Hoe met longeren de andere kant op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicee

Hoe met longeren de andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 19:00

Hallo,
Ik heb een vraag over longeren/Opjagen.
Als ik longeer en ik wil hem de andere kant op laten lopen moet ik hem eerst naar me toe vragen en dan dat touw oprollen en dan hem weer de andere kant op sturen ik vind dit heel ingewikkeld en heb wel eens gezien dat de eigenaar een paard met 1 beweging de andere kant op kunnen laten lopen. Weten jullie misschien een andere manier of hoe je dat doet ?
Ik doe ook wel een Opjagen dus gewoon zonder longeerlijn dat vind ik meestal een stuk makkelijker. En sommige mensen doen dat hun zweep uitsteken en dan draait het paard zich en loopt de andere kant op. he leer je dit aan ?
Alvast bedankt voor de moeite ;)

Shyla25

Re: Hoe met longeren de andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:04

Als je hem eerst met het hoofd naar binnen vraagt en dan meteen de andere kant op stuurt hoeft hij niet eerst naar binnen te komen.
Gewoon oefenen ;)

Alicee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 19:06

Ok bedankt ik zal het proberen ;)

anouk0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:53

Als je nu gewoon met opjagen zo gaat staan dat ja aan de kant bent waar die niet meer heen moet en dat met de zweep een tik en dat netzolang totdat hij eindelijk de goede kant op gaat en zeker niet bang zijn als het paard toch naar ej toe komt!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:35

Het klopt idd dat het makkelijk aan te leren is.
Echter: een paard, waarvan jij de leider bent, zal in de natuurlijk met zijn hoofd naar buiten draaien wanneer je aan het 'opjagen' bent.
Als je er een touw aan hebt en het paard zou met zijn hoofd naar buiten draaien komt hij in de knoop met het touw. Dan moet je je paard dus op de 'dominante manier' laten draaien en dat lijkt me niet helemaal slim.