Kreupel maar toch wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Kreupel maar toch wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 14:06

Zoals de titel al zegt;

Mijn paardje is kreupel, en hij staat lekker in de wei. Ik persoonlijk vindt dat ie een beetje ''verwilderd'' omdat ik niets met hem kan doen, ik mag een half uurtje/20min wandelen en dat is het, poetsen etc.

Hebben jullie een leuk idee wat ik met mijn kreupele paardje kan doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:25

Hoe kreupel is hij, wat heeft hij? Ga gezellig met 'm grondwerken, er zijn ook oefeningen waarbij hij niet of nauwelijks hoeft te lopen (bijvoorbeeld targetten, actief stilstaan, hals buigen om een snoepje te pakken)

ch_ntii123

Re: Kreupel maar toch wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 14:49

Hij loopt alleen in draf kreupel, verder merk je niets aan hem!

Ik vind het zo zonde, want het ging net erg goed tussen ons, en dat wil ik niet ''verliezen'':P

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:56

wandelen over het gras poetsen wassen vlechten hoeven vetten etc genoeg dingen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:59

Ik denk toch dat ze een beetje aan het werk wil blijven met 'm, is werken aan de lange lijnen (in stap) wat voor jullie, TS?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:02

Ligt er heel erg aan wat voor blessure het is. Als het een peesblessure is is het niet verstandig anders dan rechtuit op het harde te gaan, is het een anderssoort blessure is het misschien wel een optie. Overleg anders even met je behandelend da, die kent het paard én de blessure en zal beter in kunnen schatten dan wij of iets kan met je paardje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:07

Daarom dacht ik ook aan lange lijnen, dat kun je ook in stap op het harde doen, of grondwerkoefeningen waarbij het paard niet of nauwelijks hoeft te lopen. Het lijkt me vanzelfsprekend dat het verder van de blessure afhangt wat je nog meer kunt :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 06:40

Hij is alleen kreupel in draf, verder is er helemaal niets aan te merken, hij geeft geen pijn aan of loopt nbiet raar.

De dierenarts heeft gezegd 3 weken op rust, maar mag wel het land in, zodat hij zich wat rustig houd liever op een kleiner stukje en alleen.. en ook liever alleen op harde grond (ivm dat de bak zwaar is)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 06:54

Als een paard alleen kreupel is in draf, is ie dat in stap ook. Alleen vanwege de beenzetting en mindere belasting, valt het in stap vaak niet op dat er een pas wat korter is.

Normaal zie je kreupelheden ook het beste en soms alleen, in draf.

Maar de dierenarts heeft dus verder geen onderzoeken gedaan?

In 3 weken verwilderd een paard overigens echt niet hoor.
Zie het als een vakantie, wij hebben ook vakantie nodig, paarden net zo.

De dierenarts zal met die 3 weken eerst willen kijken of het geen overbelasting, stoten, verstappen oid is.
Als er na 3 weken geen verbetering is, komen er peesscans en rontchenfoto's bij kijken.
IK zou tot die tijd niet meer doen dan wandelen.
Dit omdat de kreupelheid uit het hele lijf kan komen.

Ga je dan allerhande dingen en oefeningen doen, dan kun je ongemerkt evt toch de pijnlijke plek teveel belasten.

Dus mijn advies is, lekker 3 weken laten lopen, wandelen en poetsen en verder niets doen.
En ff afwachten wat de dierenarts na die 3 weken zegt.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 06:57

Klinkt als n weke delen blessure, pees oid. Voorzichtig mee zijn. Jullie band komt heus wel goed. Beter helemaal genezen, nu het belangrijkst! Poetsen en snoepjes kan natuurlijk altijd. 3 weken is zo voorbij.
Succes

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 09:56

voor mij duren die 3 weken eeuwen, ik had net een nieuw zadel gekocht, en daar wilde ik zo graag op rijden (dat t daarom nog langer duurt)

In stap is echt niets te zien, ik heb veel kreupelheden mee gemaakt (ben para-vet) maar in stap loopt hij normaal, niet kort, slaat geen pas over etc.

Ik weet dat hij niet verwilderd:p maar zo voelt t een beetje, ik wil gewoon leuke dingen met me paardje doen..:(wat nu niet kan.

Wandelen is ook leuk, dan maar dat doen en afwachten. Inderdaad straks belast ik het wel vverkeerd..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:57

leer hem hoofd omlaag te doen op commando bijv. dat kan ook in stilstand

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:20

Als paravet zou je juist moeten weten dat je beter naar je va kan luisteren ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:08

Bij mijn paard was er niets te zien. Niet kreupel, geen pas. En toch voelde ik iets, wat dus een peesblessure was waar ik/zij een jaar mee zoet ben geweest.... En ze is in die tijd niets verwilderd, sterker nog door het samen stappen hebben we een super band opgebouwd. Bekijk het positief, 3 weken zijn zo voorbij ;) !

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:08

Ik weet ook wel dat ik moet luisteren, maar toch zijn er wel dingen die ik toch ook in stilstand kan oefenen??

Ik loop elke dag buiten, en het is meer het idee dat hij ''verwilderd'', natuurlijk zal het niet zo zijn, maar het geeft mij een beter gevoel als ik toch wat met mijn paardje kan doen/oefenen

@breghje; Hoe merkte jij dat er wat mis was?

ladyloveju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:04

gewoon heel veel knuffelen enzo.,
dan verlies je je band niet

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:56

Er zijn sowieso al heel veel leuke kleine oefeningentjes die je je paard aan kan leren. Los mee lopen, stil staan, stapje achterwaarts mits dat met de blessure kan. Hoofd laag, targetten, flemen, nee schudden, ja knikken, benen kruisen, oortjes naar voren zetten, mee omkijken, apporteren of iig dingen vast houden enz. Ik heb hier op bokt zelfs wel eens foto's gezien van een paard dat had leren schilderen, geweldig toch?! Ga leuke dingen met je knollie doen, 3 weken zijn zo voorbij!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 08:39

ik zit momenteel al op 1,5 week (A) het gaat inderdaad snel..

Amable, dat zijn leuke dingen, had ik zelf nog niet zo zeer aan gedacht. Ik ga zometeen aan de slag met een groot zeil waar hij dan overheen kan lopen enzo.. en onder door

Ik denk dat het inmiddels al beter is, hij loopt te rennen en te doen in het kleine stukje land..:)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:47

Je moet rekening houden met al die dingen die hier genoemd word. Dat je niet weet wat je paard heeft.
Ik ga volledig met Crossmonster mee.. Hij is kreupel, dat kan overal vandaan komen, hals, rug, lendenen, heupen, schouder. De meeste dingen die Amable zegt zou ik al helemaal niet doen. benen kruisen, aporteren en ja knikken en noem maar op, zijn geen dingen die je met een paard moet doen waarvan je niet weet waar de blessure zit. Je hebt gewoon kans dat je veel dingen verergert. Het is maar 3 weken! Volg gewoon je VA, die kan jou het beste advies geven. Ik zou zeggen ga ook niet over een zeil lopen, als ie schrikt, ben je dadelijk pas echt ver van huis.

Hij loopt kreupel wss niet voor niks, geef hem dan ook de rust die hij daardoor verdient. Lekker knuffelen, en meer zou ik echt niet doen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 09:11

ja daar heb je geleuk in, maar al sik buiten loop (wat ik wel mag doen) schrikt hij ook..

Hij mocht van de va het land zelfs in met de andere paarden, dit heb ik zelf maar even niet gedaan. :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 09:13

Ik ga lekker met mn zelfgemaakte carrotstik aan de gang, en met mn plastic zak :) dat kan wel toch? (hij vind de zweep eng maar tgaat steeds beter hoor:)), hij rent er nu niet meer voor weg, maar hij vind t ook niet fijn:)