Ik ben voor mijn pony van 1,46 m op zoek naar een marathon/recreatie wagen.
Nou zie ik even door de bomen het bos niet meer. Je moet over het paard heen kunnen kijken als je op de bok zit. Nou wil ik zowieso een wagen met bokkussen, maar hoe zit het met de overige maten?
Het voorschot moet zowieso niet te laag zijn maar wat voor inch maat banden en bokkussen hoogte kan ik nou het beste aanhouden?
Op dit moment heb ik een wagen waarvan ik zeker weet dat hij te laag is en ik wil nu een goede en duurdere wagen aanschaffen. Met een max. budget van 2000 euro.
bokkussen = rug/schoft hoogte ik zou gaan voor de poolse wagens van de 2e generatie, die zitten zo rond die prijs, zijn nog relatief lang en stabiel, let wel op de remmen dat deze zijn opgewaardeerd. spoorbreedte tegenwoordig ligt zo om de 1,25 meter
Tanja25
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-09 08:52
Bedankt voor je reactie! Dus de hoogte van het bokkussen moet in mijn geval dan 1,46m worden.
Poolse wagens van de 2de generatie? Ik dacht dat alle wagens ongeveer uit polen kwamen....
Wanneer is die 2de generatie in gegaan?
BlackDevils
Geplaatst: 12-05-09 23:17
1.46 lopen grote paarden voor... Mooiste is wanneer je zit te mennen op de bok dat de leidsels net los liggen van de kont. dus als je op de stoel gaat zitten. je handen ff in de voor jou prettige positie zet en dan meet hoe hoog je ze hebt vanaf de stoel dan kun je deze afstand - 5 centimeter) omdat de leidsels immers vrij moeten liggen) van de stokmaat afhalen. Ik denk dat een zithoogte van ca 125 - 130 wel goed is.
Dit is een pony van 1.47 voor een wagen van 1.25 mtr.
Tanja25
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-09 23:51
Heb wat gemeten vanmiddag en ik vond 1,46 ook wel erg hoog voor een wagen.... Helemaal in vergelijking met mijn huidige wagen. (bok hoogte 110 cm en voorschot 100 cm.
En hoe zit het met de banden maat? 19, 23 of 25 inch. Of is dat niet zo belangrijk?
Bedankt tot nu toe.
Tinks
Geplaatst: 14-05-09 18:07
Daar ben ik ook benieuwd naar, ik heb een mooie wagen gezien! En nu kan ik kiezen tussen 23 en 25 inch banden. Maar wat is nu het beste?
chan_fritsje
Geplaatst: 15-05-09 20:32
Hee, De banden zou ik zo uit mijn hoofd ook niet weten, maar de spoorbreedte ligt inderdaad rond de 1,25/1,26. http://www.delemerij.nl heeft ook leuke karren voor grotere pony's. Hem zou je ook kunnen mailen over de banden:) Groetjes