longeren lukt niet bij verzorgpony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FREDERIQUE_

longeren lukt niet bij verzorgpony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:51

Hoooooi.

Ik heb een vraagje over het longeren bij mij verzorgpony.
Mijn verzorgpony rent de heletijd naar me toe met longeren. :(
Hij wil gewoon niet lopen. Ik heb meestal blaren na het longeren omdat ie soms opeens ophol slaat.
Ik moet dus altijd rijden op me verzorgpony okal heb ik weining tijd.
Dus hebben jullie misschien tips zodat het longeren beter gaat?

xx. Frederique ;)

Powerhorse94

Re: longeren lukt niet bij verzorgpony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:51

heb je een longeer zweep?
en mischien kun je hulp aan een volwassene vragen of de 1 rend naast je pony en de ander staat in het midden met de longeerlijn ;)

succes

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:03

Zou eerst een longeer bak uitzetten als ik jou was, een vierkant zodat je paard niet van de volte kan. En als ze naar jou toe komt wegdrijven met de zweep. Verder is het misschien handig als je de 1e paar keren begeleiding krijgt.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:06

Gewoon begleiding vragen, die jou goed kunnen helpen om het te leren!

FREDERIQUE_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:06

Als ik hem met me zweep wegdrijf, dat doe ik meestal. Slaat ie een beetje erg op hol. En dan haal je je handen open. Maar ik kan misschien keertje longeren met handschoenen?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:10

longeren met handschoenen is niet de oplossing, is natuurlijk wel lekkerder voor je handen ;) Maar gebruik je een longeer bak of longeer je gewoon in de ruimte ?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:13

begin stapje voor stapje opnieuw een vriendin van mij verzorgde een fjord en die kon het ook niet en begon te steigeren en deed ook wat die van jou doet, ik ben haar uiteindelijk gaan helpen en heb het hem geleert door zelf eerst naast hem rondjes te lopen met longeerlijn er al aan na een tijdje ga je met een meter er tussen lopen en zo steeds verder hou het rustig die b.v. eerst gewoon de stap en de volgende x draf erbij en zo opbouwen totdat de stap en draf goed gaat en begin dan pas met de galop. en OOK BELANGRIJK is BELONEN ik ben nu met een jong paardje bezig wat nog niets kan en toch blijft belonen heelbelangrijk maar wel consequent zijn en het alleen doen als hij braaf is, en doet hij het goed stop er dan mee ga niet door tot die het verkeerd doet zo herinnert hij hoe het goed ging. hoop dat je het snap want alles staat een beetje door elkaar

FREDERIQUE_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:04

Monster_tos schreef:
longeren met handschoenen is niet de oplossing, is natuurlijk wel lekkerder voor je handen ;) Maar gebruik je een longeer bak of longeer je gewoon in de ruimte ?

Een longeerbak.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:18

Zoek profesionele hulp, ieder paard kan dat hoor, het is de manier waarop je het vraagt, die dan zal bepalen of hij het doet of niet.
Dit moet zeker lukken in één trainingssessie.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:52

Met een zweep wegjagen is geen tik op z'n kont ofzo hea, het is gewoon een tik op de grond. Altijd goed focussen op je paard. ;)

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:36

rustig beginnen,
elke keer als het goed gaat bij het stappen
belonen, gaat het goed bij draven belonen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:05

Eerst zelf leren wat je moet doen met longeren.
Neem desnoods les.
Werk veel met je lichaam dan heb je ook de zweep niet nodig, hou het paard wat dichter bij je op de cirkel en drijf hem naar voren met jou eigen lichaam.
Open je schouder en bij afremmen sluit je je schouder, op zich is longeren niet moeilijk, maar longeer met een doel en laat het paard niet zomaar rondjes rennen, daar leert hij niets van.

FREDERIQUE_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:52

Ik zal zorgen dat ik met een doel ga longeren.
Normaal focus ofzo ik me niet zo op hem.
Laatst bijgewerkt door FREDERIQUE_ op 06-05-09 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

FREDERIQUE_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:53

Ik ga zondag naar hem toe.
Bedank voor de hulp.

En ik had nog een vraagje...
Me vriendin vertelde over een pasoa.
Maar ik weet niet wat dat is :o
Maakt dat hem rustiger?
Of mooier lopen ofzo?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:16

Verplaatst van RT naar GVL.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:26

Een pessoa is een hulpteugel waarbij het paard zijn achterhand meer zou moeten gaan gebruiken.

Niet iets om 'zomaar' mee te gaan longeren als je niet weet hoe het werkt.

Doris_Dre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 01:02

Powerhorse94 schreef:
heb je een longeer zweep?
en mischien kun je hulp aan een volwassene vragen of de 1 rend naast je pony en de ander staat in het midden met de longeerlijn ;)

succes

:j
FREDERIQUE_ schreef:
Ik ga zondag naar hem toe.
Bedank voor de hulp.

En ik had nog een vraagje...
Me vriendin vertelde over een pasoa.
Maar ik weet niet wat dat is :o
Maakt dat hem rustiger?
Of mooier lopen ofzo?

Hij gebruikt dan meer zijn achterhand.

Maar daar moet jij voorlopig niet aan beginnen, ga eerst maar je paardje goed het longeren leren, voor de pessoa moet je paard namelijk wel gewoon aan de longe kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-05-09 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik de Wijzig-knop.

Anne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:13

Ja Inderdaad.
Heb je wel een Longeerzweep?
Daar kun je hem door mee laten lopen, even met de zweep op de grond tikken. helpt meestal wel.

H_Whisperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:17

hoi frederique,

even over het longeren. als je een longeerbak tot je beschikking hebt, kun je je verzorgpaard los in de longeerbak doen en jij zelf in het midden staan.
je hoeft dan alleen een touw te hebben om hem te drijven.

je staat zelf dus in het midden, je staat als het ware 'achter' je paard en kijkt richting zijn flanken om hem weg te drijven.

de controle over de gangen: dichter naar je paard toe is harder, van je paard af is langzamer.

ik heb dit zelf ook veel met mijn paard gedaan. hij had het niet veel eerder gedaan voor ik hem kocht.

je doet eigenlijk alles met de lichaamstaal van je paard. daarom ook het dichterbij en verder weg, voor de controle van de gangen.

als je paard zijn binnenste oor op jou gericht heeft gaat hij jou als leider zien. drijf hem dan nog een aantal rondjes de baan rond tot hij zijn hoofd iets laat zakken, dit is het teken dat hij langzamer wil en niet meer wil werken. hij ziet jou dan als leider. als hij ook nog met zijn lippen een soort kauw/smak beweging maakt, is het helemaal super!!

met deze oefening leert je paard jou dus te zien als leider en dit heeft ook weer voordeel van latere oefeningen.

nb: als je wilt dat je paard van hand verandert, ga je als het ware 'voor' hem staan.
als je hem de bak ronddrijft, zorg dan goed dat je 'achter' hem staat.

als hij zich naar jou toedraait, zorg je gewoon dat je weer achter hem staat. meestal is dat namelijk een teken dat hij niet snapt wat je wilt, als je goed achter hem staat, weet hij wat je wil.

om hem naar je toe te laten komen draai je je om met je schouders naar hem toe, je schouders zijn laag en je ogen op de grond gericht.
kijk hem niet recht in de ogen, dat is dreigend. als de oefening goed is gelukt, komt je paard naar je toegelopen.
beloon hem en ga een stukje lopen, als het goed is loopt je paard vanzelf achter je aan.
dit kan je 'testen' door af en toe plotseling van rcihting te veranderen...

deze oefening heb ik vaak met mijn paard gedaan en we hadden een heel goede band!!

heel erg veel succes, en als je nog iets wilt weten mag je het me altijd vragen!!

groetjes, HorseWhisperer

H_Whisperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:45

Hoi frederique,

hoe gaat het nu met je verzorgpaard? ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt gehad...

veel succes en plezier nog met je verzorgpaard!

groetjes, HorseWhisperer

anouk0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:05

Heb je een longeer zweep bij de hand als je gaat longeeren.

Want als hij dan naar je toe rent kan je hem een goeie rake kledder geven mijn pony deed het ook maar die deed er stijgeren bij enzo.
Gewoon een rake kledder en hij leert het wel.

Groeitjes
Laatst bijgewerkt door Judje op 02-06-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Codes voor schuine en dikgedrukte letters verwijderd. Deze graag niet gebruiken voor hele teksten, maar om zinnen/zinsdelen extra op te laten vallen.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:35

anouk0304 schreef:
Heb je een longeer zweep bij de hand als je gaat longeeren.

Want als hij dan naar je toe rent kan je hem een goeie rake kledder geven mijn pony deed het ook maar die deed er stijgeren bij enzo.
Gewoon een rake kledder en hij leert het wel.

Groeitjes

Ik vind het een beetje zielig als je je pony meteen gaat slaan, misschien ben jij wel niet duidelijk en snapt hij het niet of vind hij het niet leuk. Een zweep is een hulpmiddel en niet om mee te slaan

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:44

De pony snapt geen hout van het longeren, dus slaan is wel het laatste wat je moet doen. temeer omdat hij al bang is (op hol als ze hem drijft) Waarschijnlijk leg je er veel te veel druk op en is dit een gevoelig paard.

Ga niet alleen aanmodderen, maar vraag een ervaren persoon om hulp. Doe dat omwille van het paard. Het heeft recht op een goede uitleg, voordat hij iets moet doen.

Als een leraar je aan een tafeltje zet met een moeilijke wiskundesom waar je geen hout van snapt en hij legt het niet uit omdat hij zelf niets van wiskunde kent, maar geeft je vervolgens wel een draai om je oren omdat je de som niet afmaakt, wordt je ook niet vrolijk,
Vergelijk het daar maar mee.

En laat hulpteugels, pessoa en alle andere atributen alsjeblieft achterwege totdat je zelf het longeren door hebt.

Mocht het niet mogelijk zijn om goede hulp te krijgen bij het longeren, begin dan met grondwerk, zodat de pony leert om op jouw signalen te reageren en je gaat vertrouwen. Vandaar uit kun je dan beetje voor beetje het longeren opbouwen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:40

Er zit een groot verschil tussen, niet kunnen, en niet willen. Als hij het niet wilt laat je hem maar op hol slaan. Zorg dat hij wel rondjes blijft rennen. Gewoon laten rennen. Op een moment is ie moe en zal die rustig gaan lopen. Maar dan moet je niet de fout maken door te stoppen, dan moet je nog beginnen. Want als je stopt heb hem in feite gewoon laten doen wat ie zelf wilde, meer niet.

Horses4life_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:42

dit had mijn vzpony ook, met een zweep is het zo over ! :D