[AR] Welk bit voor beleren Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Welk bit voor beleren Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:11

Wij zijn begonnen met menlessen met onze Shetlander. We hebben nu echter alleen een trens bitje. Degene die haar (en ons ;) ) beleert had het erover dat een stang beter zou zijn. Welk soort zou ik dan moeten hebben? Alvast bedankt!

Maisie

Re: Welk bit voor beleren Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:52

ik zou voor een bokkebitje of liverpool gaan. Heb mijn welshjes ook beleerd met bokkenbit of b-stang. Nu loopt er 1 op een kunstof liverpool een op een gewone liverpool en 1 op een b-stang. Je moet gewoon zelf even kijken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:03

Inderdaad met een Liverpoolstang of Utrechtse stang (ook wel bokkebitje, kikkerbitje genoemd, of een Hongaars postbit is ook vergelijkbaar).
Als na een paar weken blijkt dat je pony die niet wil accepteren, kun je even verder kijken.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:29

Waarom zou een stang beter zijn? Rij mijn dubbelspan altijd op trensjes. Zijn heel zacht in der mond, dus waarom niet?

cocolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:34

liverpool !:)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:35

chan_fritsje schreef:
Waarom zou een stang beter zijn? Rij mijn dubbelspan altijd op trensjes. Zijn heel zacht in der mond, dus waarom niet?

Omdat je met een stang meer te vertellen hebt. Toch wel zo prettig, je hebt als menner al zo weinig te vertellen. Waarom neem je die extra veiligheid dan niet?
Zacht in de mond zijn staat hier totaal los van.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:37

Nee vind niet dat dat er los van staat. mijne komt helemaal terug op een stang, vandaar weer op een trensje gaan rijden, loopt ze vele malen beter op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:38

1 voorbeeld is geen wijsheid.
Het wel of niet zacht in de mond zijn, heeft absoluut niets te maken met het soort bit wat erin hangt. Des te meer met de soort menner die erachter zit.

Of een paard prettig loopt op een stang, ja of nee, heeft ook weer niets met de zachtheid van de mond te maken. Uiteraard ben je vrij om met bitten te experimenteren en sommige paarden lopen inderdaad beter op een trens. Maar ik snap niet waarom je bij voorbaat al zou kiezen voor een trens.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:41

Ik vind van wel, maargoed ieder zijn eigen mening.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:49

Dus een gevoelig paard zou je niet met een stang kunnen rijden?? Of hij zal er in ieder geval minder zacht van worden?

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:50

Waarom zou je bij een gevoelig paard een stang in zijn mond doen, als het met een zachter bit kan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:53

Omdat je een paard niet ongevoeliger maakt met een stang, als je hier bewust mee omgaat. Maar omdat je met een stang in noodsituaties wel meer te vertellen hebt. Dus waarom zou je die extra veiligheid niet willen nemen?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:54

Is een trens (in welke gebroken vorm dan ook) zachter dan een stang?
Zoals Sjonniej al zegt: dit heeft temeer te maken met de menner die er achter zit.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:16

Ik rij mijn pony ook op een gebroken trens. Dat gaat super, ik kan er alles mee en heb genoeg te vertellen. We hebben ooit een stang geprobeert, maar ze nam het bit toen niet goed aan.

Ik vind wel dat áls je een pony met stang kan rijden, dat je dat dan wel moet doen, voor de veiligheid. Dus ik ben het eens met Sjonniej.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:20

chan_fritsje schreef:
Nee vind niet dat dat er los van staat. mijne komt helemaal terug op een stang, vandaar weer op een trensje gaan rijden, loopt ze vele malen beter op.

Dan hebben ze óf te weinig ruimte in de mond en is je bit te dik of je boog te hoog.

Óf je bent te streng in je hand.

Een paard wat fijn in de mond is, is ten alle tijde fijn in de mond zolang er een passend bit in zit en daar passend mee gereden wordt