Starten met grondwerk/touwhalster: ervaringen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Starten met grondwerk/touwhalster: ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:29

Hoi, Ik ben aan het overwegen een touwhalster met leadrope te kopen voor onze Fries. Vanwege een schouderblessure mag ik een tijd niet rijden. Ben nu grondwerk aan het doen, helemaal los :D Onze Friese ruin reageert al erg goed op mij. Zo heb ik vanmorgen in de wei gewerkt. Na een korte poetsbeurt wat oefeningen gedaan. Bijv achteruit op druk en hoofd omlaag doen, ook mij volgen in de wei zonder commando. Ik begin in de wei te lopen, heel zeker en binnen no time volgt hij mij of loopt naast mij (neus ter hoogte van mij, heel ontspannen). Als ik abrupt stop, staat hij direct stil, zonder tegen mij aan te komen. En zijn vriendjes laat hij geheel links liggen... :D

Met deze basis in het oog lijkt mij werken met een touwhalster wel een mogelijkheid om verder te komen. Wat denken jullie? (Heb het paard nu 3 weken)

Wat zijn jullie ervaringen in de aanschaf ve touwhalster? Heb nu 2 sites gevonden: equiplay.eu en touwhalsters.com
Iemand ervaring hiermee (kwaliteit-prijs service)
Evt andere sites aan te bevelen?

Heb nu een heel document van internet gedownload over wijken voor druk. Is andere lectuur, DVD etc aan te bevelen?

En is de stick absoluut noodzakelijk?

Dani

Re: Starten met grondwerk/touwhalster: ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:01

Stick is helemaal niet noodzakelijk, vind ik. Sommigen vinden van wel..maar het feit dat daar twee meningen over bestaan geeft dus al aan dat 't niet écht nodig is :D

http://www.touwhalsters.nl/ (is een andere dan de .com!) heb ik zelf twee crb´s vandaan, ze worden precies op maat geknoopt en dat is wel fijn, en prima service.

Het klinkt overigens een beetje of je dat touwhalster als een soort wonderhalster ziet..je paard gaat er echt niet spontaan beter van reageren, hoor. :P Het is een handig hulpmiddel, meer niet - net als de stick eigenlijk, alleen is die in veel gevallen te vervangen door een longeerzweep of gewone zweep.

Ik vind het zelf erg leuk om op youtube filmpjes te bekijken, als je zoekt op groundwork with horses, of parelli etc., kom je genoeg tegen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:17

DaniBanani schreef:
Stick is helemaal niet noodzakelijk, vind ik. Sommigen vinden van wel..maar het feit dat daar twee meningen over bestaan geeft dus al aan dat 't niet écht nodig is :D

http://www.touwhalsters.nl/ (is een andere dan de .com!) heb ik zelf twee crb´s vandaan, ze worden precies op maat geknoopt en dat is wel fijn, en prima service.

Het klinkt overigens een beetje of je dat touwhalster als een soort wonderhalster ziet..je paard gaat er echt niet spontaan beter van reageren, hoor. :P Het is een handig hulpmiddel, meer niet - net als de stick eigenlijk, alleen is die in veel gevallen te vervangen door een longeerzweep of gewone zweep.

Ik vind het zelf erg leuk om op youtube filmpjes te bekijken, als je zoekt op groundwork with horses, of parelli etc., kom je genoeg tegen.

:?

Snap niet hoe je dat bedoelt of waaruit je dat opmaakt? Ik geef aan hoe mijn paard nu reageert op los werken (dus zonder touwhalster). Dat gaat al heel mooi (zeker zo na 3 weken waarbij ik dankzij mijn blessure lang niet zo veel met hem heb klunnen doen als ik wilde... :( ) Maar verder dan laten volgen, hoofd laag doen en achteruit/opzij gaan op druk kom ik zo niet. Van wat ik over het werken met een touwhalster gelezen heb kun je dat veel breder gebruiken: hoofd laten buigen links/rechts, hoofd naar beneden doen zonder dat ik mijn hand op zijn hoofd moet leggen, en natuurlijk de stappen richting rijden en het rijden zelf. Maar ik bedoel het nu dus voor grondwerk.

Maar mijn vraag is dus ook: is een touwhalster idd een goede stap/ goed middel? Wat kun je er meer mee dan wat je kunt bij "los" werken (hij heeft wel zijn stalhalster om, maar tot nu toe doe ik alles in vrijheid en hou het paard dus op geen enkele wijze vast. Slechts de druk van mijn vingers tegen borst, zij of hoofd) Is introductie van een touwhalster in mijn situatie idd een meerwaarde/ kan het dat zijn? Of kan ik meer dan wat ik nu doe in de losse situatie?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:18

touwhalsters van voest zijn ook goed. die hebben een leertje over de neus.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:58

Het is een meerwaarde in die zin dat het verschil tussen comfort en discomfort groter is bij een touwhalster en je het je paard dus een stuk makkelijker maakt om te leren.
kennis lijkt me belangrijker dan een touwhaster, als je niet weet wat je wanneer moet doen, heb je aan zo'n halster ook niets.
Ik raad parelli.com aan :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:12

Ja op die site heb ik ook gekeken.

Ik zie overal Parelli, Voest, Roberts, Kempfling...
Van Parelli vind ik zowel een Nederlands boek bij BOL.com als DVD's via Marktplaats etc.

Natuurlijk is het persoonlijk, maar wat is nou de beste? En is boek of DVD's beter?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:42

Het boek van parelli is al vrij oud. Hun programma is enorm progressief en ze proberen zich zelf constant te verbeteren. Ik zou voor de nieuwere spullen gaan.

Als ik jou was, zou ik naar parelli.com gaan en je inschrijven voor de savvy club. Kost ongeveer 13 euro per maand (hangt af van dollar) en je krijgt elke maand een blad of dvd, MAAR je kan dan ook op de site alle filmpjes, artikelen etc etc bekijken. Schijnen zo'n 1500 filmpjes op te staan. de beste manier om zoveel mogelijk informatie over parelli te krijgen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:54

@TS: ik zweer bij de touwhalster van emiel voest( kan eventueel ook van junik of equixantos)

verder grondwerk ik ook met de freestylemethode!
de handleidingboeken van hem zijn echt een aanrader! (vind ik persoonlijk veel beter als fase 1 en 2)

de freestyle dvd's zijn wel zinvol om te kijken, maar niet een manier om zelf ermee aan de slag te gaan.

maar ik heb eigenlijk alles geleerd met een cursus, daar heb ik echt heel erg veel aan gehad!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:11

Zilfstar, misschien zit jij wel in de buurt, want ik lees dat je ergens rondom Utrecht woont? :D
Leuk dat je het grondwerk hebt ontdekt. Er is zoveel meer dan rijden!!! Ik wissel het graag af met mijn paard, heerlijk. En je leert je paard er nog veel beter door kennen.

Ikzelf ben ooit begonnen door de Emiel Voest dvd's en boeken. Vriendinnetje van me heeft alle cursussen bij hem gedaan met haar destijds jonge paard, dus van haar kon ik alles leren samen met de boekjes en dvd's. Dat was een mooie tijd.
Ben toen ook met een Fries begonnen trouwens. :)

Met mijn eigen paard ben ik me er verder in gaan verdiepen; Klaus Ferdinand Hempfling, Chris Irwin, Pat Parelli, Monty Roberts, Sally Swift (centered riding), Michael Peace etc. Allemaal op hun manier enorm leerzaam. Ik heb wel lessen en workshops gevolgd, omdat ik het echt goed wilde leren. Je bent nooit uitgeleerd, kan ik je vertellen. ;)

Ik bestel mijn touwhalsters altijd bij www.touwhalsters.nl
Superservice, persoonlijk contact (althans, zo heb ik dat ervaren), niet duur, veel keuze, snelle levering en hele goede kwaliteit. Niet te duur, welnee, al die kleurtjes zijn erg verslavend. Ik heb inmiddels TIG touwhalsters in vele kleuren. En ook de teugels doen het goed bij mij. :D
Want ik heb mijn eigen paard met touwhalster ingereden en dat bevalt tot nu toe het best ook. Mijn gewone halster hangt maar en hangt maar in de kast, ik doe er niets meer mee, voor zover ik er uberhaupt wel eens iets mee gedaan heb. :+

Veel succes in het uitzoeken en uitproberen van alles. En vooral veel PLEZIER samen met je paard!!!! :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:26

Citaat:
Van wat ik over het werken met een touwhalster gelezen heb kun je dat veel breder gebruiken: hoofd laten buigen links/rechts, hoofd naar beneden doen zonder dat ik mijn hand op zijn hoofd moet leggen, en natuurlijk de stappen richting rijden en het rijden zelf. Maar ik bedoel het nu dus voor grondwerk.

Dat bedoelde ik precies :o Al die dingen die jij noemt, kunnen met een gewoon stalhalstertje ook - daarom, een touwhalster is geen wonderhalster waar je vééél meer mee kan. Alleen, het werkt wel gemakkelijker dan een stalhalster. Dit omdat het scherper is, waardoor hulpen preciezer doorkomen, en lichter (gewicht), waardoor het paard beter het verschil tussen druk/geen druk voelt, en jij dus met heel weinig druk kunt werken.

Het is zeker wel handig, hoor. Alleen niet noodzakelijk om grondwerk te kunnen doen, dat bedoelde ik ermee te zeggen. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:30

Een touwhalster werkt veel lichter EN duidelijker dan een gewoon halster. Je moet er wel mee weten om te gaan, dus bv je paard nooit vast zetten aan een touwhalster, niet lopen rukken en plukken enzovoort. Maar dat laatste hoort bij niet een optoming te gebeuren, vind ik. ;)

Ik vind het een hele lichte optoming. Mijn paard is niet anders gewend en als ik hem eens rij met een sidepull of wat anders, merk ik echt dat hij zich beter voelt met een touwhalster. Is natuurlijk een kwestie van wennen, hoor, en als het moet dan lukt dat ook prima, maar zo'n touwhalstertje voelt op de een of andere manier ook heel vrij bij je paard. Dat is mijn ervaring in elk geval....... Nou, succes, hoor!!! :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:47

Hmmm, verdere zoektocht leert mij dat touwhalsters.nl niet meer werkt (de website dus).

is dit nu misschien .com geworden???

En het verschil tussen cross-rope bridle en touwhalster is mij inmiddels duidelijk.
Maar toch nog een vraag (eigenlijk 2)

Kun je met het touwhalster ook goed rijden of kun je dan "beter" een Crossrope Bridle gebruiken?
Kun je met een crossrope Bridle ook grondwerk doen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:05

Bij mij doet die website het wel, hoor. ;)

Mijn paard reageert beter op een gewoon touwhalsters dan op een CRB, gek genoeg, dus mijn CRB hangt maar wat in de kast. :+
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is, wat het beste en het fijnste werkt bij jullie.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:23

Twiggy2008 schreef:
Bij mij doet die website het wel, hoor. ;)

Mijn paard reageert beter op een gewoon touwhalsters dan op een CRB, gek genoeg, dus mijn CRB hangt maar wat in de kast. :+
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is, wat het beste en het fijnste werkt bij jullie.

Ik krijg continue een "Oeps deze link lijkt niet te werken" melding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:28

Wat gek :o? . Ik kan zowel via Internet Explorer als Mozilla Firefox prima op die website komen. Ze hebben zulke leuke kleurtjes.
(Ik kom bijna weer in de verleiding nog een vette bestelling te doen :D ).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:08

Twiggy2008 schreef:
Wat gek :o? . Ik kan zowel via Internet Explorer als Mozilla Firefox prima op die website komen. Ze hebben zulke leuke kleurtjes.
(Ik kom bijna weer in de verleiding nog een vette bestelling te doen :D ).

Ja ik snap het ook niet. Al het andere doet het gewoon. Maar deze niet. Heb allerlei dingen geprobeerd maar ik kom er niet op.

Heb nu als websites die wel werken:

touwhalsters.com
aziro.nl
equiplay.eu

Dus hoop dat iemand nog ervaring met 1 van deze heeft????

Vandaag los gewerkt met mijn paard. Ging super (achteruit, om, hoofd laag)
Zit te twijfelen tussen CRB aan te schaffen of touwhalster. Miss ook effe op MP kijken voor tweedehands om beide uit te kunnen proberen.

Trouwens Twiggy... ik zag dat ik nog geen reactie gegeven had op waar ik woon. Ik woon tegen Utrecht aan (west kant). En jij (mag per PB als je dat liever doet)?

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:54

Ik werk zelf met de touwhalsters van Equiplay,
bevalt mij prima. Ik vind werken aan een touwhalster en leadrope een mooie manier om "te beginnen".
Het is zo makkelijker om hulpen te geven etc. Op het moment dat je met hele kleine hulpen kan werken kan je vervolgens proberen of je ook @ liberty kan spelen.