Grondwerk&Vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Myrthe

Grondwerk&Vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 13:26

Hallo allemaal.
Ik heb een paard gekregen, daar ben ik natuurlijk heel blij mee.
Maar ze heeft haar hele leven in het weiland gestaan.
Het is een bijna 3jarige Vos Merrie 14-6-2006 , rond de 1.62 nu.
Ze heeft één blauw ring oog net als de vader Negro en één bruin oog.
Vader Negro x Ferro x Ulft x Le Mexico
Moeder Ivette x Notaris x Courville x Democratic xx
Ik wil met haar grondwerk doen, de begin dingen haar aan de hand te leren zodat het inrijden straks ook makkelijker gaat!
Maar nou wil ik graag weten wie mijn kan helpen, ik zo tips en waar ik het beste mee kan beginnen.
Ik heb haar al aan de longeerlijn, maar het is heel makkelijk als ze de belangerijke dingen van rijden straks al kend en dat ze mijn ook vertrouwd

Weet jij wat ik moet doen stuur jij tip of iets dat je me aanraad in!

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:45

Hoi,

Ik heb deze week een workshop bijgewoond waarin de beginselen van de techniek van Emiel Voest uitgelegd werken.
Hij werkt vanuit '' de taal van het paard '' dit is heel interesant, en misschien wel iets voor jou om eens te gaan bekijken.

Verder echte tips heb ik niet voor je, ik heb nooit bewust een
3 jarige beleerd, dus daarin kan ik je niet echt helpen.
Longeren en veel oefeningen aan de grond doen is inderdaad
wel een goed begin!

Succes ermee..

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 07:58

met haar in de hand lopen en dan stil staan.
ze moet wel op jou letten als je loopt als jij naar links gaat dat zij dat ook doet.
longeren is ook een optie.
veel succes er mee.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:07

Met zo'n jong paard en (wat ik in ieder geval uit je verhaal opmaak) weinig ervaring zou ik deskundige instructie inschakelen. Ook met grondwerk (als dit ondeskundig wordt gebruikt) kun je een paard verknallen. Vanuit de theorie kun je wel veel oppikken maar het is toch net even anders in de praktijk (denk aan adequaat reageren op signalen). Vandaar dus dat ik je een cursus aanbeveel. Het Freestyle systeem van Voest is inderdaad een aanrader. Op zijn website staat een lijst met trainers bij jou in de buurt. Maar er zijn natuurlijk ook andere systemen; denk aan Parelli, Hempfling, clickersysteem, etc. Ga eens naar de bieb en verdiep je in deze materie.
Veel succes met je paardje! ;)

droom

Re: Grondwerk&Vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:50

hoi ik heb je berichtje gelezen dat je tips wilt over hoe nu met je 3 jarige ze is jong en is ze erg speels? of wil ze graag dingen van je aan nemen? dat ze dus wel leren wil? ik heb wel eens jonge paarden aangeleerd en ook ingereden maar wel met heel veel liefde en heel veel geduld nu heb ik zelf sinds kort een 3 jarige fries aangekocht maar ze heeft me als kadootje een hengst veulen gegeven op 18 maart 2009 en ze is pas 1 mei jl 3 geworden dus ik ben nu niet actief met haar bezig maar zij kent ook het longeren niet om bij jou paardje terug te komen ik zou het longeren gaan afwisselen met veel wandelen dan word ze op een speelse manier ook verkeers mak en als ze erg druk is met wandelen dat je haar niet goed bij je kan houden doe haar dan een hoofdstel met bit om/in.maar heel veel geduld en veel liefde dan kom je er ook wel en kijk wat je paardje vraagt meestal geven ze zelf wel aan dat ze toe zijn aan een stapje verder succes. en wandelen waar je dat ook doet is een basis begin van het grond werk en dat kun je uitbreiden tot volgen zonder leidsel maar dan wel binnen de omheining.succes en ik hoor graag van je of het lukt groetjes.