Monty Roberts methode en wetenschappelijk onderzoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ojele

Monty Roberts methode en wetenschappelijk onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 15:53

Ik kwam deze tekst tegen in de nieuwsbrief van Monty:
Scientific Study of Join-Up®
Monty Roberts will be at Sparsholt College to take part in an academic study on the effects of his training method on horses compared with the UK conventional training method. The study will take place from the 22nd of June to the 16th of July and will involve Monty training horses to work under saddle in the same conditions as another person using the UK conventional method.
We are looking for horses that could be used in the trial. If you have a horse that fits the bill then please get in touch with us and we will happily pass your information.
Horses that we are looking for: Preferring 3 and 4 year old (rather not have 5 year old) Geldings, between 15.2 - 16.2 hh, unbroken and never had saddle or bridle on. Warmblood to Thoroughbred type.

Ik ben benieuwd naar de resultaten!

Alicia2u

Re: Monty Roberts methode en wetenschappelijk onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:02

Ik ben erg benieuwd naar de methodologie en de onderzoeksvragen. Staan die er toevallig bij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 02:50

Waarom geen 5 jarige ruinen? Waarom geen merries of hengsten? Waar is MR bang voor?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:58

ruinen kun je het makkelijkst intimideren.....
Leerde hier van een paardentrainster haar spreuk:
Een ruin zeg je om iets te doen
Een hengst vraag je om iets te doen
Bij een merrie dien je een verzoek in drievoud in :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:54

bang ?
Neah, dat kan niet. MR is wereldberoemd. Een held, een lieve paardenmeneer en zeker niet bang.

Alleen het verbaast me steeds weer dat er alleen gewerkt wordt met kinderen, ik bedoel een paard van 3 of 4 jaar is er nog niet.
Pas na het 5e levensjaar beginnen ze te rijpen, en worden ze paard. Zowel fysiek als mentaal. Voor die tijd zijn paarden kindpaarden, en inderdaad zeer gemakkelijk te intimideren. Die laten hun hoofd nog wel hangen ja.
Ook dan ook nog zonder 'ballen' jeetje, wat een boeiende paardenman is dat toch.

Ben wel reuze benieuwd wat er precies 'onderzocht' gaat worden.

Weet iemand een website misschien? :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:32

Misschien omdat merries en hengsten onvoorspelbaarder kunnen reageren, en de resultaten daardoor beïnvloed kunnen worden?

En de meeste paarden worden toch ook ingereden rond hun 3e/4e levensjaar? Dus dan vind ik het best logisch dat hij hier ook paarden van die leeftijd voor wil gebruiken, juist omdat het nog 'kindpaarden' zijn - want dat doen wij ook allemaal.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:31

idd, hoe ouder het paard, hoe meer kans erop dat het slechte ervaringen heeft opgelopen. maar ik geef je toch gelijk. ;)

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:34

Altijd weer grappig om te lezen hoe sommige vanuit een gekleurde blik kijken. De eisen met betrekking tot de paarden zijn neergezet door het onderzoeksteam. Niet door Monty. De vraag is gekomen vanuit de universiteit omdat zij van mening waren dat er veel gesproken werd over zijn werk, maar dat het nog nooit wetenschappelijk getest was. Zij bepalen volledig hoe de opzet is. Iedereen die weet hoe onderzoek gedaan wordt weet dat er zo weinig mogelijk variabelen mogen zijn. om echt dat te kunnen onderzoeken wat je onderzoeken wilt. Persoonlijk ben ik erg benieuwd naarde uitkomsten. Het is altijd goed dat er objectief onderzoek gedaan wordt.

Met groeten, Annemarie van der Toorn

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:56

Ik ben het hier compleet met annemarie eens. Als je weet hoe onderzoek gedaan, is dit vrij logisch. Er moet zo min mogelijk variatie zijn, dus er moeten niet al te veel dingen verschillen. Dezelfde leeftijd, zelfde geslacht etc.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:00

bij hengsten en merries spelen verschillen in de hormonen mee, ruinen hebben hier minder problemen mee, en zullen dus een beter resultaat geven. Het scheelt een variabele. En in een zuiver onderzoek moet je de variabelen waar je niet op test zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:08

de libido van een hengst kan verschillend zijn, de invloed van de hormonen op een dier ook. In dat geval zou ik juist met ruinen gaan werken.

Maar aangezien je met variabelen te maken hebt: ieder dier is anders, ieder paard heeft een ander character. Hoe wil je dat in je resultaten gaan meenemen?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:10

Dat is niet erg duidelijk of verhelderend Annemarie? Mooi verhaal maar zegt heel weinig vind ik.

We ' weten' zoveel, maar wat is er 'mis' met de vraag om meer info over het onderzoek, de onderzoekssvragen en de keuze van de te onderzoeken dieren?
Dat is best gebruikelijk in de wetenschap en in de wereld vol nieuwsgierigen.

Word steeds meer nieuwsgierig, paarden zijn individuele dieren en geen machines. Maar ja, ik zal wel te veel vragen denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:17

Goh... ik heb toch geleerd dat een onderzoek ook generaliseerbaar moet zijn. Maar in hoeverre is dat mogelijk als je alleen ruinen pakt?
Daarmee kun je namelijk niets zeggen over MR methode bij de merrie.
Ben ook benieuwd hoeveel paarden ze gaan gebruiken, want bij weinig paarden kun je alsnog erg weinig zeggen over de onderzoeksresultaten.

'Paardentango: net als onderzoeken met mensen, je kan vaak wel een gemiddeld iets ontdekken :) (of juist helemaal niet :=) om iets over te zeggen. De individuele dingen vindt ik altijd erg leuk om te gebruiken in bv de discussie :P

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:38

Dat is juist, maar k denk dat paarden net zo complex zijn als mensen.
Verwschilende strimingen Rogers, Freud, Jung noem ze maar op. Ieder in de context van de tijd.
Maar om Roberts nu wetenschappelijk te gaan onderzoekien, dat maakt me echt vreselijk nieuwsgierig. WAT wordt er onderzocht dan.

De wetenschappelijke onderzoeken (en resultaten) die ik gepresenteerd krijg gaan in mijn beleving vaak eigenlijk nergens over. Dat paarden leren van andere paarden bv. Sterker nog, er zijn ook hypothesen die elkaar tegenspreken en resultaten die geheel anders zijn. Wat vond de onderzoeker van belang?

Ik werk al heel wat jaartjes met paarden, en hoe ouder ik word hoe meer ik denk, er is inderdaad geen gemiddelde en als dat er was, wat zou ik (of een ander) daar aan heben? Want in de praktijk word je zo vaak weer verrast.
Zorg maar dat je gereedschapslist gevuld is met materiaal, dan kun datgene kiezen wat bij dat ene paard werkt.

Alleen de Amerikaanse intimidatie, en de vele imitatie technieken daarvan doen mijn nekharen overeind staan. brrr

(tikfout gecorrigeerd)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 07-06-09 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:43

Je hebt wel onderzoeken puur voor die individuele verschillen :) Maar als je een methode wilt onderzoeken, heb je natuurlijk wel een algemeen beeld nodig om wat zinnigs te zeggen.
Elk paard is uniek, maar veel van die unieke eigenschappen zijn wel algemeen :j
(net als bij bedrijven die roepen: wij zijn uniek omdat.... en bedrijf 2 roept hetzelfde. Beide bedrijven zijn uniek, maar de eigenschappen zijn niet zo uniek).

Voor het algemene inzicht zijn de onderzoeken wel nuttig! En zonder uitschieters, kun je nooit een gemiddelde krijgen :P

Dus als blijkt dat voor de meeste ruinen de MR werkt, zeggen ze niet dat het voor álle ruinen werkt. Maar neem 100 ruinen en bij het merendeel is het succesvol.

Juist door die onderzoeken kun je je gereedschapskist vullen :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:47

Misschien, ik blijf alleen erg benieuwd naar de hypothese van de wetenschappelijke onderzoekers.

Begrijp wat je bedoelt hoor, maar volg jij bij ieder paard bv de adviezen die op de voerzakken staat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:50

Wel de richtlijn ja :) Als blijkt dat mijn paard toch valt onder de richtlijn, pas ik het aan. Doe ik met mijzelf ook qua medicatie :P

Ik ben ook erg benieuwd naar de hypothesen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 00:36

Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar onderzoeksvraag en dergelijke, en methodes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:38

Ik zou eigenlijk ook wel willen weten wat ze dan precies willen meten, en hoe ze dat gaan doen ed.
Natuurlijk is een dergelijk onderzoek interessant, ook bij alleen ruinen, maar dan zou je echt meer info moeten hebben over de dingen die precies worden gemeten en op welke manier dat gebeurd, hoeveel paarden erbij worden betrokken en dat soort dingen

En eigenlijk zou ik daarnaast dan nog een referentiegroep willen zien bij paarden die op een andere NH manier worden getraind.
Waarom bv niet een grootscheeps onderderzoek traditioneel/MR/Parelli/clicker/hemfling.... om maar eens iets te roepen.

Zou de uitslag van een dergelijk onderzoek niet heel erg interessant zijn (voor mij zeker weten wel) vooral als die op een duidelijke manier wordt gemeten (Dus niet alleen het resultaat, maar bv het welbevinden van de paarden tijdens training bv adhv hartslagmeting/ademhaling/spierspanning ed)

Maar nu vraag ik misschien erg veel
:o

Maar echt... dat zou mij boeien. En wie weet zijn er mensen die hun mening moeten bijstellen (en dat kan ik net zo goed zijn als ieder ander)

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:17

Ik kan niet anders dan vaag zijn, omdat ik de onderzoeksvragen en de opzet niet in details ken. Mochten jullie meer willen weten zou ik de universiteit benaderen. Zij zijn initiatiefnemer en caseholder. De aangewezen partij dus voor meer informatie. Zelf denk ik dat ze terughoudend zullen zijn met het geven van info vooraf. Maar misschien ook niet.
Ik weet dat het gaat om het startproces en het wennen aan obstakels. Dat er gewerkt wordt met in ieder geval hartslag meters, bloeddtesten en waarnemingen van gedragswetenschappers van de universiteit. We zullen vanzelf wel horen wat de uitslag is! Je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat er uitgebreid gepubliceerd zal worden als de uitslag bekend is door de universiteit. Het traject wordt door heel veel universiteiten in de wereld met interesse gevolgd. Vaak duurt het nog wel even voordat ze alle resultaten bekenen hebben, dat is tenminste mijn ervaring bij mijn werk op de universiteit van Zurich.
Ieder onderzoek wat gestart wordt kost enorm veel geld. Vandaar dat er minder onderzoek gedaan wordt dan iedereen zouden willen.

Groeten,

Annemarie

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:23

Eerlijk gezegt ben ik na horse event afgelopen jaar wel klaar met MR maar ik wel benieuwd naar de uitslag.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:32

MR vergelijken met 'de' traditionele methode? En wat mag die dan wel zijn? Een objectief onderzoek kan het sowieso niet worden, daarvoor zie ik in de onderzoeksopzet nu al te veel problemen (wat dacht je van de factor 'tijd'? Dit onderzoek zegt niks over de lange termijn effecten... worden de paarden overdonderd, of geeft het op de langere termijn ook goede effecten?).
Ook lees ik niets over de aantallen paarden, de mensen die het gaan uitvoeren (hoeveel ervaring zij bijvoorbeeld hebben met jonge paarden, mannen of vrouwen, etc) en zo zijn er nog heel veel dingen te bedenken.
Ik hoop dat ze heel goed nadenken over de methodologie...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:25

Misschien een beetje te vroeg geroepen dus.

Alleen het roept wel allerlei vragen op. Begrijpelijk wel. Ik vind het wel jammer dat de Nederlandse versie van MR niet meer weet dan de nieuwsbrief, of in elk geval enige verduidelijking kan geven. Dat zou je wel verwachten.
Jammer hoor Annemarie, maar je hebt ook gelijk, een wetenschappelijk onderzoek kàn een bijdrage leveren.
We kijken hier met zijn allen erg uit naar de onderzoeksresultaten. In ieder geval leuk dat er op die manier wordt getest.

In NL is een dergelijk onderzoek, uit de tekst van de TS op te maken dan, ook gedaan met Voest en de traditionele mehode, de resultaten waren niet erg verbluffend maar goed. Het is gedaan, Voest en de studenten van Deurne. Mijn persoonlijke mening is dat ook, of misschien wel juist Voest werkt met een stevige mentale druk, waar ik sterke overeenkomsten zie met het overdonderende gedoe van MR. Maar dit is zuiver mijn persoonlijke mening uiteraard, hele volksstammen denken daar weer heel anders over.

Zie dit niet als aanval, zop is het niet bedoeld, ik vond het alleen nodig om even te ventileren.

Enne...lange termijn onderzoek zal vrees ik nog wel even op zich wachten, lange termijn onderzoek betekent de factor tijd èn paarden ter beschikking hebben. Een onderzoek doen met, levende, paarden is vreselijk lastig, althans als je de wetenschappelijke regels voor onderzoek wil aanhouden.
Ratten zet je gewoon in een plastic bak met zaagsel, maar paarden stal je niet zomaar volgens de voorwaarden. Ze zijn een tikje groter en daarmee wat lastiger.

Enfin, interessante ontwikkeling, en we zijn allemaal zonder meer reuze benieuwd naar meer.

Nogmaals, mocht iemand een linkje weten, plaats dat hier gerust ! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:58

Vraag mij alleen af in hoeverre dit onderzoek echt zinvol is...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:37

Dat vraag ik me wel vaker af van vele onderzoeken met dieren.....