[AR] wat is een leuk wagentje om mee te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

wat is een leuk wagentje om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 15:36

Vroeger heb ik altijd tuigpaarden verzorgd waarbij de boer me ook wel meenam op de kar. Het begint toch weer te kriebelen

Wat voor soort kar is het beste om mee te beginnen? Ik kan niet mennen en mijn paarden ook niet :+

Wat is veiliger, geremd of ongeremd? Welk tuig is het beste?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:25

Ha Arabesk, ook dit stukje forum gevonden.
Zoals je weet, staat er echt al heel veel info op bokt (zoekfunctie :D :+ )
[AR] Wiki artikelen
hier vind je al heel veel info en veel antwoorden op je vragen.

Verder blijft altijd de beste tip om eerst je koetsiersbewijs te halen. Je leert dan mennen met ervaren menpaarden (Nog altijd de best leermeesters) en je ervaart welke koetsen passen bij jouw wensen en paarden.
Net zoals bij rijden onder de man is de keuze van tuig en koets sterk afhankelijk van wat je wil gaan doen en van welk terrein je in gaat.

jesito

Re: wat is een leuk wagentje om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:20

Hey wat leuk, ik neem aan dat je dit bitloos gaat doen.
Ik meen dat er in nederland of belgie ook cursussen worden gegeven in bitloos mennen.
Verder zou ik met een groter paard altijd een geremde kar willen en verder wat voor kar is moeilijk voor iemand anders te bepalen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:38

Ga je weer een keertje mee proefmennen met Harlie? ;-)
Kun je zo'n soort kar uitproberen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:51

janouk schreef:
Ha Arabesk, ook dit stukje forum gevonden.
Zoals je weet, staat er echt al heel veel info op bokt (zoekfunctie :D :+ )
[AR] Wiki artikelen
hier vind je al heel veel info en veel antwoorden op je vragen.

Verder blijft altijd de beste tip om eerst je koetsiersbewijs te halen. Je leert dan mennen met ervaren menpaarden (Nog altijd de best leermeesters) en je ervaart welke koetsen passen bij jouw wensen en paarden.
Net zoals bij rijden onder de man is de keuze van tuig en koets sterk afhankelijk van wat je wil gaan doen en van welk terrein je in gaat.

Niets op aan te vullen.
Gebruik eerst even de zoekfunctie en lees de wiki door. Dan heb je antwoord op al je vragen.
Heb je specifieke vragen kun je die altijd nog stellen, maar deze vragen worden ongeveer elke week gesteld, dus dan kan de zoekfunctie je prima helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:58

Hier ook een beginner.
Heb zelf een kolwagen (hoop dat ik het goed spel) gekocht.
Ze staat er nog niet voor, maar is wel een fijne wagen (kende degene waar hij vandaan kwam). Is overigens wel geremd, kan je je paard een beetje helpen :)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:41

dat wagens (hydraulisch) geremd zijn is al jaren niks nieuws, je zullt zelfs meer je best moeten doen om een niet geremde wagen te vinden.

Op de vooras geremd is vaak bij wagens optioneel. en voor beginnende menners niet zonder gevaar. Verkeerd gebruik van de rem op de voorwielen leid niet zelden tot ongevallen. Vergelijk het maar met je fiets, knijp de voorrem even te hard in en je slaat over de kop :j . en nu denk men dat gebeurd mij nooit. Dan weet je blijkbaar heel goed hoe je reageert als de paniek de overhand krijgt? Ik denk knoert hard op de remmen trappen en wel het eerste beste rempedaal wat voor je voeten staat, nu maar hopen dat dat nou net niet de voorrem is :D dit wilde ik nog even meegeven als tip, doe ermee wat je wilt.

P.s. je bedoeld hoogstwaarschijnlijk een Koolwagen? leverancier Frits Kool is gevestigd in Staverden in de buurt van Ermelo en het KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:26

Ja klopt, Koolwagen, da wou ik zeggen.
Typen is af en toe moeilijk, dat blijkt maar :P
Nog bedankt voor de tip, gelukkig is de mijne achter geremd :)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:35

Als je net begint, eerst goed les halen. En wagen is afhankelijk van gebruiksdoel. Meestal is een goede tweedehands marathon/recreatiewagen een goede aanschaf. Ik zou wel gaan voor geremd en mocht ie ook voor geremd zijn, even goed in je hoofd knopen welk pedaal voor de voorremmen is bedoeld.
Paarden die voor de wagen zijn beleerd, kun je het beste door iemand met veel ervaring laten beleren. Dit voorkomt veel gerommel en onnodige fouten en ongelukken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:30

Ik heb de voorrem eraf laten slopen..

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:35

Arabesk, heb je al een kar gevonden?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:06

Geremd is veiliger. Maar maak er natuurlijk geen gewoonte van de gewone rem zit op je paard!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:11

Ga gewoon voor het beste tuig en een goede marathonwagen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar bezuinigen op een van beiden geeft teleurstelling en is uiteindelijk gewoon duurder.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:48

Albert schreef:
Ga gewoon voor het beste tuig en een goede marathonwagen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar bezuinigen op een van beiden geeft teleurstelling en is uiteindelijk gewoon duurder.

En in de meeste gevallen ook gevaarlijker.