[AR] Brancard beugels aanpassen naar lichtogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Brancard beugels aanpassen naar lichtogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:42

Ik ga binnenkort weer lekker het mennen oppakken maar ben wel toe aan een nieuw tuig.

Nu heb ik fijn tuig op het oog maar daar zitten brancard beugels op.

Zijn die te vervangen voor lichtogen of word dat een hele verbouwing?

SuSEQ

Re: Brancard beugels aanpassen naar lichtogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:46

Bedoel je echte lichtogen of veiligheidslichtogen? In het eerste geval heb je een (veel) langere draagriem nodig; in het tweede geval is het gewoon een kwestie van monteren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:47

Ik heb nog nooit een tuig met brancard beugels gezien en ook niet met veiligheidslichtogen.

Ik wil eigenlijk dat tuig maar dan met lichtogen ivm het rijden met de sulky.

Wat er voor in de plaats komt maakt niet zo heel veel uit als de draagriem maar vrij kan bewegen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:35

Voor een sulky moet je inderdaad gewone lichtogen hebben.
Veiligheidslichtogen zijn vaak kleiner en zal meer gerammel geven doordat de bomen tegen de sluiting tikt.

Wanneer de draagriem van de brancardbeugels los door het schoftje loopt zou je het kunnen vervangen door een nieuwe/andere.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:59

BlackDevils schreef:
Voor een sulky moet je inderdaad gewone lichtogen hebben.
Veiligheidslichtogen zijn vaak kleiner en zal meer gerammel geven doordat de bomen tegen de sluiting tikt.

Wanneer de draagriem van de brancardbeugels los door het schoftje loopt zou je het kunnen vervangen door een nieuwe/andere.

Mijn veiligheidslichtogen zijn ongeveer even groot... Die zijn wel maat trekpaard, dus misschien is dat geen goede referentie. ;)

Een schoftje met een losse draagriem zou voor mij vereiste nummer 1 zijn om met een sulky te rijden, dus daar kijk je ook best naar.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:22

vorige week was er een vergelijkbaar topic; aanpassen lamoen. in dit topic staan ook een aantal duidelijke foto's mogelijk heb je er iets aan.

suc6

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 08:45

Dus als ik het goed begrijp moet ik er op letten dat de draagriem van de brancard beugels er uit kan, dan is het gewoon makkelijk te vervangen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:30

Maar een tuig wat gemaakt is met brancardbeugels of veiligheidslichtogen, heeft toch juist géén doorlopende draagriem? Dit is toch juist typerend voor een schofttuig met lichtogen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:43

Dat zou je verwachten voor brancardbeugels, maar het is niet gezegd dat het tuig nog in originele toestand is. Ik gebruik bij mijn enkelspan tweewielertuig ook veiligheidslichtogen... Daar zit nog altijd meer speling op dan bij brancardbeugels.