voerbeloning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arvanti_haf

voerbeloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:21

Hallo,

Ik ben sinds een week begonnen met VD met mijn slimme 4 jarige haf.
Hij is alleen behoorlijk hyperdepieper, en fanatiek op zijn manier. Ik wil hem wat dingen aanleren, n beloon hem met het woordje braaf (ipv clicker) en een aai, daarvoor doet hij al heel veel. Ik heb nu soms al handen te weinig (longeerlijn, zweep) en een clicker leek me in dat geval extra. Als hij het op een geluidje snapt, moet een woordje ook lukken, en die heb je altijd bij de hand.

Als ik hem Halt laat houden en hij doet dat, en ik stop mijn hand in mijn zak, dan wiebelt hij en loopt naar me toe. Als ik hem mijn hand toerijk, dan weet hij dat hij op het woordje braaf moet wachten, en ik wacht op het moment dat hij wegkijkt, dat wil wel. Maar om dat hele verhaal achter een opdracht te doen werkt niet. De hand in mijn zak stoppen is al te veel. Hij dringt zich een beetje op, komt op me af en wil het het liefst uit mijn zak pakken.
Ik heb VD 1x zonder eten gedaan, dat ging prima, daarna 1x met en had hij zijn koppie er echt niet meer bij, en was alleen geobsedeerd door eten, en nu 1x weer zonder eten, en hij was veel rustiger dan gister, maar nogsteeds erg gefascineerd door mijn broekzak (waar vandaag niks uitkwam).
Hij leert wel heel snel, en pikt commando's vlot op, en ben reuze trots, maar hoe kan ik de opdracht: Rustig eten, als ik het zeg, en rustig blijven als ik mijn hand in mijn zak wil pakken om iets te pakken, combineren met het commando?

en als iemand vrijwillig mijn helpdesk wil spelen via pb zou ik dat erg fijn vinden, hihihi,

alvast bedankt voor het meedenken!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:28

Arvanti_haf schreef:
Hallo,

Ik ben sinds een week begonnen met VD met mijn slimme 4 jarige haf.
Hij is alleen behoorlijk hyperdepieper, en fanatiek op zijn manier. Ik wil hem wat dingen aanleren, n beloon hem met het woordje braaf (ipv clicker) en een aai, daarvoor doet hij al heel veel. Ik heb nu soms al handen te weinig (longeerlijn, zweep) en een clicker leek me in dat geval extra. Als hij het op een geluidje snapt, moet een woordje ook lukken, en die heb je altijd bij de hand.

Het idee van de clicker is, dat die altijd exact hetzelfde klinkt. Dat is duidelijker dan een woordje, dat altijd wat anders klinkt. De stem kan daarom niet de clicker vervangen.

Arvanti_haf schreef:
Als ik hem Halt laat houden en hij doet dat, en ik stop mijn hand in mijn zak, dan wiebelt hij en loopt naar me toe. Als ik hem mijn hand toerijk, dan weet hij dat hij op het woordje braaf moet wachten, en ik wacht op het moment dat hij wegkijkt, dat wil wel. Maar om dat hele verhaal achter een opdracht te doen werkt niet. De hand in mijn zak stoppen is al te veel. Hij dringt zich een beetje op, komt op me af en wil het het liefst uit mijn zak pakken.
Ik heb VD 1x zonder eten gedaan, dat ging prima, daarna 1x met en had hij zijn koppie er echt niet meer bij, en was alleen geobsedeerd door eten, en nu 1x weer zonder eten, en hij was veel rustiger dan gister, maar nogsteeds erg gefascineerd door mijn broekzak (waar vandaag niks uitkwam).
Hij leert wel heel snel, en pikt commando's vlot op, en ben reuze trots, maar hoe kan ik de opdracht: Rustig eten, als ik het zeg, en rustig blijven als ik mijn hand in mijn zak wil pakken om iets te pakken, combineren met het commando?

en als iemand vrijwillig mijn helpdesk wil spelen via pb zou ik dat erg fijn vinden, hihihi,

alvast bedankt voor het meedenken!

Werk aan halthouden op commando. Ik steek daarbij altijd een hand op (halt-gebaar) omdat dat bij mijn paard goed werkt. Daarna kan je hem op afstand houden met 1 hand, en ondertussen even je andere hand in je zak steken. Goed? Belonen en op hem toelopen.
Daarna dit uitbouwen en steeds uitgebreider in je zak gaan rommelen.

En heel belangrijk: ALTIJD EERST de click en dan het snoepje!

Misschien moet je wat dat betreft even terug naar de basis. Snoepje in gesloten hand, in de andere hand de clicker. Wordt hij hebberig naar je snoepje, dan NEE zeggen en met de gesloten hand een duwtje tegen zijn neus (zachtjes). Net zolang tot hij je met rust laat. Dan belonen (CLICK) en het snoepje. Dit eindeloos herhalen. Dan snapt hij dat het snoepje pas na de click komt.

En: als je clickertraining doet, moet je het beste NOOIT meer een snoepje 'zomaar' geven, zonder click. Geef je hem wat, dan altijd in de voerbak en nooit uit de hand.

Arvanti_haf

Re: voerbeloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:33

Het halt commando kan hij goed, ik kan op 5-6 meter (aan longeerlijn) om hem heen lopen, en ook rondom, en dat gaat goed. Maar zodra ik mijn hand in mijn zak steek...... dan loopt hij...
je tussenstapje is inderdaad misschien een goeie... ik ga het morgen meteen proberen...
(VD is wel echt verslavend zeg, maar super leuk!)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:49

Verplaatst van GVL-ITP naar GVL.

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:17

Op het moment dat jij ze hand in je zak hebt zeg je duidelijk 'ho'. Staat hij stil, dan geef je hem het snoepje, maar gaat hij lopen, haal je je hand uit je zak zonder snoepje, laat je hem bloot aan je paard zien en valt hij langs je lichaam (wel helemaal open natuurlijk). Op een gegeven moment snapt hij misschien dat dat snoepje dus alleen komt als hij stil blijft staan.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:33

wat is het verschrikkelijk leuk om te doen zeg. je bent echt interactief bezig. Kheb vandaag weer 20 min. gedaan. Opeens hoorde ik het kwartje vallen, en ging het even goed. dan ga je in de andere hoek vand e wei staan, en dan snapt hij er weer niks van... dus we oefenen savonds voor het voeren even lekker door. 'sochtends gewoon rijden of mennen, en savonds voor het voeren even vd. Ik heb er echt schik in!