wandelen met neckrope

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

wandelen met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:25

In het kader van het programma 'meer beweging voor dikbuikige shetten' neem ik tegenwoordig een van de shetten mee tijdens de dagelijkse boswandeling met de honden.
De twee shetten gaan om de beurt mee en vandaag was het Tommy's beurt.
Ik ben erg trots op het manneke, want tommy is een dominant lefgozertje, waar in het begin van zijn 'opleiding' niets mee aan te vangen was. Hij liet zich letterlijk liever vallen, dan dat ie luisterde :+
Maar met grondwerk en lange teugel uitjes is ie een leuke puber geworden, die je gezellig mee kunt nemen en die braaf luistert (al kijkt ie af en toe nog ff of je leiderschap wel waard bent :+ )

Afbeelding

ff poepje snuffelen van ander paard :D
Afbeelding

Voorop lopen is het leukste (dat mag hij ook omdat ik ook aan de lange teugel met hem werk, voorop gesteld dat ie luistert)
Afbeelding
De verleiding om met de honden mee te rennen is groot
Afbeelding
Achterop lopen is saai
Afbeelding
springpaard :+
Afbeelding
Pauze
Afbeelding
afdaling in moeilijk terrein... voetjes optillen... goed voor de spiertjes
Afbeelding
en weer voorop
Afbeelding

wandelmaatjes papa alesko en zoon sam
Mams daisy was er ook bij, maar staat niet op de foto's omdat ze het te druk heeft met kilometers maken
(Mams is kruising bordercollie en dalmatiner en dus zeeeeeeeeer actief)
Afbeelding

Paintlinger

Re: wandelen met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:27

Ziet er gezellig uit! :j

Persoonlijk zou ik het niet toestaan dat hij steeds gaat eten/hoofd richting grond doet.
Ik heb de regel bij mijn paarden dat ze dat alleen mogen als ze echt los zijn......ideaal...ze weten precies waar ze aan toe zijn :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:55

Als ze werken (nv als we aan de lange teugel op pad gaan) mogen ze dat ook niet en dat weten ze. Dat is dan ook geen enkel probleem. Maar dit is geen werk, maar een gezellige wandeling. En dan is het prima om af en toe te snuffen of lekker rond te kijken.
Vergelijk het maar met de honden... als ik het volgen oefen/met hun aan het werk ben, moeten ze op mij letten, en aanwijzingen volgen.
Tijdens de boswandeling mogen ze hollen, spelen, snuffelen enz... lekker ontspannen dus. Zolang ze maar luisteren als ik een commando geef. En dat geld dus ook voor de pony.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:11

Leuk diertje, mooie omgeving ook ! :wow:

Ik snap alleen niet de meerwaarde van een neckrope als je wandelt. Als hij ervandoor schiet kan je hem nooit houden en blijft hij ergens achter haken kan de lus door schieten waardoor hij kan stikken. Tijdens het grazen kan de neckrope zo van zijn hals af glijden. Waarom niet gewoon een halstertje?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 10:19

Ik werk afwisselend met neckrope en halster, gewoon voor de afwisseling. Hij kan niet erin stikken, want het trekt niet strak als hij ergens achter zou blijven hangen, nog afgezien van het feit dat ik het vast heb en meteen los kan klippen indien nodig. Ik hou hem makkelijk als hij ervandoor schiet, omdat we daarop hebben getraind en onmiddellijke buiging op signaal een reflex is. Nog afgezien van het feit dat een vliegtuig moet neerstorten wil ie ervandoor schieten. Tommy is namelijk nergens bang voor. Van de nek glijden kan ook niet, want het is met een plukje manen vervlochten... losjes, dus makkelijk los te maken, maar het glijd niet omlaag.....

Hihi... snap je reacties, maar ik weet wel waarmee ik bezig ben ;)

Bedankt voor complimentjes... het is hier idd erg mooi... en lekker rustig. :Y)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:18

Ziet er goed uit Sandra :) !
Lekker ontspannen en Tommy lijkt het naar zijn zin te hebben (net als de honden trouwens!!).
Het eten tussendoor, ach het is een shet.. op een wandeling kan dat toch wel? Lekker ontspannen, hapje eten tussendoor :D .

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:19

Jaa daar hebben we knappe Tommy!
Dat koppie ook als hij voorop of van achtere mee loopt. :+
Ik denk wel dat je moet oppassen hoor, want als er wel een vliegtuig neerstort dan loopt hij misschien wel een wilde beer omver. En als die achter Tommy aanzit.. kan hij met zijn kleine pootjes waarschijnlijk heeeel snel en dan moet je behoorlijk zoeken in zo'n mooi bosrijk gebied. :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:31

_O-
thanx voor de complimentjes...
Ja die tommy... heb hem eigenlijk nog nooit bang gezien en we hebben toch al heel wat opgezocht; tractors, buldozers, elanden :+ , verkeer, gevaarlijke hengsten die hem op wilde eten, vuur (ik moest hem bij een kampvuur in de wei wegduwen omdat hij zijn neus dreigde te verbranden), electrische zaag (echtgenoot moet altijd kijken dat hij er niet met zijn neus in komt) omvallende bomen (viel laatst een dun boompje op hem die manlief had omgedaan en hij had niet gezien dat Tommy op zijn hakken stond... bleef hij gewoon staan met die boom over hem heen en een geirriteerde uitdrukking: zou je die niet eens weghalen?) noem maar op...
Daarom was het ook geen makkelijke om op te voeden.

Maar goed.... een iets vindt hij dan wel spannend... Hij gaat er niet voor op de loop (te vermoeiend) maar hij wantrouwt het met recht: Schapen. :+

Hoe hij op neerstortende vliegtuigen reageert weet ik niet, maar een landende ultralight in de wei was vooral interessant. En beren... tja... ik zie hem ervoor aan dat ie denkt dat ie sterker is... :+

Maar mocht hij ertussenuit gaan, dan is de eerstvolgende pol gras waarschijnlijk zijn halte. :+

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:33

Ik moet echt eens in het profiel van mensen gaan kijken voor ik reageer, sorry ! :') Ik dacht dat je een meisje was van 13, 14 jaar. (Leuk compliment :+ ).

Mag ik vragen hoe je de neckrope hebt vastgevlochten? Dat kreng zakt bij mij de hele tijd af, is een slim idee om hem vast te vlechten. :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:48

Gevonden!

Ziet er echt leuk uit! Zo heeft ie helemaal veel weg van een flinke hond, ha ha! :D

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:03

wauw gaaf daar, ik denk dat ik ook maar in zweden ga wonen :D
Haha, leuk dat je met neckrope wandelt :)

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:08

Die foto waarbij staat, achterop lopen is saai :+ :Y) dat hoofd van hem, hahaah, echt zo leuk om te zien, en als hij weer voorop is dan gaan de oortjes ook weer voorruit. Heerlijk toch dat je dit kan met je shet, en in een super omgeving! En nog afvallen ook. Alleen maar goed toch. +:)+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:54

Shattered schreef:
Ik moet echt eens in het profiel van mensen gaan kijken voor ik reageer, sorry ! :') Ik dacht dat je een meisje was van 13, 14 jaar. (Leuk compliment :+ ).

Mag ik vragen hoe je de neckrope hebt vastgevlochten? Dat kreng zakt bij mij de hele tijd af, is een slim idee om hem vast te vlechten. :j

hihi dank je... Kom ik nog zo jeugdig over? O:)

Ik doe de neckrope om en dan neem ik aan een kant twee plukjes manen en aan de andere kant een plukje en daar maak ik een vlechtje van. Het houdt de neckrope perfect op zijn plaat. Ideaal en simpel

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:57

Thanx... het is hier wel ideaal voor zoiets. In nederland zou ik echt niet met drie loslopende hond en shetje aan neckrope gaan wandelen, maar hier kom je geen levende ziel tegen en voor een weg (behalve landweggetje waaraan wij wonen) moet ie zo'n 50 km door de wildernis baggeren. Doet ie echt niet.... haha-

En achterop lopen vindt ie inderdaad dodelijk saai en iets voor watjes. Voorop is leuk, maar als ie te enthousiast wordt en wat minder luistert, moet ie weer even achter mij lopen.

Als ik met de shet een stukje over de weg wandel (met halster) denken mensen op afstand vaak dat ik de hond bij me heb.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:58

nou, nou, nou er is wel wat natuurgebied in nederland waar het rustig is :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 13:36

Absoluut. Maar ik denk niet dat je dat kunt vergelijken met zweden. Ik heb in nederland ontzettend veel gewandeld, maar andere mensen/dorp/huizen/weg is zelden echt ver weg en als je dan zo'n hond hebt als dais, die kilometers maakt, loslopende papa en zoon en shet bij je hebt...
Maar nl heeft mooie gebieden... zeker...
Maar ik hou stiekem toch wel erg van de enorme ruimte hier :D