Steigeren uitbreiden: Lopen op de achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Steigeren uitbreiden: Lopen op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 12:30

We zijn al een paar jaar bezig met vrijheidsdressuur, en Judy kent een groot aantal kunstjes. Maar ik wil graag Judy's achterhand nog wat sterker maken, en het leek mij een goed idee omdat onder andere te doen met het uitbreiden van het steigeren. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Natuurlijk ieder stapje belonen, maar hoe krijg je ze dan tot dat eerste stapje?

Het commando voor steigeren is "up!", mezelf wat kleiner maken en daarna omhoog komen met 2 handen/zweepje in de lucht. Dat is goed bevestigd. Ik beloon het langer en hoger steigeren enthousiaster, straf de lagere/korter durende niet af maar laat het haar wel opnieuw doen.

Ik werk niet met een clicker, maar met duidelijke stem en voedselbeloningen(ik heb geen schooiende pony). En natuurlijk kun je niet met alleen steigeren uitbreiden de achterhand versterken, we werken ook veel aan de dubbele longe en ik laat haar balkjes lopen... Maar omdat ze vrijheidsdressuur zo leuk vindt wil ik dit er ook bij pakken.

Dus, kom maar op met die tips ;)

Anoniem

Re: Steigeren uitbreiden: Lopen op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:01

mischien dat je haar steigeren kan uitbreiden(afsplitsen) naar een levade ? maar hoe je je pony zo verkrijgt dat hij gaat lopen ? geen idee

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:50

Sta je recht voor haar? Kan je haar vanuit het draven laten steigeren?

Je zou eerst eens kunnen kijken wat er gebeurt als je haar omhogo vraagt en vervolgens zelf gaat lopen. Bijv steigeren, 2 pasjes en weer steigeren. Op die manier gaat ze tzt net als bij de spaanse pas wrs wel de link leggen dat ze vanuit het steigerne voorwaarts moet.

Door haar vanuit beweging omhoog te laten komen heb je ook kans dat ze vooruit loopt. Dit is voor haar waarschijnlijk makkelijker omdat ze de voorwaartse kracht kan gebruiken bij de kracht die het kost om op de achterbenen vooruit te komen. Het is wellicht wel iets minder goed te controleren als de eerste optie.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:04

Thanks, hier ga ik eerst eens mee aan de slag. :) Houd jullie op de hoogte!