[AR] Vreemd stukje tuig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Vreemd stukje tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:12

Ik leer momenteel mennen (enkelspan) bij een vereniging. Hierbj gebruiken we twee paarden die elk een ander tuig hebben. Bij een van deze twee tuigen zit een riempje waarvan niemand weet hoe die heet en waarvoor het dient. Het tuig heeft een borsttuig met losse strengen. Dus op ongeveer gelijke hoogte met het schofje zit een grote (horizontale) gesp. Aan de zijkant van deze gesp zit een riempje dat naar boven loopt en bevestigt moet worden aan dezelfde gesp als het lichtoog. Het borstuig en het schoftje zijn hierdoor dus met elkaar verbonden.

Nou vraagt iedereen zich eigenlijk al sinds dat tuig er is zich af waar dat riempje voor dient (en hoe het heet). Het is zelfs een tijdje de een prijsvraag geweest schijnbaar. Dus ik dacht zal het eens op bokt vragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:16

Heb je hier een (voorbeeld)foto van (kan zo er niets bij voorstellen)?

liedje89

Re: Vreemd stukje tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:17

Ik kan morgen misschien wel een foto maken, ik was het van de week even vergeten.(heb je een idee dan??)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:18

Nee, eigenlijk helemaal niet hahaha maar ben wel heel benieuwd, vandaar.
Ook kan ik het evt. an mijn opa vragen, die ment al zijn hele leven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:23

Het rare is dat er best veel ervaren mensen op onze vereniging zitten en er echt niemand is die het weet. (misschien kan ik het aande examinator vragen heb over een paar weken al examen)

IK kan anders wel tekenen hoe die ongeveer loopt moet ik alleen even een goede foto van een borsttuigzonder strengen van de zijkant vinden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:40

even getekend, Het is wel een iets ander tuig maar het rode stuk geeft het idee aan.
Afbeelding

Even aan klikken word die groter

EDIT: even voor de duidelijkheid op de foto staat een veiligheidslichtoog, wij gebruiken een gewone. Maar dit was de duidelijkste foto die ik kon vinden van een borsttuig van de zijkant.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:00

is dat niet het riempje waarmee je een 2-spanborsttuig aan het schoftje bevestigd?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 20:02

Het is toch echt een enkelspanstuig. Maar waar dient dat bij een tweespan dan voor??

(EDIT: ik bedoel wat het nut er dan van is dat het aan elkaar vast zit. De mensen die mij les geven hebben trouwens bijna allemaal wel ervaring met twee span en toch dacht geen van hen hieraan)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:04

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:06

Dat is een enkelspantuig van Ideal :) Wij gebruikte hem ook bij het koetsiersbewijs :j
Ze heeft ons toen ook uitgelegd waarom het was, maar kan er zo 1 2 3 niet opkomen......

Heb wel het idee dat de borst daarmee stabieler ligt.

ElienX: zo zit het idd vast, je haalt de riem van het borsttuig door de gesp van het lichtoog (geen veiligheidslichtoog)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 20:10

Maar het heeft dus geen naam ofzo? (lijkt inderdaad wel maar bij ons ziet het tuig (en vooral het schoftje) er veel grover uit.)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:13

niet dat ik weet

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:13

het is maar een voorbeeldfoto.

of is het misschien een combi-tuig wat zowel voor enkel- als 2-span gebruikt kan worden?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:14

ja dat zou ook kunnen, maar kan ik geen duidelijke foto van vinden :\
Tuig dat wij gebruikten was van Ideal. Maar niet het friezentuig, want dan zitten er ornamentjes op de oogkleppen en schoft enzo

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 20:19

Nee, ik weet echtzeker dat het een enkelspantuig is want als hij in tweespan gaat moet hij een ander tuig hebben terwijl het andere paard zijn tuig mag aanhouden dat is wel een combituig. Maar dat tuig heeft die riempjes dan weer niet. (maar misschien komt dat omdat daar een veiligheidslichtoog aan zit, of omdat het gewoon niet standaard is.)

Maar je weet dus ook niet wat het nut ervan zou zijn bij een dubbelspan. (iemand bij ons dacht makkelijker optuigen, als je het tuig al aan elkaar hebt zitten maar bij de meeste tuigen zijn schotje en borsttuig niet verbonden dus leek ons niet echt logisch)

Nu ik het merk weet wel een plaatje van het tuig kunnen vinden alleen volgens mij heeft die persoon net die bandjes eraf gehaalt. Wij hebben wel het friezentuig trouwens (is ook een fries) en dat was ook het plaatje dat ik kon vinden.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:09

Wij hebben dat riempje ook aan een van onze tuigen. Dat is een omgebouwd enkelspantuig, het was een tweespantuig. Volgens mij dient dat riempje ervoor om het bosrttuig moor recht langs het schoftje te laten lopen, denk ik. Of het is extra veilighied. De naam weet ik ook niet.

Ik ben wel benieuwd dus ik gat dit topic even volgen!! :P

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:44

bij het 2-span dient het borsttuig aan het schoftuig te zijn bevestigd omdat ze hier de kar opvangen aan de disselriem welke aan het borsttuig bevestigd zit. als het borsttuig dan net zo zit als bij een enkelspan (los dus), zou het borstuig overdreven gezien er over het hoofd afgetrokken kunnen worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 00:11

Ok, dan snap ik nog steeds niet at het aan ons echt 100% zeker weten enkelspan tuig doet maar het heeft dus wel een functie.

Nu vraag ik me wel een beetje af waarom ons combituig deze riempjes dan weer niet heeft. Maakt het nog uit dat dat tuig vaste strengen heeft dan??

(maar helemaal over het hoofd gaat toch bijna niet voordat je daar bent zijn je strengen denk ik zo wel op?, tenzij er iets verschrikkelijk fout gaat misschien)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:58

Ik doe momenteel een mencursus. aan één van de enkelspantuigen zit dit riempje ook. Het dient inderdaad om het borsttuig op z'n plaats te houden. Door onze instructeur is het bestempeld tot het meest nutteloze stuk tuig ooit....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 23:25

Ja idd, die van ons snapte er ook geen drol van wat dat daar nou deed. (hij zou het er al lang af gehaald hebben als het zijn eigentuig was geweest).

Nou ja, Het nadeel is een beetje dat ik hem vaak vergeet omdat het tuig van het andere paard het niet heeft. Maarja daar kan ik wel mee leren leven denk ik.