[AR] Advies gevraagd bij materiaalkeuze voor de beginnende menner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phantom

Advies gevraagd bij materiaalkeuze voor de beginnende menner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 17:24

Hallo allemaal,

Na een paar jaar twijfelen wil ik met mijn paard de overstap gaan maken van dressuur rijden (Z1) onder het zadel naar aangespannen rijden. Nu ben ik me aan het orienteren op het materiaal dat ik daarvoor nodig ben zoals de wagen en het tuig. Ik weet alwel dat ik gebruik wil gaan maken van een marathon/recreatie wagen, een waarbij er ook 2 mensen achterop kunnen zitten. Kunnen jullie mij helpen bij de volgende vragen:
- Wat voor wielen kun je het best onder de wagen hebben: luchtbanden, hout met rubberbeslag of hout met ijzerbeslag? En wat is het verschil in gebruik?
- Waar moet ik verder op letten bij het aanschaffen van een wagen?
- Dezelfde vraag m.b.t. het tuig?
- Kennen jullie goede adressen waar je hiervoor terecht kunt en waar ze ook goede tweedehands wagens en tuigen verkopen?

Ik wil graag aangespannen gaan rijden, koetsiersbewijs halen, recreatief rijden (zowel op de harde weg als zandpaden en natuurgebieden) en wie weet wat de toekomst ons verder nog brengt. Ik heb alwel deskundige hulp bij het beleren van mijn paard en mijzelf, maar met betrekking tot de keuze voor het materiaal hoor ik graag meerdere deskundige meningen!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Annet

hafjelinger

Re: Advies gevraagd bij materiaalkeuze voor de beginnende menner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:26

Even de zoekfunctie en oude topic's checken, daar staat veel in ;)

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:57

voor tweedehands rijtuigen zou ik kijken bij KCS in boxtel. Ik ben heel veel zaken afgeweest maar deze man was zo eerlijk waardoor ik in eerste instantie helemaal geen wagen kocht.
Ik wilde in eerste instantie een shulky en twijfelde over een 4 wieler. Hij had mij zo een shulky kunnen verkopen maar hij was zo eerlijk om mij huiswerk mee te geven door er eerst een goed over na te denken. Omdat shulky's ook nadelen hebben tenopzichte van 4 wielers. Eerlijke man dus!!!

Voor tuig ben ik naar een gewone ruitersportzaak gegaan en een tuig gekocht van alles bij elkaar 200 euro. dit heb ik gedaan omdat ik niet wist of mijn pony het allemaal wel leuk zou vinden.
En ik moest toch iets hebben om een autoband mee te trekken als oefening.
Let bij het kopen van een wagen vooral op het gewicht. Zo´n ding met autobanden lijkt leuk maar is erg zwaar. Ik ben meteen voor een lichtgewicht marathonwagen. Laat een tweedehands altijd keuren voor aankoop. Dat niet de wielen buitenspoor lopen door een ongelijkje. etc.

veel susses!!!

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:42

Waar je ook op moet letten bij een tweedehands wagen is of het hout niet doorgerot is/houtworm heeft.
Voor een tuig zou ik voor een lederen tuig gaan. Van zware, goede kwaliteit. Dit omdat die heel lang meegaan, en makkelijk schoon te maken zijn.
Nadeel is dan wel weer dat als je na een paar weken zou stoppen dat je dan duur spul hebt. Aan de andere kant kan je dat natuurlijk altijd weer door verkopen.

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:40

Let vooral op de kwaliteit. Ook hier geldt dat goedkoop duurkoop kan worden: veiligheid is een groot goed en een goed tuig is ook op de lange termijn veiliger. Kwaliteitsverschil uit zich in prijsverschil, dat is nu eenmaal niet anders.
Het type wagentje/wiel hangt samen met je rijstijl/locatie van rijden: wil je met koetsentochten meerijden dan kom je in antiek gerij met houten wielen met ijzer of rubber beslag. Ga je de paden op de lanen in dan is luchtbanden het meest comfortabel (evenals onafhankelijke vering ipv bladvering), wil je marathons gaan rijden dan moet je massief rubber wielen rijden (in de hogere klassen).
Goed informeren vooraf bespaart ellende achteraf

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:04

Ook op marktplaats staan vaak wagens en tuigen voor knappe prijzen. Strekt wel tot aanbeveling om iemand met kennis van dit materiaal mee te nemen.

Koetsiersbewijs halen zal leuk zijn, ik heb dit niet gedaan. Ben gewoon lid geworden van plaatselijke vereniging, en heb sinds bijna 2 jr. les.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:37

Moemoh schreef:
Waar je ook op moet letten bij een tweedehands wagen is of het hout niet doorgerot is/houtworm heeft.
Voor een tuig zou ik voor een lederen tuig gaan. Van zware, goede kwaliteit. Dit omdat die heel lang meegaan, en makkelijk schoon te maken zijn.
.

de tegenwoordige wagens, worden voor 95% gebouwd van staal, het hout dat er aan zit is voor de afwerking/ sier, en heeft dan ook niks te maken met de stevigheid of constructie van het geheel.
dus als er een stuk hout slecht is is dit makkelijk te vervangen. als beginnend menner kies altijd voor (lucht) banden en dan geen autobanden wagen die zijn veel te zwaar.

als het om tuigen gaat ga dan op safe, beter wat meer uitgeven dan achteraf de centen toch uit te moeten geven aan reparatie's of alsnog een goed tuig aan te moeten schaffen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:57

Vertel mij wat over die karren met autobanden, heb er zelf heel even mee gereden. Als je het ding zelf even in de schuur moet duwen heb je al spijt dat je hem had gekocht.
En tuig, ja better safe than sorry. Verder moet een kar ook gewoon veilig zijn, zelfde verhaal een beetje.