Tijdje terug ben ik begonnen met grondwerk en "vrijheidsdressuur". Eigenlijk vooral grondwerk/schriktraining (over een zeil, met een paraplu, ... heb ik ook foto's/filmpjes van gepost
). Maar ik heb op een bepaald moment ook een "blok" de bak ingesleept. Wilde eens zien wat hij daarmee zou doen. Heb dan een keer of 3/4 zijn voet op dat blok gezet, met heel uitbundige beloning enzo .. Maar hij leek het echt TOTAAL niks te vinden. Heel zijn uitdrukking was echt van: zucht, moet dat nou?De keer daarna ofzo was ik met andere dingen bezig, ik had op het zeil een houten plank gelegd (bedoeling was hem daar zijwaarts over te laten gaan uiteindelijk, maar zover ben ik nog niet geraakt
) en ook gewoon een balkje in de piste (om over te stappen/draven/springen). Toen ging hij soms niet meteen over die plank/balk, maar ging hij met z'n voet erover "schrapen" en zijn voet er even ophouden enzo. Ik heb er toen geen aandacht aan besteed omdat ik het op dat moment niet zag, maar achteraf bekeken: hij deed precies wat mijn bedoeling was bij dat blok ... Wat moet ik hier nu mee?
Hem toch belonen en daarna nog eens bij het blok proberen? Of de plank enzo laten liggen en meteen naar het blok? Hij doet het wel goed, maar als ik hem ga belonen voor elk stuk hout wat hij met z'n voet aanraakt vrees ik dat ik binnenkort in het bos niet meer ver geraak 
Hoe pak je dit aan?
Want hem op het blok krijgen lijkt me wel leuk, zolang hij het leuk vindt. Eerst dacht ik van niet, maar omdat hij daarna bij die andere houten verhogingen spontaan dat ging doen ...
Of ben ik hierin verkeerd?
(krijg al pijn bij de gedachte alleen
)
[***] bekeek me echt van: ben je gek?
Misschien een ander soort blok ofzo? (heb nu een stuk boomstam dus niet echt een "blok" blok, als je me begrijpt ..
).