Gewone teugels als bijzetteugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_lotte

Gewone teugels als bijzetteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:56

Hoi,

Ik zal als allereerst maar even zeggen, ik heb niet veel verstand van longeren :+

Maargoed, laatst heb ik ergens gelezen (ik weet alleen niet meer waar :o ) Dat je ook gewone teugels als bijzetteugels kunt gebruiken door ze gewoon vast te knopen aan de longeersingel.

Nu weet ik niet 100% zeker of het op deze manier werd bedoeld, maar zo hebik het opgevat...

Ik wil graag jullie mening hierover, mijn mening is:

Opzich is het misschien niet heel veel anders dat bijzetteugels, toch geeft het me geen goed gevoel want die bijzetteugels zijn ook niet voor niks gemaakt toch?!

Groetjes.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:11

Bijzetteugels zou ik sowieso niet gebruiken. Hiermee krijg je namelijk in stap en galop een los-vast-los-vast-etc.-etc. verbinding, omdat deze niet meegaan met de beweging van het paardenhoofd in die gangen.
Gewone teugels als bijzettteugels zou ik om dezelfde reden dan ook niet gebruiken.

Fijne hulpteugels vind ik zelf de Gogue, touwtjes/slof (= hetzelfde te gebruiken, alleen zijn touwtjes stukken goedkoper) en de Halsverlenger, maar dat verschilt natuurlijk per persoon en per paard.

Wanneer je weinig verstand hebt van het longeren en/of hulpteugels zou ik hier niet alleen mee aan gaan klooien, maar iemand met goede ervaring erbij zoeken. (Helaas zijn een aantal 'ervaren' mensen nog steeds slecht bezig, bijv. door te strak bijzetten.) Door paarden te kort/verkeerd bij te zetten zullen zij alleen maar vaster komen te zitten in de spieren en krijg je dus een averechts effect van wat je wilt.