch helemaal niet gek dat hij in verzet komt?

Je hebt nu dus 2 keuzen:
1. Doorrijden zoals je nu doet, aan de lange teugel. Op voorwaarde dat je ook geen enkele dressuurmatige eis aan je pony stelt en dat schudden dus niet kan oplossen.
2. Met contact gaan rijden. (Wat trouwens ook veiliger is, omdat je eerder en gedoseerder kan ingrijpen)

Aan jou de keus wat je doet. Maar je kunt geen dressuurmatige problemen oplossen aan een losse teugel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:08

Ik wil geen dressuurmatige dingen met hem gaan doen, ik wil lekker relax rijden met hem.
Ik ben heel subtiel met mijn handen dus de theorie dat hij dan een klap in z'n mond krijgt vind ik wat overdreven.
Ik wil het eventueelde volgende keer wel proberen om zoals jij beschrijft met anleuning te rijden.
Ik kan het minimaal proberen.
Ik ben alleen bang dat hij ergens last van heeft en dat wil ik niet ongeacht wat het is en daar gaat het mij om.
Als dat mijn rijstijl is moet dit veranderen, als het het bit is moet dit veranderen enz.
Maar dressuurmatig rijden dat hoeft van mij niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 08:05

Ik zag dat vrijdag al de tandarts komt dus dan kan dat alvast nagekeken worden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:41

Maar beste Jesito, je hebt nu een probleem en je wilt het opgelost hebben. Je probleem kan eigenlijk 2 soorten problemen zijn:
1. Lichamelijk probleem (wat mijn voorgangers allemaal al genoemd hebben en waar je zelf ook al aan gedacht had en wat voor geregeld had)
2. Rijtechnisch probleem.

Als het probleem 1 is, kun je dat medisch oplossen.
Als het probleem 2 is, kun je het oplossen zoals ik zei. En een rijtechnisch probleem is simpelweg niet op te lossen aan een lange teugel. Ook al ben je subtiel in je hulpen, een ophouding die gemaakt wordt tijdens een duidelijke verbinding met de mond is absoluut niet te vergelijken met een ophouding die gemaakt wordt aan een lange teugel. Die laatste zal in verhouding altijd sterker zijn, doordat je niet exact weet waar de paardenmond zich bevind én wat je paard op dat moment voor hulp nodig heeft. Soms is 2 gram extra al voldoende om een overgang te maken, soms heb je 10 gram nodig. Wanneer je dat niet afstemt op je paard, krijg je dus verzet, wat zich o.a. kan uiten in het gedrag wat jouw pony nu vertoont.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 19:58

Vandaag was de dierenarts er even en hij dacht idd dat het met het wisselen te maken had, zeker omdat het ook iets is van de laatste paar keren.
Ook heeft hij een knobbel onder zijn mond, dat wijst erop dat een tand hard aan het werken is om de ander weg te krijgen.
Vrijdag komt hij terug en dan wordt er onder verdoving verder gekeken.

Sjonniej, Dat jij graag gelijk wil hebben, dat maak je wel duidelijk.
Maar zoals ik al schrijf heeft het dus waarschijnlijk niks met mijn rijstijl te maken.
Je mag best een mening hebben, maar dan gewoon maar vol blijven houden dat mijn rijstijl niet goed is.
Dat zal allemaal best maar ik wil geen shows rijden en dat soort dingen, laat mij lekker met mijn lange teugel rijden en dat jij misschien zelf niet met een lange teugel kunt rijden zegt niks over mijn rijden met een lange teugel.
Sorry maar ik vind je mening een beetje vervelend overkomen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:15

Ik wil helemaal geen gelijk hebben, ik probeer alleen uit te leggen wat de oorzaak kan zijn van je probleem. En daarvoor hoef je helemaal geen shows te rijden, hoef je geen uren te gaan dressuuren in een bak. Maar als dit probleem geen medische oorzaak heeft, heeft het een rijtechnische oorzaak, lijkt me simpel toch?
Wat jij dan doet met mijn verhaal, is aan jou. Zo te lezen had je pony dus een lichamelijk probleem en is het waarschijnlijk verholpen als hij lichamelijk weer in orde is. Zoniet, zal je of het probleem voor lief moeten nemen of het rijtechnisch op gaan lossen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:38

Dank je.
Zoals ik al zei, ga ik ook zeker een keer proberen om met meer aanleuning te rijden.

Ik las wel effe ergens iets over het notenkraker effect van een enkel gebroken trens.
Opzicht zit daar ook nog wel iets in.
Zou dubbel gebroken dan misschien niet ook beter zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:50

Welk bit prettig is, is afhankelijk van je pony. Sommige lopen op een enkelgebroken heerlijk, een andere loopt op een dubbelgebroken fijn en de 3e heeft liever een ongebroken. Dat is op voorhand echt niet te zeggen, maar is een kwestie van uitproberen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:20

Een ongebroken trens is wel het zachtst van de drie.
Wat betreft de aanleuning heb je gelijk Sjonniej.

Doet íe goed die dierenarts; twee keer langs komen voor 1 gebitje. Dubbele rekening.