Hoe kan ik sneller mijn paard 'vangen'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Hoe kan ik sneller mijn paard 'vangen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:32

Mijn pony heeft een vreemde tic ontwikkelt: zodra ik de wei in kom moet hij rennen... en blijft hij maar rennen :=
(hij heeft 3 week bij een nh trainingstal gestaan en daar vertoonde hij in de bak hetzelfde gedrag: in de bak alleen maar rennen).

Ik kan hem totaal niet benaderen omdat hij dan denkt dat hij moet rennen. Goed, hij komt zo wel aan zijn beweging maar ondertussen ben ik al snel een half uur verder voordat hij moe is en toch een keer beseft: goh, volgens mij moet ik stiltaan.

Dit is natuurlijk niet echt praktisch... (hij vertoont ook dat gedrag in een klein stukje wei)
Wie kan mij helpen met tips?
(wij zijn voornamelijk met parelli bezig, de 7 games)

(de nh dame is namelijk nu voor ruim 2,5 maand op vakantie, dus die kan ik niet vragen om hulp)

Achterom

Re: Hoe kan ik sneller mijn paard 'vangen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:33

Ga gewoon eens met een boek bij hem in de wei zitten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:35

Dan let hij wel op mij, maar gaat hij na wat rondjes gerend te hebben gras eten...
of is dat juist goed?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:38

Bij de mijne werkte het om hem eerst te laten rennen en dan naar mij toe te vragen als hij tekenen van interesse toonde (oor naar binnen, kauwen,...). Ben er soms tot een uur mee bezig geweest, maar nu komt hij gewoon afgewandeld...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:38

Dat is prima. Gewoon een paar keer 'undemanding time' doorbrengen... zodat hij leert dat als jij komt, hij meteen vanalles moet.
Want zoals jij het omschrijft, lijkt het er op dat hij denkt óh, daar is het baasje, ik weet al wat ze van me wil.... dat is wat je wilt doorbreken. En dat kun je doen door bijvoorbeeld eens gewoon in de wei te gaan zitten.
Vaak komen ze dan ook na verloop van tijd wel naar je toe, je bent toch iets wat zich meestal niet in de wei bevindt :D

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:41

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:44

Iets teveel achter zijn vodden aan gezeten misschien?

Probeer de controle terug te krijgen. Dus laat hem niet alleen maar rondjes rennen. Maak de wei kleiner en versper met je lichaam zijn pad zodat hij moet stoppen en omdraaien. Laat hem regelmatig omdraaien zodat jij gaat bepalen waar hij loopt. Probeer hem dan ook eens met je lichaam af te remmen, door te doen alsof je hem om gaat laten draaien. Maar dan ga je net niet ver genoeg dat hij ook werkelijk omdraait.

Op mij wek je de indruk dat je niet weet hoe hiermee om te gaan. Ga dus niet zelf proberen en ga nu voor de makkelijke weg met een schep brokken.

Zodra je instructrice terug is moeten jullie samen gaan oefenen.

Als je paard net op een nh stal heeft gestaan dan vind ik dat ze slecht werk hebben geleverd. Ze hadden jou op zn minst ook moeten leren verder te gaan. Ik kan nu niet beoordelen of het paard het verkeerd geleerd heeft of dat jij niet weet hoe er mee om te gaan/verkeerde signalen afgeeft.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:48

Als hij bij de NH dame ging rennen, wat deed zij er dan mee en hoe legde zij dat uit? Want blijkbaar vertoonde hij dit gedrag daar ook. Dus daar zal ze het dan over gehad hebben?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 12:02

Omdat hij het maar bleef doen bij haar, omdat hij dácht dat het van hem werd verwacht is zij uiteindelijk maar gaan oefenen in een kleine paddock. Daar was het beter. Want hoe goed je het ook deed, hij bleef net zo lang rennen totdat hij echt te moe was om nog een pas te verzetten.
Het lag dus niet aan haar.
Hij werd door ook niet achter de vodden aangezeten en door mij ook niet. Sterker nog: ik hoef amper iets te doen :+

Het vervelende is, hij vraagt wel of hij bij mij mag komen en dat sta ik direct toe (hij stopt dan en staat recht voor mij), maar rent uit zichzelf toch weer door (terwijl ik helemaal niets verander in mijn houding).
Ik kan hem van richting laten veranderen door alleen maar te wijzen waar hij heen moet.
Eenmaal 'gevangen' is hij echt heel braaf en ook 'onderdanig' zeg maar: lekker aan het smakken etc.
Ik doe vaak niet eens wat met hem als hij 'gevangen' is, de helft van de tijd ga ik hem alleen even lekker krabbelen. Dus het is niet direct: ik = werk.
Ik had gister een nieuw plan: eerst zijn vriendje vangen en lekker met hem bezig. Meestal komt hij dan stikjaloers aangehuppelt. Maar nu rende hij vrolijk rond :+

Ze heeft geweldig werk met hem afgeleverd! Ben haar eeuwig dankbaar en heb zelf onwijs veel geleerd. Maar ik heb een vreselijk moeilijk dier.... zij heeft geen slecht werk afgeleverd en ik weet welke signalen ik af moet geven. Maar hij heeft in zijn hoofd dat hij moet rennen.... en dat blijft hij rennen.

Ik wil liever niet met brokken in de weer :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 12:09

Wat bij hem wel erg goed werkt is, hem omcirkelen. Maar ja, als hij wegrent heb ik daar geen kans voor :P

(hij staat nu in een klein stukje wei, dus daar werkt omcirkelen en spiegelen goed omdat hij daar niet echt kan rennen. Dan kan ik hem snel blokkeren zeg maar).

Maar ik zal het domweg in de wei zitten zeker nog eens proberen! als hij dan bij mij komt, moet ik hem dan gewoon negeren?

(voor alle duidelijkheid: ik kreeg dus les in de afgesloten en kleine binnenbak, dat werkt totaal anders dan een grote wei omdat hij daar veel meer ruimte en afleiding heeft (oa. de hengsten die direct naast hem staan :+) in de grote wei kan ik hem moeilijker blokkeren en hij vind het ook echt lastig om echt zelf op mij af te komen.)

Misschien toch voorlopig alleen in de kleine wei met hem bezig (qua grondwerk) en dan ook niet de wei uitkomen? of juist wel de wei uitkomen? (want bv rijden vind hij erg leuk! Wij zetten hem zelden echt aan het werk, grondwerk zit nog in de beginfase en rijden = lekker buiten hobbelen :) )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:06

Heb toch nog even contact gehad met de nh-dame (vlak voordat zij op vakantie ging) en kreeg het advies om hem bewust door te laten rennen als hij dat direct al aangeeft. En dan bepaal ik wanneer hij kan stoppen, maar als hij blijft aangeven door te willen rennen: dan gaat hij zijn gang maar.
Dit is zijn manier om te proberen van ons af te komen. Want als hij uiteindelijk opgeeft, is hij erg braaf.
(hij rent ook totaal niet angstig, maar ziet het blijkbaar toch als een spelletje en dan kijken wie het langste volhoud).

Naja... dan voorlopig maar wat langer bezig. Voor zijn conditie kan het iig geen kwaad :)
Uiteindelijk zal hij ook wel doorhebben dat hij toch aan het kortste eind trekt :) (zal nog wel even duren, monster is eigenwijs).

(dit is overigens niet haar standaard aanpak, maar is wel de enige aanpak wat goed werkt voor mijn pony vanwege zijn enorme dominantie (hij wil nog steeds het leiderschap weer overnemen),hengstengedrag en eigenwijsheid. Hij heeft echt een zeer lastig karakter; erg fijn als hij zich over heeft gegeven want dan doet hij alles, maar voordat hij zich overgeeft is er al een 'strijd' aan vooraf gegaan. Ik blijf dit dan maar volhouden tot het moment dat hij inziet dat hij er alleen maar zichzelf er mee heeft en toch sneller accepteert dat ik zijn leider ben. Want ik geef het nooit op. Terugkomst naar zijn oude plek, wekt toch weer oude patronen op met 1 groot verschil: nu bepaal ik wat hij doet. En dat zint hem toch niet :P)

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:08

Ik heb net hetzelfde probleem als jou! Mijn paard is op 1 week tijd inneens zo erg omgeslaan, met verandering van weide en kudde. Hij is altijd dominant geweest, maar ging tot nu toe erg goed, kwam altijd blij in draf, doet zelf zijn halster aan. laatse week kreeg ik hem niet gepakt. Moet meer als een uur zitten en wachten tot ik hem krijg. Ik moet hem echt 1st laten zien wie de "baas" is . hij blijft dit ook uitproberen keer op keer. Is heel erg vervelend.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:43

Welshcobfan schreef:
Het vervelende is, hij vraagt wel of hij bij mij mag komen en dat sta ik direct toe (hij stopt dan en staat recht voor mij), maar rent uit zichzelf toch weer door (terwijl ik helemaal niets verander in mijn houding).

Dat je niets veranderd in je houding is misschien wel een deel van het probleem (of juist de oplossing ;))
Hij stopt en staat recht tegenover je, jij veranderd niets aan je houding.
Draai de volgende keer van hem weg, zodat je met je rug naar hem toe staat en loop heel langzaam van hem weg. Zo nodig je hem verder uit naar je toe te komen. Volgt hij niet, draai je je weer naar hem toe.
Probeer hem te leren dat als jij de druk wegneemt, hij naar je toe kan komen en daar rust vindt, maar door weg te lopen (direct!) juist meer druk van je zal krijgen (door alleen al je lichaamstaal, eventueel met beweging, maar je geeft zelf al aan dat hij daar gevoelig voor is, dus doe daar heel voorzichtig mee!).
Zodra hij weer vraagt (al is het maar met 1 oor!) of hij naar je toe mag komen, beantwoord je dit met je weer weg te draaien.

Hetzelfde heb ik ervaren bij een haflinger van een vriendin, de eerste keer duurde het drie kwartier voor hij dit 'spel' begreep, nu komt hij vrijwel direct aanlopen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:46

Idd kan houding heel veel doen als je het land op gaat. En niet alleen de houding, maar ook de plek waar je naar kijkt bij dat paard. Niet naar de ogen kijken, kijk naar de schoft. Als hij gaat rennen, loop parallel met hem mee. Blijft hij staan, loop dan in een boog naar hem toe, leg contact op de schoft, ga daarna naar het hoofd.

En misschien is het niet verkeerd om met een emmertje met brok het land op te gaan om hem zo naar je toe te halen, al is het maar om dit patroon, dat er toch in dreigt te sluipen, te doorbreken.
En als je hem ophaalt, zorg dat er ook wat lekkers in zijn voerbak ligt.
En undemanding time doorbrengen in de wei is natuurlijk altijd goed.