hulpteugels longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

hulpteugels longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 06:35

Hallo,

je hebt veel verschillende hulpteugels die je bij het longeren nodig hebt, wil je
je paard in een goede houding hebben.
maar wat zou nouw het beste zijn?
- slofteugel
- gogue
enz.
ik longeer 1x in de week en m'n bedoeling met longeren is ter afwisseling van het rijden.
maar ik wil niet dat het paard maar wat aan het hobbelen is...
wie heeft d'r een oplossing? :D
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-05-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Boldcode verwijderd. Deze graag alleen gebruiken om zinsdelen/zinnen extra op te laten vallen.

poes

Re: hulpteugels longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:12

Hangt er vanaf hoe het paard gebouwd is, welk trainingsniveau die heeft, hoe die zelf aan het werk gaat (trekt hij het hoofd heel hoofd, krult hij zich op, loopt hij veel te lang en gaat hij duiken, etc).

Met toutjes kun je veel verstellen qua lengte en houding en het is goedkoop, vaak kom je daarmee al een heel end.

Een chambon is goed om een paard te leren de rug lang en los te laten en de neus echt correct vw-nw te brengen.

Een gogue nodigt hiertoe ook uit, maar vraagt iets meer oprichting, waarbij vaak de lengte in de hals goed behouden wordt.

Bijzetteugels zijn goed voor paarden die zich erg lang maken, maar kunnen hangen en achter de teugel kruipen bevorderen.

Met de dubbele longe kun je een paard heel precies bewerken en in alle houding instellen maar het vraagt wat kunde van de longeur.

Verder begint goed longeren met een goede basis: een paard moet actief lopen en rustig de hulpen aanvaarden.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:47

Het paard luistert al heel goed naar m'n stem hulpen en mijn andere hulpen.
ik heb zelf toevallig wel elastikken liggen die daar voor gebruikt kunnen worden,
kan ik die ook aan het zadel binden?
poes schreef:
Hangt er vanaf hoe het paard gebouwd is, welk trainingsniveau die heeft, hoe die zelf aan het werk gaat (trekt hij het hoofd heel hoofd, krult hij zich op, loopt hij veel te lang en gaat hij duiken, etc).

Met toutjes kun je veel verstellen qua lengte en houding en het is goedkoop, vaak kom je daarmee al een heel end.

Een chambon is goed om een paard te leren de rug lang en los te laten en de neus echt correct vw-nw te brengen.

Een gogue nodigt hiertoe ook uit, maar vraagt iets meer oprichting, waarbij vaak de lengte in de hals goed behouden wordt.

Bijzetteugels zijn goed voor paarden die zich erg lang maken, maar kunnen hangen en achter de teugel kruipen bevorderen.

Met de dubbele longe kun je een paard heel precies bewerken en in alle houding instellen maar het vraagt wat kunde van de longeur.

Verder begint goed longeren met een goede basis: een paard moet actief lopen en rustig de hulpen aanvaarden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:23

Pfff wat wil je daarmee bereiken? Ofwel gaan ze daar achter kruipen of erop hangen denk ik.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 06:29

poes schreef:
Pfff wat wil je daarmee bereiken? Ofwel gaan ze daar achter kruipen of erop hangen denk ik.

ik snap je antwoord niet helemaal :o .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:51

Met een elastiek creëer je volgens mij weinig meerwaarde, ze gaan er ofwel op hangen en blijven er dus druk op zetten, ofwel krullen ze zich op snap je? Je kunt beter een echte bijzet nemen of touwtjes (wel goed bevestigen!).

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:10

Nu snap ik je antwoord wel ;).
Hebben die touwtjes een speciale naam dan zou ik het op internet kunnen opzoeken naar een foto:).
ik snap wat je bedoelt met opkrullen, dat is de bedoeling van mij ook niet ;).
poes schreef:
Met een elastiek creëer je volgens mij weinig meerwaarde, ze gaan er ofwel op hangen en blijven er dus druk op zetten, ofwel krullen ze zich op snap je? Je kunt beter een echte bijzet nemen of touwtjes (wel goed bevestigen!).

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:32

ik gebruik zelf altijd ene pessoa. daarmee loopt je paard zowel van voren als van achteren er goed bij. ben er zelf heel tevreden over.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:47

Ikzelf werk niet graag met een pessoa, maar dat is mss persoonlijk.

Voor goede uitleg over gebruik en materiaal touwtjes kan ik je het boek Longeren met Lammert Haanstra aanraden, ligt vaak in de bib!

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:18

poes schreef:
Ikzelf werk niet graag met een pessoa, maar dat is mss persoonlijk.

Voor goede uitleg over gebruik en materiaal touwtjes kan ik je het boek Longeren met Lammert Haanstra aanraden, ligt vaak in de bib!

Oke bedankt ik ga het zeker even een keertje goed doorlezen ;)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:52

Hee interessant topic! :j
Ik longeer ook veel. Vaak dubbele longe (heb workshop gehad) tot dusver gaat het goed en vind ik de paardjes er erg fijn bij lopen.
Maar bij frisse paarden begin ik liever niet met dubbele longe, daar neem ik heel wat stapjes terug om langzaam op te bouwen.

Pessoa gebruik ik nooit, omdat ik die 'overbodig' vind als longeren met dubbele longe ook mogelijk is ;).
Elastiek absoluut niet! Maar dat is ook iets persoonlijks..! :o

Dit topic ga ik ff volgen omdat ik wel wil weten wat de beste manier is om met een onbeleerd paard op te bouwen naar longeren met dubbele longe (en daarna pas het rijden). :) Gebruik van slof of bijzet daarbij goed? Of juist niet? En waarom wel/niet? Etc... Dat zijn mijn vragen ;)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:57

ik heb eens gelongeert met bijzets maar ik denk dat ik ze te los had zitten

hoe weet je waneer ze goed staan?

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:47

Ik vind dat poes een hele duidelijke uitleg heeft gegeven wat betreft welke mogelijkheden erzijn en waarvoor ze kunnen dienen.

Als ik zelf hulpmiddelen gebruik, gebruik ik het liefst touwtjes of dubbele longe. Ik vind het boek van Lammert Haanstra hiervoor inderdaad ook een echte aanrader.

En wat betreft te los of te strak. Ik begin meestal zonder touwtjes beetje loswerken, dan maak ik de touwtjes vast. Als ik bij de pony te weinig resultaat zie, dan doe ik ze gewoon ietsje strakker. Maar dit is bij mij ook een beetje een gevoelskwestie.

Longeren aan de dubbele longe zou ik inderdaad ook niet doen met een helemaal groen paard. Dan moet hij toch al een beetje ervaren zijn met de gewone enkele longe. En dan rustig opbouwen, als je merkt dat hij bang is, een stapje terug doen. Want als je met dubbele longe in de knoei raakt is niet zo handig! ;(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:46

Bij de dubbele longe doe ik hem de eerste keren over de schoft en laat ik hem zoveel mogelijk doorhangen. Daarna rustig langs de achterhand, als ze flippen laat ik hem volledig doorhangen, ze kunnen er echt niet inspringen dan! Gisteren mijn paard voor het eerst aan de dubbele longe gehad (paard is wel ouder en kent wel wat) en ze ging heerlijk marcheren :j