Onze Friese ruin reageert al erg goed op mij. Zo heb ik vanmorgen in de wei gewerkt. Na een korte poetsbeurt wat oefeningen gedaan. Bijv achteruit op druk en hoofd omlaag doen, ook mij volgen in de wei zonder commando. Ik begin in de wei te lopen, heel zeker en binnen no time volgt hij mij of loopt naast mij (neus ter hoogte van mij, heel ontspannen). Als ik abrupt stop, staat hij direct stil, zonder tegen mij aan te komen. En zijn vriendjes laat hij geheel links liggen...
Met deze basis in het oog lijkt mij werken met een touwhalster wel een mogelijkheid om verder te komen. Wat denken jullie? (Heb het paard nu 3 weken)
Wat zijn jullie ervaringen in de aanschaf ve touwhalster? Heb nu 2 sites gevonden: equiplay.eu en touwhalsters.com
Iemand ervaring hiermee (kwaliteit-prijs service)
Evt andere sites aan te bevelen?
Heb nu een heel document van internet gedownload over wijken voor druk. Is andere lectuur, DVD etc aan te bevelen?
En is de stick absoluut noodzakelijk?
Het is een handig hulpmiddel, meer niet - net als de stick eigenlijk, alleen is die in veel gevallen te vervangen door een longeerzweep of gewone zweep.
) Maar verder dan laten volgen, hoofd laag doen en achteruit/opzij gaan op druk kom ik zo niet. Van wat ik over het werken met een touwhalster gelezen heb kun je dat veel breder gebruiken: hoofd laten buigen links/rechts, hoofd naar beneden doen zonder dat ik mijn hand op zijn hoofd moet leggen, en natuurlijk de stappen richting rijden en het rijden zelf. Maar ik bedoel het nu dus voor grondwerk.
Al die dingen die jij noemt, kunnen met een gewoon stalhalstertje ook - daarom, een touwhalster is geen wonderhalster waar je vééél meer mee kan. Alleen, het werkt wel gemakkelijker dan een stalhalster. Dit omdat het scherper is, waardoor hulpen preciezer doorkomen, en lichter (gewicht), waardoor het paard beter het verschil tussen druk/geen druk voelt, en jij dus met heel weinig druk kunt werken.
. Ik kan zowel via Internet Explorer als Mozilla Firefox prima op die website komen. Ze hebben zulke leuke kleurtjes.