Parelli/nh met koudbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

Parelli/nh met koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 08:22

hallo allemaal, volgens een eigenwijze stalgenoot van mij kun je geen Parelli of andere NH doen met een koudbloed omdat ze daar te lomp voor zijn. Ondanks een gesprek met een noriker eigenaar die ook Parelli-t is hij niet te overtuigen. (en ook niet met mijn taktloze uitspraak "een paard is zo lomp als zijn eigenaar }> )
Hebben jullie nog wat leuke en leerzame websites om mij te helpen deze beste man wat te motiveren? :D

Alicia2u

Re: Parelli/nh met koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:33

Kijk eens op de website van parelli zelf onder 'horsenality', daar vind je je antwoord :)

Parelli kun je doen met íeder paard, ongeacht leefdtijd of ras. Parelli zelf heeft overigens twee koudbloed percherons waarmee hij ook wel eens shows doet etc. (die lopen voor de kar).

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:54

hihi ik heb een haf en een tinker en had een fjord, alle 3 de paarden was / ben ik in level 2 bezig

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:56

Natascha schreef:
(en ook niet met mijn taktloze uitspraak "een paard is zo lomp als zijn eigenaar }> )

Mijn haflinger kan behoorlijk lomp uit de hoek komen maardat ligt volgens mij niet aan mij >;) whahaha

Heb met hem ook wat dingetjes gedaan en wil prima.
Ieder paard dat kan leren kun je toch NH-dingen mee doen lijkt me?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:06

je leert een paard toch juist op te letten op zijn baas en daardoor minder lomp te worden met parelli?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:11

Zucht.... wat een onzin kunnen sommige eigenwijze mensen toch verkopen over NH (die fijne stalgenoot van je ;) ). Natuurlijk kun je gewoon NH doen met een 'lompe' koudbloed. Jij hebt helemaal gelijk, hoor. :j

Ik ken meerdere mensen met een koudbloed (o.a. _Rosita_ hier op bokt) die aan Parelli doen. Zelf had ik ook een beetje het type 'lompe stuggerd' (kruising Fjord), maar je moet eens zien hoe gevoelig hij is geworden met grondwerk oefeningen. Echt super!!! :)

Succes!!! En laat hem maar kletsen, hij heeft ongelijk. ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:42

Tsja, ik doe ook parelli met een koudbloed.
Alleen de fase 4 van een koudbloed is niet helemaal te vergelijken met de fase 4 van een Arabier.

Ik heb beide en doe met beide Parelli ;-), tis nogal een verschil.
Maar het gaat echt wel hoor!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:47

Ik doe ook parelli.... en van onze 4 paarden, zijn er drie koudbloed.... Tuurlijk kan het. Kan zelfs met een ezel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:03

Citaat:
Ondanks een gesprek met een noriker eigenaar die ook Parelli-t

goh interessant... ik vermoed dat ik die wel ken ;)

Ik Parelli al jaren met een Noriker en dat gaat prima!
Mijn tenen, neus en bril blijven tegenwoordig heel en ik kan met alleen kijken al die kilo's al opzij zetten, hartstikke praktisch! :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:39

Ook een koudbloed voelt een vlieg op zijn huid, dus een koudbloed heeft niet meer druk nodig.

Het enige waar het bij (grote) koudbloeden soms aan ontbreekt is besef over hoe groot en sterk ze zijn... Juist met NH kan je een paard zijn eigen lichaam leren gebruiken op subtiele wijze!

Vooral doen! (ik heb het een tijdje met een tweejarige shire het begin werk gedaan... ging super!)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:37

Mmmmm, uhm nou ik heb wel het idee dat een koudbloed soms letterlijk minder voelt. Zoals ik al zei, heb zelf zowel een koudbloed als een arabier, en toen de koudbloed een wonde had maalde ze er echt niet om dat ik dat behandelde bijvoorbeeld, het leek letterlijk alsof ze dat gewoon niet eens voelde. Terwijl als de arabier een krasje heeft, hij al doet alsof hij naar de slachtbank gaat. De koudbloed heeft bij Parelli ook duidelijk WEL meer druk nodig, tis niet dat ze het niet voelt natuurlijk (al lijkt het wel zo), het duurt gewoon langer dat ze reageert, ze maalt er niet om.

Maar het gaat dus wel degelijk en idd ze leren juist door zoiets als Parelli dat ze je ruimte moeten respecteren en ze beseffen beter waar ze zelf staan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:00

Ik doe ook Parelli met een koudbloed; een Tinker. Ik heb niet het idee dat koudbloeden minder druk voelen dan warmbloeden, maar ze reageren er gewoon minder (snel) op.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:04

wat een onzin zeg tuurlijk kan je wel NH met een koudbloed doen
ik doe ook NH met mijn tinker hij pakt dat gewoon net zo goed op als een ander paard
ik heb clinics gevolgt als enige met een tinker tussen paints en quaters en hij pikte heel veel dingen juist makkelijker op
dus nee ik vind het onzin om te zeggen dat je geen NH kan doen met een koudbloed

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:21

Hier ook parelli met twee koudbloeden, een haflinger en een Noriker, vooral de haflinger is zeer sensibel ;).

Meer koudbloeden in actie met parelli, kijk op het http://www.nhforum.nl

irisworkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:22

Het zijn allebei paarden en ze spreken allebei ook dezelfde 'taal'. Met een koudbloed valt het dus net zo goed te doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:27

toen ik op de Noriker fokkerij werkte deed ik met alle jonge paarden Parelli en dat ging prima :-)

Alleen kun je veel minder 'show' bereiken. Daarom nemen de meeste goeroe's liever warmbloedige huppelpaardjes die op een oogwenk reageren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:20

nou... ik weet zeker dat een van mijn shetten (een zeeeeeeeeer sterk karaktertje) de show zou stelen

_O-

Je kunt heel goed met hem parelli doen, maar hij haalt de hele trukendoos open als je met hem begint.... :D Je moet hem ff kennen...Maar dan heeft hij een geweldig gevoel voor humor.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:24

En hier zijn we net begonnen met een Belgisch trekpaard en dat gaat prima hoor.
Gaat allemaal niet zo vlot (tempo) inderdaad, maar licht is ook meer ons motto.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:12

ik doe nu sinds 3 weken actief NH met mijn tank-haflinger (oude type van 1.52m). Voordat ie hier kwam moest je echt voortdurend schoppen om hem vooruit te laten gaan. Na 2 weken bij mij draafte hij al aan als ik alleen maar de teugels optilde. ;)
Dat ze het niet kunnen: onzin dus. precies wat je zelf al zei: een paard is zo lomp als zijn eigenaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:13

Arabesk schreef:
Alleen kun je veel minder 'show' bereiken. Daarom nemen de meeste goeroe's liever warmbloedige huppelpaardjes die op een oogwenk reageren.

Ik vind juist zo'n show met een 'stugger' koudbloed paard veel indrukwekkender, als ik heel eerlijk ben. :)

Duckcede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:22

eerlijk, koudbloed of warmbloed, het is the horsenality dat telt.

wij hebben hier een fjord en trekpaard waarbij een duidelijke fase 1 (vingertje wijzend) voldoende is om ze achterwaarts te laten gaan en op de cirkel te sturen.

Het lijkt of deze koudbloeden fase 4 nodig hebben maar het is je energie die je moet matchen met hun energie. Hun energie is meestal laag en als je een fase 4 gebruikt, blijven ze gewoon staan waardoor je nog meer doet en zij dus uiteindelijk nog minder

"less is more!" zeker bij introverte paardjes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 06:04

helemaal mee eens. In feite zijn ze heel gevoelig, maar ze wekken de indruk dat niet te zijn en kunnen zich aardig doof opstellen.
Hoe meer je doet, hoe minder zij doen. (is ook de hele clue van dit soort paarden, dat de baas uiteindelijk meer doet dan zij)
Hier helpt omgekeerde psychologie het beste. Net als beetje irritant zijn als ze mij negeren. Niet boos worden en alles uit de kast halen, maar net ff iets irritants doen wat ze niet verwachten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:59

Nou, misschien een beetje offtopic, maar de Tinker waarmee ik dus Parelli is ONGELOVELIJK gericht op gras. Nou is het een intelligent beestje en ik ben nog maar bezig met level 1 dus ik snap wel dat ik voor haar niet bijster interessant ben, maar het is af en toe wel vermoeiend. :P

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:02

Ik heb een Trekpaard van ruim 1000 kilo. Deze is op een vingertje achteruit te zetten, opzij en wat je maar wilt. Dit Trekpaard hééft een karakter, waarmee ik volledig vastliep. Nu we een jaar of 2 geleden her en der wat zijn begonnen met Parelli is dit erg veranderd en heb ik er een paard voor terug wat niet dominant is ( op eebn vervelende manier) en waarmee ik kan communiceren.
Het is idd niet koud of warmbloed wat telt, maar zit 't hem puur in karakter. En ik ben ervan overtuigd dat wanneer je dat inziet en rekening houdt met een paard zijn persoonlijkheid je met Parelli een heel eind op weg komt naar een fijne communicatie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:41

dorientjuh schreef:
Nou, misschien een beetje offtopic, maar de Tinker waarmee ik dus Parelli is ONGELOVELIJK gericht op gras. Nou is het een intelligent beestje en ik ben nog maar bezig met level 1 dus ik snap wel dat ik voor haar niet bijster interessant ben, maar het is af en toe wel vermoeiend. :P

hoe lang ben je al bezig met level 1?