Hoe nou precies losgooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Hoe nou precies losgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:25

Vaak zie ik heel veel verschillende manieren voorkomen om een paard los te gooien. Nu wil ik zelf wel eens weten wat nou de handigste manier is en waarom. Hoe doen jullie dat altijd, met een zweepje je paard opjutten of zonder zweep oid en een spelletje spelen (rennen bijvoorbeeld), of misschien wel iets heels anders?

Zelf gooi ik de paarden eigenlijk nooit los, maar toch ben ik hier erg benieuwd naar dus barst maar los!

Anoniem

Re: Hoe nou precies losgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:42

Hoezo zijn de paarden nooit los? Geen wei, geen paddock?
Die van mij lopen altijd los.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:47

Sorry, misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Natuurlijk zijn de paarden wel los, elke dag zowieso in de wei. Maar sommige mensen gooien de paarden bewust los in de bak oid, dáár ben ik benieuwd naar.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:01

Ja je bedoelt dat ze ze dan laten rennen enzo. Dat hoef je echt niet te doen hoor, dat is totaal nutteloos.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:22

Ja precies, ik vind het ook nutteloos dus ik vroeg me af hoe jullie daarover denken.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:38

Waarom is het nutteloos? Ik zie het als een soort van afwisseling tussen het werk door! Wanneer mijn paard een vrije dag heeft wil ik haar nog wel eens losgooien in de binnenbak. Ze vindt het heerlijk hoor, beetje rondstruinen en wat rollen. Niets mis mee toch?
*edit* Ik jaag mijn paard overigens niet op, ik laat haar zelf haar gang gaan ;)
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 28-04-09 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:39

Ik doe ook niet aan opjagen. Gewoon lekker los laten staan dan kan hij zelf wel rondscharrelen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:45

Ik vind het niet nutteloos hoor, als je bijvoorbeeld een keer haast hebt op een dag en je je paard even snel wat (extra) beweging wil geven dat laat je hem even lopen. Ik vind het juist fijn om mijn pony even te laten lopen nadat ik hem uit het weiland heb gehaald, omdat hij een beetje koliekgevoelig is, dan laat ik hem gewoon even loslopen en pak ik de zweep erbij omdat hij anders niet zoveel doet.

's Winters longeer en rijd ik meestal, trouwens... mijn pony doet in de paddock verder niks hoor. :n
Ja, zand eten en beetje voor zich uit staren maar voor de rest loopt hij bijna helemaal niet.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:47

Ik jaag ze niet op, eventueel speel ik wat met ze, door met lichaamstaal ze bij te laten komen, en weg te sturen, maar altijd als spel, ze mogen dan ook mij 'sturen' en daar reageer ik dan netjes op. Wel altijd op een respectabele afstand, zoals paarden onder elkaar ook doen. Zo leer je zelf ook heel goed 'je paard lezen'.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:48

Als hij in de bak losgaat dan is dat zijn moment. Opjagen is dus niet aan de orde. Lekker scharrelen, spelen met speeltjes etcetc. Als hij losgaat in paddock dan longeer ik m ook even los

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:51

Ik vind het juist nuttig, ik doe het vaak de dag nadat ik wedstrijd gehad heb :)
Mijn pony vind het heerlijk om te rollen, en daarna ga in gewoon in het midden van de bak staan met een longeerzweep en dan zwaai ik er een paar keer mee en dan loopt ze wel :+ Anders staat ze alleen maar stil..
Ze vind het trouwens nog gezelliger met een andere pony erbij, gaat ze helemaal showen :))

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:50

ik neem het desbetreffende paard de bak in. Ik knip het halstertouw los en neem gauw wat stappen achteruit. Dan ga ik in het midden staan met een zweep. Richt m'n zweep naar de achterhand en zwiep er is een paar keer mee. Eigenlijk gewoon longeren zonder touw. Je kan ook dat je je paard de bak in doet. Achter het hek gaat staan en het halstertouw los knipt. Is wel handig als je paard wat loszittende achterbenen heeft en bokkenf de bak doorgaat :j En dan laat je hem gewoon lekker racen of je gaat er als ie een beetje uitgeraasd is de bak in en jaagd hem nog even op of je gooit wat speeltjes als een jolly bal of een grote bal waar ze ook paardenvoetbal mee doen of als je dat allemaal niet hebt gooi je er een grote, lichte skippybal in. Waarschijnlijk overleeft je skippybal dat niet :P

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:04

Nuttig ;)!

Ik zet meestal wat kleine hindernisjes neer waar ze over kan springen.
Zwiepen met een zweepje is soms niet eens nodig.
Of met eens skippy bal is idd ook heel erg leuk :))

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:01

Ik vind het wel leuk om te doen en mijn Vp ook. :D
Ik laat haar meestal gewoon helemaal los en ik laat haar een beetje rollen enz.
En af en toe ren ik en dan roep ik haar en dan komt ze achter mij aan lopen dat vind ze erg leuk, ze mag
niet veel lopen dus in de winter is het ideaal omdat je dan minder vaak naar buiten kan.
Ze vind het echt superleuk, bokken en galloperen op haar 25e :D

Ook leuk om te doen, dus zeker een aanrader. ;)
Veel plezier!
Groetjes Slover *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:05

Ik deed het soms wel. M'n pony moest altijd eerst even de spiertjes warm hebben voordat hij zichzelf ging uitleven. Ik liet hem dan los in de bak wat rondjes draven en galopperen, dat zou je als "opjagen" kunnen zien.
Als hij dan een paar rondjes gedraafd en gegaloppeerd had ging hij vanzelf lekker even bokken en rondspoken. Dan ging ik gewoon de bak uit en ging hij even een kwartiertje helemaal aan de kletter.