.. Bij mij op stal zijn ze erg fanatiek met mennen, rijden mee op het hoogste niveau van Nederland momenteel, en de buurman rijdt mee op internationale wedstrijden, de echte top dus. Mensen met ervaring genoeg dus om te helpen! Judy is een 16jarige welsh merrie die eigenlijk in januari ingeslapen zou worden wegens hoefbevangenheid, maar we zijn er maar mooi doorheen gekomen. Ze kan nog wel wat vetjes en spieren gebruiken maar dat komt wel, ze gaat weer lekker de wei op en krijgt goed te eten
Woensdagavond dus begonnen met eerst maar eens wat droog menwerk, oogkleppen en tuig op, en maar eens wat rondjes maken voor de basiscommando's. Het scheelt echt een hoop dat ik haar al langere tijd met twee longeerlijnen longeerde, dus de basis zat er eigenlijk al in. Alleen de oogkleppen waren nieuw... al was dat ook niet echt een probleem. Omdat dat dus erg goed ging zijn we ook maar een pallet gaan slepen; zo kon ze een beetje wennen.. na een paar rondjes vond ze dat ook niet eng meer en liep zij braaf haar rondje!

Donderdag verder gegaan waar we waren gebleven, we wilden graag nu even goed doorzetten omdat het zo goed ging de avond ervoor. Weer wat rondjes droog gemend, en daarna de pallet erachter geknoopt. Dat vond Judy natuurlijk een makkie, dat kende ze al, en we besloten dat we ook wel gewoon de kar erachter konden hangen.. het principe was begrepen! Zo gezegd zo gedaan, zijn we gewoon gaan rijden met de kar! Alleen het wegstappen vond ze een beetje eng, maar na wat aanmoedigen liep ze super! Na wat rondjes hebben we het toen rustig afgesloten.
En ja, dan op vrijdag, wil je natuurlijk de fotograaf mee en weer een stukje rijden
Dat is gelukt! Ik heb haar dit keer weer even droog gemend, gewoon even wat rondjes maken en wat sturen. Daar zie je ook foto's van. Toen hebben we haar weer ingespannen, ze staat daar al lekker relaxed bij! Vandaag vond ze het op gang komen wel weer moeilijk, en bouwden we even wat te veel spanning op waardoor ze wat begon te steigeren. Niet dramatisch, ze liet gewoon weten dat ze het moeilijk vond. Even dus de rollen omgedraaid en een korte pauze ingelast, daarna ben ik er een stukje naast gaan lopen om een stukje vertrouwen te geven en haar wat aan te moedigen(en iemand anders op de kar gezet dus). Toen was het geen probleem meer.. Goed geoefend met de overgangen van halt-stap en stap-draf, deed ze braaf. Ze vindt het ook bestwel leuk geloof ik als ze eenmaal loopt! Is gewoon nog een beetje wennen..
Momenteel rijd ik haar op mijn dubbelgebroken trens, ze hadden geen stangbit in de juiste maat liggen, en eigenlijk bevalt me dit ook prima. Ze is lekker gevoelig en ook ik ben nog "onervaren" dus dan kan ik haar ook niet teveel in de weg zitten. Voorlopig blijven we sowieso in de bak dus kan het weinig kwaad.
Ik heb het idee dat het borsttuig een gaatje lager mag, wat vinden jullie?
Het is trouwens een geremde marathonwagen met redelijk korte bomen, deze mag ik voorlopig gebruiken en ik hoop over een half jaartje ofzo een sulky aan te schaffen, maar moet nog even kijken hoe het loopt.
Naja, genoeg gepraat! De foto’s:
Nog lekker wat droog oefenen…
Heerlijk relaxed met inspannen!
http://www.youtube.com/watch?v=ebRaGlOKBic
en daar gaan we… op naar het echte werk!

en wat mooie filmpjes, die zeggen meer dan de foto's:
http://www.youtube.com/watch?v=dke1CjtBjvg
http://www.youtube.com/watch?v=uy8fPihodc0
Groetjes Myrthe
. Groom was aan het inspannen. En dat weglopen was ook de laatste keer hoor, ik zal braaf blijven staan voortaan.
Ik zou het niet weten, zo eerlijk gezegd... Ik zal het even navragen vandeweek. Weet niet anders dan dat er zo mee gereden wordt, al een paar jaar. Ken het tuig en de kar namelijk ook al een tijdje.