dorientjuh schreef:Wat ik wel zou willen vragen: waarom is de kaptoom geen optie?

Ik heb al wel eens een paard ingereden met een kaptoom, en dat voelde safe, dit wel in combinatie met een bit. (Lees: ik gebruikte de kaptoomteugel als "trensteugel" en het bit als "stangteugel" dit om het paard vertrouwd te maken met het bit. ) Ik heb geen hekel aan een kaptoom. Het is alleen geen optie voor dit topic, ik wil graag ervaringen weten van mensen die een bitloos hoofdstel gebruikt hebben. Als ik zou vragen naar tips om bitloos te longeren komt waarschijnlijk iedereen met het antwoord kaptoom. Ik las op de site van bitloos.nl dat je met (sommige) bitloze hoofdstellen ook kan longeren, vandaar dat ik graag er meer over wil weten. Longeren met een stalhalster daarentegen vind ik weer geen optie. Longeren met een halster heb ik altijd zo'n beeld van "even beweging geven en neus in de lucht"
Ik kan de vraag ook anders stellen: "Ik wil mijn paard in de toekomst waarschijnlijk bitloos gaan rijden, ze is nog niet zadelmak, hoe kan ik haar beleren?" Heeft het toegevoegde waarde dat ze dit hoofdstel al kent voordat je uberhaubt denkt aan opstijgen? Het is niet mijn bedoeling om uiteindelijk met een kaptoom te gaan rijden dus lijkt het me handig als ze al bekend is met de "hulpen" van het hoofdstel.
RianneH schreef:Hmm.. het is wat afhankelijk wat je onder het longeren verstaat. Alleen rondslingeren kan met ieder bitlooshoofdstel maar als je meer buiging en ondertreding wilt is de keus al snel beperkt.
...
Beantwoord ik zo een beetje jouw vragen?
Ja, het is zeer zeker interessant om te horen hoe mensen dit doen die al bitloos rijden. Je zegt een beperkte keus als je wat meer stelling en buiging wil, welk hoofdstel is daar bijv. wel voor geschikt en welke zeker niet?