Met welk boomloos dressuurzadel mag je wedstrijden rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Met welk boomloos dressuurzadel mag je wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:47

Hai!

Ik ben een complete nerd op boomloos gebied :o? ; ben geen NH ookal rij ik nu bit- en boomloos :D !
Ik heb nu nl. sinds een paar weken een Spaans (boomloos) zadel te leen; gewoon voor de fun :# .
En het bevalt super :D
Nu zit ik te denken om over te stappen op een boomloos zadel maar dan wel een waarmee je dressuurwedstrijden mag rijden.
Nu kwam ik uit op: Zaldi (maar dit is niet boomloos in mijn ogen) of de Barefoot Londen (niet mijn type op het oog).

Zijn er nog meer merken boomloos voor echt te dressuren?

En hoe zit dat met die pads eronder over gelijke verdeling enzo? Bij mijn weten is het bij een goed passend zadel (wel of niet boomloos) eigenlijk zo dat deze bij wijze van zonder sjabrak gereden kunnen worden?
Want hoe dikker je sjabrak, hoe minder contact met je paard en daar draait het toch om?

Dus hulp van ervaringsexperts gevraagd :D

pmarena

Re: Met welk boomloos dressuurzadel mag je wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:16

Als je een boomloos dressuurzadel wilt dat er wat saaier traditioneel uitziet :P dan kun je bvb. een kijken bij Startrek.

Van Trekker hebben ze ook wel wat , en de Freeform Dressage vind ik zelf ook een hele mooie , maar die is dan weer wel een beetje eigenzinnig qua uiterlijk.

En dan heb je nog bvb. de Ansur en Heather Moffet zadels.

Succes met Google-en :D

Een Engels boomzadel werkt met kussens die het zadel + ruiter omhoog liften zodat de ruggengraat en schoft vrij van druk komen te liggen (mits boom en kussens de juiste pasvom hebben).

Een aantal boomloze zadels werkt ook via dit principe.

Barefoot heeft alleen dunne kussentjes , om de flexibiliteit die bij boomloze zadels nu juist het grote voordeel is , zoveel mogelijk te behouden.

Zij hebben er dus voor gekozen om de kussens in een speciaal dekje te doen. Het dekje en het zadel kunnen dan onafhankelijk van elkaar buigen en het geheel blijft veel flexibeler dan als je de kussens aan het zadel vastzet.

Bij een western (boom) zadel zitten er ook geen kussens onder het zadel , in dat ontwerp hebben ze er ook voor gekozen om de pad daarvoor te gebruiken.

Het is dus maar net hoe een zadel "bedacht" is :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:31

Thanks voor je antwoord! Ik zal eens op m'n gemakkie gaan googlen :D
Heb net even jouw site bezocht maar jij hebt niet de zadels die je hierboven beschreef of kijk ik er over heen? Dat zou nl. goed kunnen :o?
Want Barefoot is in mijn ogen que model meer western dan engels en ik weet niet of je daar wedstrijden mee mag rijden.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:33

barefoot heeft heel veel modellen he... ook dressuur :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:05

Nope , ik verkoop die merken niet , kan er ook wel aan komen hoor maar ik heb gewoon veel betere ervaringen met Barefoot :)

Neemt niet weg dat in sommige gevallen 1 van de andere merken beter is , bijvoorbeeld als je het uiterlijk van de Barefoots niks vindt :D

De London (= dressuurversie) heeft overigens in de verste verte niks met western te maken ?

En de Classic zwarte Cherokee is nog veel mooier vind ik , daar is toch ook weinig mis mee....?

Ik zie er geen western in in ieder geval :)

Maar ik denk dat je vooral de Startrekk wel wat zult vinden want die ziet er echt HEEL standaard uit , mooi zadel als je naar zoiets op zoek bent :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:22

@TS: ik ben erg benieuwd naar dat Spaanse boomloze zadel. Heb je een fotootje? Zal wel erg mooi staan op jouw paard.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:05

HippoLogic schreef:
@TS: ik ben erg benieuwd naar dat Spaanse boomloze zadel. Heb je een fotootje? Zal wel erg mooi staan op jouw paard.

Sorry, heb ik niet :n . Voor meer info daarover, google Andalusierfokkerij de Woeste Hoeve in Bergeijk, daar is het van :D . Succes!

Heb al wat gegoogled maar het is moeilijk en idd is er toch wel veel keuze :D !