Want het enige verschil is toch eigenlijk dat er niemand op zit?
Ik lees wel veel over belonen enzo en positief met je paard bezig zijn, maar als het goed is gebeurt dat onder het zadel net zo. (als het goed is

Echt vrij lopen de paarden ook niet, en er komen allerlei touwtjes en zweepjes aan te pas (soms).
Zelf vind ik het eigenlijk een niet helemaal kloppende term, want het paard is toch niet vrij?

Als hij dat was dan mocht hij zelf beslissen of hij een trucje wel of niet deed en zelf het tijdstip gepalen waarop het gebeurd

Met deze discussie heb ik totaal niet de bedoeling om iemand (persoonlijk) te kwetsen of aanvallen, laat ik dat even als voorop stellen.
Maar ik zat er gewoon de laatste tijd over te denken en ik vroeg me af waarom het nou vrijheidsdressuur heet. Niet dat ik een betere naam voor weet hoor.
Sommige oefeningen kun je misschien wel 'vrij' doen, ik bedoel dat het paard helemaal los loopt.
Zo 'longeerde' ik vroeger mijn pony in de wei. Hij liep zonder touw of halster rondjes om mij heen alsof ik hem longeerde, ik kon het tempo bepalen. Maar al kon hij weg, het was toch een soort van 'dwang', als hij niet ging draven als ik het zei dan zette ik een grote bek op, en al kon ik hem niet veel maken zo los , hij luisterde daar wel naar

Nu is hij zo slim dat hij gewoon gaat staan grazen

vrijheidsdressuur vind ik als ik een paard in de wei bijv. een piaffe uit zijn eigen zie doen

Wat een verhaal, maar kort samengevat: vinden jullie vrijheidsdressuur een term die er helemaal bij past, of niet.
En waarom

Bedankt voor jullie reacties alvast