Dressuuroefeningen: cross rope hoofdstel of side pull?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Dressuuroefeningen: cross rope hoofdstel of side pull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:07

Ik heb een vraag:

Om dressuurmatige (western) oefeningen te rijden en nauwkeurige hulpen te geven (m.n. bij inbuigen/stelling vragen), kun je dan beter met een cross rope bridle (kruislings systeem) rijden of een side pull?

Met welke soort bitloos hoofdstel kun je aan je paard de duidelijkste aanwijzingen geven?

Ik hoor graag jullie ervaringen met (een van) beide hoofdstellen?

Dani

Re: Dressuuroefeningen: cross rope hoofdstel of side pull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:20

Ik rijd met een c-r-b en kan prima stelling vragen. Ze reageert al op hele lichte druk, dus dat gaat echt zonder probleem. :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:03

Ik rijd tot nu toe met touwhalster, maar mn sidepull is in de maak. Heb ook een CRB, maar daar reageerde mijn paard niet anders op dan op touwhalster. Wil nu een sidepull omdat dat beter aansluit dan een touwhalster, vooral met korte bochten als slangenvoltes ;).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:50

Sting schreef:
Ik rijd tot nu toe met touwhalster, maar mn sidepull is in de maak. Heb ook een CRB, maar daar reageerde mijn paard niet anders op dan op touwhalster. Wil nu een sidepull omdat dat beter aansluit dan een touwhalster, vooral met korte bochten als slangenvoltes ;).

Een sidepull moet ook niet heel strak zitten ,
Een touwhalster en een CRB zit dan meer aan gesloten.
Is het niet zo dat je de bochten en slangenvoltes op je zit moet rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:00

Welk hoofdstel jij het beste mee overweg kunt, is afhankelijk van de mate waarin je met je zit en focus rijdt.
Hoe beter je dit laatste doet, hoe minder teugelhulpen je nodig hebt, hoe minder de optoming er toe doet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:40

Het hangt vaak van het paard af waar hij het beste op reageert. Let erop bij de crossrope dat de release voldoende is; dat is bij de meeste versies vaak probleem, met name waar de riemen kruisen onder de kin en bij de ringetjes van de neusriem.

Onder de mensen die ik dressuurles geef rijden er zowel met crossrope als met sidepull. Ook rijden mensen wel eens met touwhalster, maar als je met dingen als schoudervoor en travers begint (wat ik vanuit rechtricht oogpunt al snel doe meestal), komt die optoming voor de aanleerfase vaak te kort en heeft het paard er te weinig steun aan/gebrek aan duidelijk verschillende signalen. Als het paard de oefening al beheerst kan hij die vaak wel netjes uitvoeren op touwhalster, of zoals met mn eigen knollie ook met een neckrein.

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:47

Ik zelf heb de Nurtural. . Het werkt een beetje als een kruising tussen de cook en een sidepull.
Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als een Cook maar de Circle X zorgt ervoor dat de kruisriempjes niet meer kunnen verschuiven onder de kin en dat er minder druk ontstaat aan de zijkant van het hoofd. Ook zijn de kruisriempjes korter waardoor de teugels dichter bij de neusringen komen zoals bij een sidepull.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:55

ik rijd zelf altijd met een sidepull en waar ik rijd ( de poedertoren ) rijden we eigenlijk allemaal met sidepull. Ik heb zelf geen ervaring met zo'n cross rope hoofdstel maar wel vroeger met touwhalster en uit mijn ervaringen vind ik dat de sidepull het makkelijkste overkomt voor het paard.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:27

Ik vind de sidepull bij mijn eigen paard het fijnste. Kruislings hoofdstel reageert ze bijna niet op. De welshcob die ik bijrijd doet het echter op beide hoofdstellen goed. Scheelt erg per paard.