Natural horsemanship en rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Natural horsemanship en rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 07:00

Nadat ik zondag een heel aantal interessante voorstellingen van nh heb gezien en niet alleen grondwerk, maar ook rijden, ben ik gisteren aan de slag gegaan met die technieken die ik daar voorgesteld heb gezien.

Het gaat niet echt vlot, maar ja, het is de eerste keer.
Op de grond lukt alles super (maar daar zijn we ook al een jaar mee bezig), maar in het zadel is het allemaal nog wat zoeken...

Nu vroeg ik me af of er nog literatuur of film te vinden is van het rijden volgens nh-manier?
En wat verstaan jullie onder rijden op de nh-manier?

Ik heb er mij al in verdiept, maar wil mij er bij voorkeur verder in verdiepen, omdat mijn paardje op de grond zo goed reageert op het hele 'nh-gebeuren'.

nathalieeee_

Re: Natural horsemanship en rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:04

Je hebt verschillende stromingen binnen Natural Horsemanship, zoals Parelli, Emiel Voest etc. Ga je eerst daar eens in verdiepen, zodat je uit kan vinden wat het beste bij jullie past.. Wat doe je nu dan aan grondwerk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:43

De Parelli pakketten zijn een echte aanrader :j

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 10:51

IK heb nu twee clinics gevolgd, eentje van Kim Moeyersons (http://www.paardenmanieren.be/) en eentje van Igor Ost(http://users.skynet.be/Quartzo/)

De basis die ik gezien heb, komt qua grondwerk ongeveer overeen met het eerste parrellipakket (het oude), dat ik ook heb liggen.
Ik weet niet of de nieuwe parellipakketten een aanrader zijn, maar de 'oude' vond ik niet echt een enorm succes...

Qua rijden ben ik minder thuis in verschillende stromingen, zondag heb ik demo's gezien van zowel parelli (http://www.nathalielagasse.be/Nathalie_ ... elkom.html), Two lazy seven ranch (http://www.27ranch.be/) en Jossy Reynvoet (http://www.paardencoachnatuurlijk.be/). Al deze manieren leunden dicht tegen elkaar aan, maar die van Jossy Reynvoet sprak mij het meest aan, omdat hij het zo duidelijk kon uitleggen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:09

Ik zou haast denken dat je zondag bij de Poedertoren bent geweest... :D

Ik denk dat het rijden nog minder makkelijk in te delen is in hokjes, dan dat je dat met grondwerk kunt doen.
Verschillende voorbeelden hebben verschillende ideeen.

Uitgangspunten zijn volgens mij sowieso altijd sturen op zit, lichaamshouding, basis op de grond al gelegd hebben, wijken voor druk, enz.
Maar die zou voor iedereen zo moeten zijn imo.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 17:39

Yeps, ben op de Poedertoren geweest ;)

Ik vind het rijden persoonlijk ook allemaal op elkaar lijken...

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:13

persoonlijk heb ik veel gehad aan de boeken en dvd's van: parelli, chris irwin, klaus hempfling en emiel voest. maar er is nog zoveel meer te vinden.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 07:35

waha mensen die naar onze demodag zijn komen zien :p
ik rijd dus op de poedertoren en heb enkele van mijn paardjes daar staan ;)
ik volg niet echt een bepaalde mannier zoals MR of Parelli, wij rijden gewoon zonder bit met een sidepull zonder gebruik van sporen of zwepen of hoefijzers of ... en we zoeken iets dat het beste bij ons paardje past maar gaan ons daar niet perce voor gaan verdiepen in parelli bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 07:40

Juliekeuh schreef:
wij rijden gewoon zonder bit met een sidepull zonder gebruik van sporen of zwepen of hoefijzers of

Dan zijn de foto's in je profiel niet erg representatief.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 08:08

Inderdaad, misschien geen sporen en zweep, maar wel een bit :) Bitrijden moet iedereen zelf weten, maar als je schrijft dat je zonder bit met sidepull rijdt... naja je snapt me :)

Verder is het inderdaad zoeken naar wat voor jullie het beste past. Veel boeken lezen en dvd's bekijken van verschillende "NH-goeroe's", clinics bezoeken en daarnaast gewoon gaan proberen wat het beste werkt en waar je paard het beste op reageert.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:26

JoviBan schreef:
Juliekeuh schreef:
wij rijden gewoon zonder bit met een sidepull zonder gebruik van sporen of zwepen of hoefijzers of

nja aangezien ik haast nooit hier op de nederlandse bokt kom zijn deze foto's nog van hééél ver terug in de tijd ;)
die foto's zijn nog van paar jaar terug, ik rijd nu al zo'n 2jaar bitloos en weiger om nog ooit een bit in mijn paard haar mond te proppen!
je mag op eender welke moment naar de PT komen zien, je zal opmerken dat er daar geen enkel paard gereden wordt met dwangmiddelen zoals bit ed ;)
zal eens wat andere fotokes op mijn profiel zetten sie :p

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:06

Juliekeuh schreef:
JoviBan schreef:

nja aangezien ik haast nooit hier op de nederlandse bokt kom zijn deze foto's nog van hééél ver terug in de tijd ;)
die foto's zijn nog van paar jaar terug, ik rijd nu al zo'n 2jaar bitloos en weiger om nog ooit een bit in mijn paard haar mond te proppen!
je mag op eender welke moment naar de PT komen zien, je zal opmerken dat er daar geen enkel paard gereden wordt met dwangmiddelen zoals bit ed ;)
zal eens wat andere fotokes op mijn profiel zetten sie :p

voila profiel is geupdate ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:20

Juliekeuh schreef:
voila profiel is geupdate ^^

Da's beter. ;)