Bitloos longeren (geen kaptoom) ervaringen gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Bitloos longeren (geen kaptoom) ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:43

Ik heb gezocht naar een topic wat specifiek het bitloos inrijden en longeren beschreef maar kon niet vinden wat ik daarin zocht. Wel vond ik het overstappen op bitloos en hoe je dat kan doen. Ik zoek eigenlijk ervaringen van mensen die hun jonge paard zadelmak gemaakt hebben met een bitloos hoofdstel. (dus geen kaptoom)

Zo heb ik een aantal vragen:
Welk bitlooshoofdstel vindt jij geschikt, en waarom?
Hoe gebruik je het hoofdstel met de longe? Foto's om te verduidelijken zou heel fijn zijn :)
Hoe reageerde je paard? Welk ras?
Persoonlijke conclusie.

Tips van mensen die bitloos rijden maar (nog) geen jong paard ermee beleerd hebben zijn natuurlijk ook welkom!

Als je mijn persoonlijke motivatie wil weten waarom ik dit topic start mag je altijd een pb sturen, maar als je mijn profiel bekijkt zie je denk ik wel wat uiteindelijk de bedoeling gaat worden :)

__karin__

Re: Bitloos longeren (geen kaptoom) ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:50

Leuk dat jij dit nu vraagt, anders had ik het gedaan. Ik ben benieuwd of mensen tips hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:18

ik maak mijn paarden zadelmak met een touwhalster. Longeren doe ik niet, alleen circling game, dus daar kan ik je geen antwoord op geven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:24

Hmm.. het is wat afhankelijk wat je onder het longeren verstaat. Alleen rondslingeren kan met ieder bitlooshoofdstel maar als je meer buiging en ondertreding wilt is de keus al snel beperkt.
Als ik bitloos longereer (mijn draver bijv) dan doe ik dit aan een gewoon stalhalster of touwhalster. Echt stelling en buiging vragen vind ik aan een stalhalster gemakkelijker dan aan een touwhalster. Nog beter werkt het aan een (academische) kaptoom maar die bedoel jij niet.

Verder heb ik ons jonge paard destijds ingereden met bit maar op een gegeven moment met een crossropebriddle verder gereden. Bij haar was het gewoon om doen en gaan, ze is vanaf het begin al veel op zit gereden.
En mijn eigen paard rij ik nu op een touwhalster, nadat we haar opnieuw hebben ingereden (voor verhaal zie profiel)

Beantwoord ik zo een beetje jouw vragen?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:28

Ik heb mijn paard bitloos zadelmak gemaakt, longeren deed ik niet echt. Wel op een losse cirkel (altijd zonder touw) laten lopen.

Later ben ik overgestapt op bit, omdat mijn paard zich er gewoon niet voor leent (wat mensen ook mogen beweren) om op die manier gereden te worden. Het ging overigens in het begin wel heel goed.

Ik heb een volledig leren sidepull gebruikt.

Zie hier klik en klik

Heb het hoofdstel nog wel en ben ook van plan om, als mijn paard opgereden is, er weer eens mee te gaan rijden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:55

Ik heb geen ervaring dus ik kan je er niet mee helpen. Op mijn stagebedrijf longeren ze met stalhalster, maar die mensen zijn dan ook héél goed, dus dat is niet voor iedereen weggelegd.

Wat ik wel zou willen vragen: waarom is de kaptoom geen optie? :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 04:32

dorientjuh schreef:
Wat ik wel zou willen vragen: waarom is de kaptoom geen optie? :)

Ik heb al wel eens een paard ingereden met een kaptoom, en dat voelde safe, dit wel in combinatie met een bit. (Lees: ik gebruikte de kaptoomteugel als "trensteugel" en het bit als "stangteugel" dit om het paard vertrouwd te maken met het bit. ) Ik heb geen hekel aan een kaptoom. Het is alleen geen optie voor dit topic, ik wil graag ervaringen weten van mensen die een bitloos hoofdstel gebruikt hebben. Als ik zou vragen naar tips om bitloos te longeren komt waarschijnlijk iedereen met het antwoord kaptoom. Ik las op de site van bitloos.nl dat je met (sommige) bitloze hoofdstellen ook kan longeren, vandaar dat ik graag er meer over wil weten. Longeren met een stalhalster daarentegen vind ik weer geen optie. Longeren met een halster heb ik altijd zo'n beeld van "even beweging geven en neus in de lucht"

Ik kan de vraag ook anders stellen: "Ik wil mijn paard in de toekomst waarschijnlijk bitloos gaan rijden, ze is nog niet zadelmak, hoe kan ik haar beleren?" Heeft het toegevoegde waarde dat ze dit hoofdstel al kent voordat je uberhaubt denkt aan opstijgen? Het is niet mijn bedoeling om uiteindelijk met een kaptoom te gaan rijden dus lijkt het me handig als ze al bekend is met de "hulpen" van het hoofdstel.

RianneH schreef:
Hmm.. het is wat afhankelijk wat je onder het longeren verstaat. Alleen rondslingeren kan met ieder bitlooshoofdstel maar als je meer buiging en ondertreding wilt is de keus al snel beperkt.
...
Beantwoord ik zo een beetje jouw vragen?

Ja, het is zeer zeker interessant om te horen hoe mensen dit doen die al bitloos rijden. Je zegt een beperkte keus als je wat meer stelling en buiging wil, welk hoofdstel is daar bijv. wel voor geschikt en welke zeker niet?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:11

ik heb wel eens gelongeerd met een crosslink, en dat was geen succes :+ schuift een beetje ofzo. En dan sta je mooi te kijken als je de dochter van de staleigenaar erop hebt :o

Met een dr. Cook kan het op zich wel. Die is wel stabieler. Of een sidepull. Dat is ongeveer het zelfde effect als met een halster :P

Een kaptoom is ervoor gemaakt, lijkt me toch de beste keuze.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:29

Ik longeer mijn paard met touwhalster waarbij ik zeker wel stelling en buiging kan vragen, meer dan met stalhalster. Dit vergt trouwens wel enige oefening aan beide kanten ;)

Dit is hoe we zijn begonnen:
Eerst stilstaan en lichte stelling vragen mbv het touwhalster en een hele lichte druk net voor het schouder (daar zit zo'n kuiltje, als je daar heel zacht op druk buigt je paard in). Toen dit er bij mij ;) in zat zijn we gaan stappen.
In stap er gewoon naast lopen en hetzelfde vragen, in het begin zijn dit maar 1 of 2 passen. Vervolgens langzaam steeds meer ruimte geven aan het touw (leadrope) en op dezelfde manier stelling blijven vragen. Een stokje (zweepje) kan hier heel goed bij helpen, je gebruikt deze gewoon als verlengstuk van je arm en doet er niet meer mee dan diezelfde druk uitoefenen als je buiging wil.
Als dit er goed in zit kan je nog meer afstand nemen en alleen wijzen met je stokje (en later arm) op het moment dat je buiging wil. In combinatie met een lichte druk op het touwhalster moet je paard dan buigen en verzamelen :)
Waar je goed op moet letten is dat je paard niet over het buitenschouder wegvalt, want dan verliest de hele oefening zijn nut, en dat hij de achterhand er goed bij heeft.

Ik vind het ook een hele goede manier om de natuurlijke verzameling van je paard te trainen, waar je naar toe wil is dat hij buigt op het moment dat je focust op (kijkt naar) die plek voor het schouder en verzamelt op de druk puur van de lijn die aan het halster hangt. Als jij en je paard netjes aan alle voorwaarden voldoen kan je zo heel mooi je paard rechtrichten, stelling laten nemen en in theorie zelfs SB laten lopen :j

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 15:23

SB?

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:33

Oh sorry :) Schouderbinnen en/of schouderbuiten. Schouderbuiten is een stuk lastiger, maar moet ook haalbaar zijn lijkt me (theoretisch gezien, hebben we nog niet geprobeerd).

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 15:48

Aaahhh owkey :) Ik kon me er al zo weinig bij voorstellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:50

Mijn pony moet het longeren opnieuw leren, dus dat gebeurt met een touwhalster :)
Begin eerst met een hele kleine cirkel, omdat hij eerst moet leren om op een rustige manier bij mij weg te gaan :)
(als je hem namelijk aan een lange lijn zet, rent hij alleen maar :=)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 19:36

Degene die geantwoord hebben bedankt hoor :)

Maar zijn er echt zo weinig ervaringen mee?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:52

Ik longeer wel, helemaal traditioneel en op stemcommando's, afgezien van geen touw aan het hoofd. De essentie is, ook helemaal traditioneel, van te belonen op precies het juiste moment.
Touw aan het hoofdstel vind ik mateloos storend, ik zie bij iedere beweging hoe dat het paard hindert en uit evenwicht brengt. Je kan aan de halsring ook twee touwen (dubbele longe) bevestigen, wat handig is voor de wat moeilijkere dingen als draf-stap-galop en tempowisselingen.

Afbeelding

Touwhalsters vind ik helemaal niet geschikt om mee te longeren, komt véél te veel druk op aan zo'n lange lijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:50

Bandida, hoe vraag je stelling met deze manier dan?
Mij lijkt het toch dat je het paard met stelling en buiging op de volte wil laten lopen zodat de buitenste spieren worden opgerekt en de binnenste kort zijn om de bocht/volte netjes te nemen.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:55

Bandida: ik ging een uitleg typen maar jou foto beschrijft precies hoe ik mijn paard longeer.

Naar mijn mening hoort longeren niet bij het gymnastiseren maar onder het kopje werken aan je relatie met je paard. :j

Stelling en dergelijke doe ik onder het zadel, dan heb je veel meer gevoel en nageven ed gaat niet tijdens het longeren wat juist bij stelling heel belangrijk is. :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:00

Ik heb mijn paard ingereden met een sidepull. En daar longeer ik ook mee. Ik doe daar soms touwtjes aan om wat meer stelling te vragen. Touwtjes zitten vrij los maar is voor haar voldoende om het hoofd te laten zakken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:58

@ rianneh: heb ik helaas geen goeie foto's van, maar dat vraag je gewoon aan het paard, om te buigen. En als hij het goed doet, roep je 'goed zo' ;-) Neemt wat tijd, maar het gaat ook. Je begint met de houding die je van het paard wil letterlijk aan te duiden terwijl je er naast loopt, en van daar uit bouw je verder. Niet zo'n goeie foto, maar ik ben hier wel iets aan het aanduiden
Afbeelding

Tenzij je dressuur wil rijden, type FEI bedoel ik, is stelling ook een vrij overbodig truukje.
Op vraag spieren/lichaam stretchen is wat anders, dat is altijd nuttig uiteraard.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:17

Heel mooi om te zien Bandida, de samenwerking met je paard.

Moet zeggen dat ik niet zo ben van een paard `in stelling zetten` aan de longe, ben toch bang dat ze zich dan gaan vastzetten ipv gaan buigen. Het los op eigen benen lopen in een `rondje` aan de longe (mits goed uitgevoerd) creëerd zijn eigen stelling al laat maar zeggen.

Ondertussen longeer ik nu afwisselend met een longeerbitstuk aan beide zijden van een halster geklikt (dus bitloos), of met een gewoon hoofdstel (bit). Moet zeggen dat mn paard goed reageerd op het longeren met bitstuk aan het halster, kan hiermee duidelijke signalen doorgeven.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:22

Ik longeer met niks, gewoon los in de paddock, en op stemcommando

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:38

Ja Sissi daarmee begin ik met ieder jong paard. Maar hij zal ook meer moeten leren als dat :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:15

Ik longeer mijn paard over het algemeen los, soms met een touw om de nek en soms met een stalhalster (hier rij ik ook mee).
Ik kan mijn paard op lichaamstaal vanaf de grond rond vragen, doe dit sowieso nooit dmv het touw, omdat ik stelling meer op been vraag dan teugel (= hulpmiddel als ze niet naar been luistert).
Stalhalster is alleen niet echt geschikt om mee in te rijden, alhoewel ik nog nooit zo'n grote rem heb gehad!
Heb mijn paardje met bit ingereden, dacht op een dag: stom bit, je gaat eruit! Halster over het hoofdstel heen gedaan en na 10 minuten buiten rijden teugels van het bit afgehaald en met halster verder gereden:)

Een side-pull is hetzelfde idee als met een bit rijden, maar dan bitloos. Snapt je paard dus net zo goed, alleen is het wat vriendelijker. De rem is denk ik alleen maar groter met bitloos rijden omdat als je paard er echt vandoor gaat, je hem geen pijnprikkels geeft die je met een bit wel kunt geven.

Succes met je paardje!

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:31

Longeren doen wij gewoon aan een halster :)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:41

Longeren doe ik gewoon met mijn halster..