[AR] welk tuig voor beleren? en 2 of vierwieler?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

welk tuig voor beleren? en 2 of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 11:49

voor mijn b/c pony heb ik een ideal tuig, maar dat heb ik gekocht nadat hij goed beleerd was. En een nette 4wiel concourswagen.

nu wil ik gaan sparen voor een tuig voor mijn mini appaloosa (nu 96 cm, wordt volgend jaar 3 en dan rustig aan beginnen..)
maar welk tuig kan ik voor het beste nemen?

Ik denk ook aan een ideal tuig luxe marathon, omdat ik hier de prijs/kwaliteit verhouding goed vind en voor wat ik ermee wil gaan doen (in de bak, rondjes over de weg en heel soms een strandritje) lijkt me dat prima. Tuig kost dan wel 500euro, het ideal webtech kunstof tuig vind ik ook niet mis, enkel iets minder mooi. Die kosten 300euro, scheelt toch aardig.

Ook overweeg ik misschien een kliktuig (uit de drafsport), erg licht en minder tuig aan. Beide natuurlijk ook ideaal voor zijn klein slank ponytje. Wat vinden jullie?

Maar nemen jullie voor het beleren juist een goedkoper tuig in het begin? Voor het geval er iets gebeurd en je nieuwe tuig meteen kapot is? Of juist niet? En heeft iemand nog andere tips voor een goed shet tuig?

En de vraag, wat is nu beter voor het beleren, een 4wiel wagen of een sulky/tweewieler? De miniappaloosa is echt slank, een shet is veel steviger gebouwd, daarom dat mijn voorkeur eigenlijk uitgaat naar de bekende horsepower sulky's. Niet zozeer omdat ik er niet meer geld voor wil uitgeven, maar omdat ik deze gewoon mooi vind passen bij zo'n klein slank ponytje. De concourswagen heeft een houten lamoen, niet verstelbaar dus en is veel te breed voor haar.

Napie

Re: welk tuig voor beleren? en 2 of vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:19

Kliktuig zou ik niet doen. Veel te licht en heeft ook nog eens een speciale sulky nodig.
Duur en kwalitatief tuig gaat moeilijk stuk in het geval dat er iets gebeurt. Goedkoop tuig breekt bij het minste of geringste en is ook nog eens oncomfortabel. De Ideal luxe marathon vind ik een goede keuze.
Twee of vierwieler: met een mini appaloosa op het strand en in de bak is een tweewieler misschien wel een betere keuze ivm het gewicht.
De nieuwe horsepower sulky zijn tegenwoordig best goed (hoewel na een flinke klapper er weinig vaak van overblijft) en mooi licht voor jouw pony. Je zou ook de sulky van HCA kunnen overwegen: licht, stevig, stabiel en comfortabel voor menner en pony. Let er wel op dat je een tuig neemt met lichtogen bij een sulky. Ik raad je dan niet de veiligheidslichtogen aan, vind ik persoonlijk minder mooi vallen met een tweewieler.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:54

diesel_ schreef:
Maar nemen jullie voor het beleren juist een goedkoper tuig in het begin? Voor het geval er iets gebeurd en je nieuwe tuig meteen kapot is? Of juist niet?

En de vraag, wat is nu beter voor het beleren, een 4wiel wagen of een sulky/tweewieler?

Juist tijdens het beleren mag er niks kapot gaan. Er kan altijd wat gebeuren en dan is het zaak dat alles heel blijft. Dat geldt ook voor de wagen; een stevige tweewieler geniet daarbij mijn voorkeur.