Paard buigt naar 1 kant tijdens het longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wegbenik

Paard buigt naar 1 kant tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 09:09

Hey,
Als ik aan het longeren ben met het touwtje of met mijn passoatuig, buigt mijn paard Angel steeds naar 1 kant heel erg in. Ze vindt het moeilijk om recht te lopen. Als ik haar op de linkerhand longeer, dan buigt ze extreem in naar rechts. Dit is nog wel te corrigeren, door Angel stelling te vragen en haar een kleinere volte te laten maken. Maar als ik haar op de rechterhand longeer, dan buigt ze echtreem in naar binnen. Nou is mijn vraag dus. Hoe kan ik dit oplossen, want de buiging naar buiten is op te lossen, maar de buiging naar binnen.....Longeren met een dubbele longe is niet echt een optie, daar ben ik zelf niet zo ster in.
Ik hoor graag van jullie.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:13

En toch is mijn antwoord longeren met dubbele lijnen :) Zoek iemand die je daarin kan begeleiden, met de juiste uitleg valt het best wel mee.
Bijzetteugels zijn zeker ook een optie, die je afstelt in de juiste stelling, dit evt. in combinatie met dubbele lijnen.

In het rijden zou ik ook meer aandacht besteden aan de kant waar je paard moeilijk op buigt...

Marieke_K

Re: Paard buigt naar 1 kant tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:11

Ik ga met Animal mee :) Door met dubbele lijnen te longeren kan je met de buitenlijn het extreme naar binnen vallen corrigeren.

Het is echt niet moeilijk, als iemand het je de eerste keer goed uitlegd en even helpt kan je het :)

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:52

Mijn bijrijdpaard heeft dit ook.. Op de rechterhand buigt hij niet heel erg naar binnen, maar op de linkerhand buigt hij heel erg naar de buitenkant..

Maar ik ken niemand met ervaring met dubbele lijnen.. :P
Iemand in Utrecht (stad) die er wel ervaring mee heeft?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:13

Zou toch longeren met dubbelen lijnen aan een kaptoom , alles is te leren toch?
Zou zeker geen bijzet gebruiken, het paard geeft aan dat hij het moeilijk heeft en als je dan gaat vast zetten met bijzet kun je daar behoorlijk wat mee beschadigen,
Ook het werken aan de hand en idd van dichtbij stelling en buiging vragen.
Als het paard op de linkerhand naar buiten kijkt is het vaak ook een balans probleem, dus voor jou de taak die balans om te zetten in een balans om jou te kunnen dragen.
Dus echt gaan werken aan het rechtrichten/gymmen.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 12:23

midgie schreef:
Zou toch longeren met dubbelen lijnen aan een kaptoom , alles is te leren toch?
Zou zeker geen bijzet gebruiken, het paard geeft aan dat hij het moeilijk heeft en als je dan gaat vast zetten met bijzet kun je daar behoorlijk wat mee beschadigen,
Ook het werken aan de hand en idd van dichtbij stelling en buiging vragen.
Als het paard op de linkerhand naar buiten kijkt is het vaak ook een balans probleem, dus voor jou de taak die balans om te zetten in een balans om jou te kunnen dragen.
Dus echt gaan werken aan het rechtrichten/gymmen.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

Het probleem zit voornamelijk in het longeren. Onder het zadel heeft ze er eigenlijk geen last van. Als ik ga longeren met een kaptoom kan ik de stelling toch niet corrigeren...Wat betreft: Alles is te leren, dat begrijp ik, maar ook de mensen in mijn omgeving hebben eigenlijk geen echte ervaring met het longeren met dubbele longe. Dus hoe kan ik het dan verandwoord leren..? Niet uit een boek in ieder geval. De site vond ik erg nuttig, dank je!