Paspoort en chip vraagje draver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Paspoort en chip vraagje draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:20

Sinds kort ben ik eigenaar van een geweldige dravermerrie.

Maar... ik weet niet of ze wel een chip en paspoort heeft. Ze is al ruim 8 jaar niet meer van het terrein af geweest, dus voor de verplichting. Daarnaast heeft ze wel gekoerst en weet ik wie de vorige eigenaren zijn geweest.
Omdat ik toch graag dingen geregeld wil hebben vroeg ik mij af of je ergens kan opvragen of dat ze een chip geeft (natuurlijk kan je dit ook snel nakijken met scanner) en nog belangrijker, of ze een paspoort heeft.
Bij mijn weten heeft de vorige eigenaar geen paspoort van haar, maar of die nog bij de eigenaar daarvoor ligt ofdat die er helemaal niet is uitgegeven voor dit paard wil ik graag achterkomen.

Kan ik op één of andere manier ergens heen mailen of bellen om hierachter te komen?

Het gaat trouwens om Melissa Jeanet, wel bekend bij het NDR.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:22

Bij de NDR zijn ze vanaf 1997 gaan chippen, Melissa zal dan nog niet gechipt zijn. Je kan wel een paspoort aanvragen via de NDR, je zou eens moeten vragen bij de stamboekafdeling of je het paspoort ook op haar naam kan krijgen.

Anoniem

Re: Paspoort en chip vraagje draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:18

als ze wel een chip heeft maar geen paspoort mee kun je zo een nieuw paspoort aan vragen geloof ik

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:50

vaak geven ze geen paspoort mee bij verkoop om te voorkomen dat een paard weer gaat koersen.. is in veel gevallen toch ook heel nadelig..Ik kan bijv. mn paardje niet meer terugvinden :S

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:14

een paspoort is iets anders dan een stamboek papier...
het papier blijft bij de ndr, maar je bent als eigenaar van een paard altijd verplicht om een paspoort bij je paard te hebben ivm zijn inentingen ed.. (ook paarden zonder papieren hebben dus een paspoort)

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:34

Klopt, wat Bittermoon zegt. Het is ook zo dat als je je paard in het stamboek van het NDR hebt staan je een bepaald bedrag per jaar moet betalen. Heb gehoord dat het wel aardig wat kost, geen idee hoeveel. Duur grapje als je paard toch niet meer koerst.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:54

Kost 200 euro per jaar .... alleen om je NDR papier te behouden, maar ja voor de fok moet je dat papier ook hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:54

Maar, mocht ze geen paspoort hebben, kan je die dan wel bij het NDR aanvragen? Ik weet wel dat je die bij veel verenigingen aan kan vragen, maar goed, het blijft een draver ;)

Het was dus niet verplicht in 1997 om koersende dravers te chippen? Want toen koerste ze nog wel.

En fokken voor de drafsport zal er vanaf mijn kant niet meer gebeuren ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:56

Zou je bij de NDR na moeten vragen. Een paspoort kan je gewoon bij hen aanvragen, ze zijn een paspoortuitgevende instantie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:59

Heel goed, dan stuur ik daar even een mailtje heen.

Iedereen alvast bedankt en met nieuwe antwoorden, tips, alles is welkom :)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:10

Ze zullen dan eerst nagaan of er niet al een paspoort uitgegeven is, want ze mogen niet zomaar een nieuwe maken.
Dan zal er eerst aangifte (bij politie) van verloren moeten gedaan worden en dan pas mag er een nieuwe gemaakt worden.
Volgens mij moet jouw paard een paspoort hebben, want dat is nu verplicht bij alle paarden. Je weet nooit of je paard opeens van het erf moet (dierenarts).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:14

Het grote voordeel is dat de dierenarts bijna naast de deur zit, letterlijk ;) Dus vervoeren zal niet hoeven, omdat ze in geval van nood altijd hier kunnen komen en anders we echt niet gecontroleerd zullen worden onderweg naar de kliniek.

Maar dat terzijde. Ze staat al op dezelfde plek voor de verplichting van het chippen. Dat betekend dat ze niet een paspoort moet hebben.

Wat ik dus wil weten is of ze er eentje heeft, zodat we niet alles over de kop halen terwijl het er toch niet is. Bij een ander paard van dezelfde trainer kwam het paspoort ook pas mee toen het paard al een half jaar hier was. Dus misschien heeft hij hem nog ergens liggen, maar dan moet ik wel weten of die uberhaupt uitgegeven is ';)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:26

Het was destijds niet verplicht om koersende dravers te chippen, pas vanaf 1997 (de O-jaargang) werden ze gechipt en die paarden moesten dan een chip kunnen laten zien (in hun paard), de voorgaande jaargangen waren niet verplicht om alsnog te chippen en mochten chiploos koersen

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:26

ik heb ook een vraagje, mijn merrie Tia Maria verdenk ik ervan Tia Maria GS te zijn.

Nu kan de DA geen chip vinden bij haar, ze heeft wel een onleesbaar brandmerk op haar hals. Ze is gekocht bij een handelaar die mij geen info wilde/kon geven.
Ik kan op internet alleen geen foto's van deze merrie vinden en ik zou graag willen weten of deze 2 paarden hetzelfde paard is.

Hoe kan ik erachter komen hoe het zit met deze merrie (op internet is wel te vinden dat ze zonder papieren is verkocht, maar dan kan moeilijk de chip weg zijn toch?)

Tia Maria GS (M)
1.16,1
Donkerbruin
Draver
31-03-01

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:35

Is er op het hele paard naar de chip gezocht, want die kan ook gaan dwalen. ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 06:35

Tatyana schreef:
ik heb ook een vraagje, mijn merrie Tia Maria verdenk ik ervan Tia Maria GS te zijn.

Nu kan de DA geen chip vinden bij haar, ze heeft wel een onleesbaar brandmerk op haar hals. Ze is gekocht bij een handelaar die mij geen info wilde/kon geven.
Ik kan op internet alleen geen foto's van deze merrie vinden en ik zou graag willen weten of deze 2 paarden hetzelfde paard is.

Hoe kan ik erachter komen hoe het zit met deze merrie (op internet is wel te vinden dat ze zonder papieren is verkocht, maar dan kan moeilijk de chip weg zijn toch?)

Tia Maria GS (M)
1.16,1
Donkerbruin
Draver
31-03-01

Tia Maria GS is een Nederlands gefokte merrie, die hebben geen brandmerken. Een brandmerk op de hals kan wijzen op een Zweed, begint het nummer op de hals met een S?
Er is wel een zweede Tia Maria, met nummer S31263 in de hals. Heeft die van jou ook aftekeningen? Er is ook nog een Amerikaanse Tia Maria met vriesbrandmerk 8C333 en een met T9333. Het paard hoeft niet perse bij de NDR geregistreerd te staan. Sommige paarden worden hier wel ingevoerd maar het wordt dan niet gemeld bij de NDR: eerst kijken of het wat kan voor je er nog meer geld aan uitgeeft. :+
Tia Maria GS heeft overigens wel koersen gewonnen, je zou kunnen vragen aan Wim Huybers of die een foto heeft: www.huybers.com.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:47

dat zweedse nummer lijkt er verdacht veel op, heb je toevallig meer info over die merrie?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:28

Huvud: skjuten stjärn, nosstrimma, snopp, vita hår på öl. sneb, voor de rest is mijn zweeds niet zo best :+
rechtsvoor: bruin
rechtsachter: wit met zwarte vlekken in de kroonrand
linksvoor: kroonrand en deel hoefbal wit
linksachter: sok

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:01

nope, kan dr niet zijn, is een volledig donkerbruine merrie met een ieniemienie kolletje. benen, manen en hoeven zijn zwart.
Ik baal er echt van dat het brandmerk niet meer leesbaar is.
het zit aan de rechterkant, direct langs de manenrand in het midden tov van hoofd en schoft.

Begint met een 5 of S...
Naja, als deze zoektocht niets opleverd, dan doet dat niets af aan mijn geweldige merrie, had alleen misschien verklaring gegeven voor haar soms merkwaardige gedrag..

Alvast bedankt voor het meedenken!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:03

Misschien een idee om haar op dravers.net te zetten? Ik wil wel een klein plekje op de hoofdpagina reserveren voor een oproepje, misschien dat iemand haar herkent? Misschien ook even een foto maken van het vriesmerk dan.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:05

ja dan wacht ik alleen nog even met het maken van de foto, aangezien ze nog niet helemaal in de zomervacht zit en het dan het beste te lezen is. Ik stuur je met een week of 2 een PB tje voor meer info als je dat goed vind?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:09

Prima :j

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:44

Je heb PB

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:13

heb je al eens geprobeerd het brandmerk kaal te scheren? Op de huid is het meestal goed te lezen

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:05

Ga ik proberen, bedankt voor de tip :)