Paard draait zich vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Paard draait zich vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 20:18

Als ik aan het longeren ben dan begint het paard zich op een gegeven moment , door rondjes te draaien, zich vast te lopen in de lijn.
Ik blijf erachter, tik met de zweep, mopper, maar ze stopt draait een paar rondjes en komt zo telkens onder het werk uit. Ik geef niet op, maar vraag hier weer eens hulp!!!

zij

Re: Paard draait zich vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:23

ik snap niet echt wat er gebeurt? hoe kan ze zich vastdraaien?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:30

Even heel duidelijk zijn tegen je paard, even een héle harde tik bezorgen met de longeerzweep. Welke kant draait hij op, naar binnen of naar buiten? Probeer hem net voor te zijn, als hij stil wil gaan staan om om te draaien gelijk vooruit drijven met je zweep. Houd je lijn kort en je zweep in de aanslag. Als hij is omgedraaid, probeer hem dan terug te draaien door een ruk aan de lijn te geven en een tik met de zweep te geven.

Normaal ben ik echt niet zo, maar het is heel erg gevaarlijk. Heb eens meegemaakt dat een paard verstrikt raakte met zijn benen in de longeerlijn, ook door het draaien. Het diertje is er goed vanaf gekomen, maar het had heel anders kunnen zijn.

Probeer een veiligheidssluiting aan de longeerlijn te maken, mocht er toch iets mis gaan, schiet hij los.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:34

Of ga met twee man longeren. Eentje houdt de lijn vast en de ander loopt erachter met de zweep. En erbij blijven en blijven opletten zodat hij niet de kans krijgt om te draaien. Laatst een paardje van een vriendin moeten longeren. op rechts was tie nogal lastig; draaide hij steeds om. Samen met mijn dochter het mormel gelongeerd,; ik de lijn en mijn dochter de zweep. Zij moest er achteraan blijven lopen. Hij is uiteindelijk 1 keer omgedraaid, maar met een paar flinke tikken toch weer de goede kant op. En nu snapt tie wat de bedoeling is en loopt rechtsom nu ook netjes.