Ik weet niet precies wat grondwerk inhoudt, maar ik wil het graag weten, want misschien kan ik dit dan ook met mijn verzorgpony doen. Kunnen jullie in dit topic zoveel informatie/ervaringen/tips geven over grondwerk
Dani
Geplaatst: 07-05-09 22:05
Grondwerk is alles wat je samen met je paard op de grond doet. Het is dus erg breed. Grondwerk is eigenlijk hetzelfde als rijden: je kunt springen, dressuur, eventing, recreatie, western..met grondwerk heb je net zoveel verschillende onderdelen.
Het bekendste grondwerk onderdeel is waarschijnlijk de vrijheidsdressuur, de kunstjes met je paard. Maar dat is zeker niet het enige!
Het is ook een stukje grenzen aangeven: het paard mag naast me lopen, achter me, maar níet voor me. En ik wil niet omver geduwd worden. Dus zorgen dat het paard jou als leider gaat zien.
Of schriktraining: het vertrouwen opbouwen, je paard leren dat niet álles eng is, wat er eng uitziet. Dus bijvoorbeeld met een paraplu gaan oefenen, wat een paard eerst héél eng vindt, en dan rustig opbouwen totdat hij het niet meer eng vindt.
Ook longeren valt eigenlijk onder het grondwerk. Maar gewoon spelen met je paard ook, samen rennen in de bak.
Uitleggen hoe alles werkt is lastig, juist omdat het zoveel is. Er staan hier op bokt ook veel topics, daar heb ik ook veel informatie uit gehaald. Dus misschien kun je die ook nog even doorlezen, en even de FAQ bekijken, dan heb je misschien ook een iets beter idee van wat voor soort grondwerk je zou willen gaan doen.