Paard beleren met een barebackpad of toch een zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missmarley

Paard beleren met een barebackpad of toch een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 23:18

Hallo allemaal,

van de zomer wil ik beginnen mijn verzorgpaard heeeel licht in te rijden, gewoon het laten wennen van iemand op zijn rug, het laten stappen en sturen. Ik doe heel veel grondwerk met hem (mengelmoesje van Parelli, Voest en wat van mezelf) dus het sturen leer ik hem natuurlijk eerst vanaf de grond, Maargoed, wat mijn vraag nu is: Ik wil mijn paard op de freestyle manier met aspecten van centered riding gaan berijden, ik wil hem dus voornamelijk met mijn zit berijden, wat kan ik hier het beste voor gebruiken volgens jullie? een barebackpad of een zadel (hij heeft een barefoot boomloos zadel), ik heb zelf de neiging om eerst met een bareback pad te beginnen omdat ik toch eerst in stap ga beginnen en hij mijn signalen via een barebackpad toch beter kan voelen dan met een zadel. Als dit goed gaat wil ik met het zadel aan de slag en daarmee uitbreiden met een drafje. Doe ik hier goed aan?
Alle advies is welkom. En welk bareback pad raden jullie me aan? Ik zat zelf te denken aan het bareback pad van barefoot of een van schapenwol met kniewrongen, die is alleen 170 euro :=

Puchje

Re: Paard beleren met een barebackpad of toch een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:36

Het eerste dat in me opkomt is een Emiel Voest BBP, of een Ghost Spirit zadel.
Emiel Voest omdat het super lekker zit en goed dik is.
Ghostzadels zijn boomloos, en zitten heerlijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:35

Ik zou met boomzadel beginnen, puur omdat ik van mening ben dat de opleiding van een paard zo standaard mogelijk behoort te gaan, en met de standaard commando's. En in het begin is het inrijden - om even heel onrespectvol te beginnen - het wennen aan ruitergewicht, gaspedaal, rem en stuur erop zetten. En dan maakt het niet uit of het gedaan wordt volgens methode X, Y of Z. Wat wel uitmaakt is dat je de hulpen zo standaard mogelijk houdt, dus niet aan zijn rechteroor gaat trekken en "Pannekoek" roept op de momenten dat je hem wilt laten aangalopperen. Een ander moet er eventueel namelijk ook op weg kunnen rijden.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:37

*schater*
Cassidy, wat omschrijf je dat weer geweldig :')

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:54

@ Cassidy,
Een boomzadel komt er niet op. De paarden daar worden allemaal met boomloos zadel gereden. En het is niet de bedoeling dat het paard straks verkocht wordt, dus er zal voornamelijk door mij en de eigenaars gereden worden. Wij willen allemaal graag rijden op ons zit, dus zo min mogelijk been gebruiken, het been wil ik gebruiken als hij moet wijken voor druk en als hij dit doet meteen been loslaten, verder dus veel op zit en lichaam rijden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:02

Ik zou beginnen met een boomloos zadel. Je wil het paard gaan laten wennen aan ruitergewicht e.d., en naast het verhaal wat Cassidy vertelt, blijf je gewoon makkelijker zitten op een zadel. Mocht het paard er van door gaan, dan is de kans kleiner dat je eraf kukelt en het vertrouwen van het paard daardoor verliest. Ik denk dus dat het zowel voor paard als voor ruiter beter is om te beginnen met een zadel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:06

En op een boomzadel kun je niet rijden op gewicht en op been? Ik rij western, maar ik gebruik ook mijn gewicht, geef aanwijzing met been en laat de druk van mijn been varen als hij doet wat hij doen moet.
Rijden met boomzadel betekend niet automatisch rijden met constante druk van het been, of dat je je gewicht niet gebruikt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:12

Ik zou kiezen voor het zadel i.p.v. de barebackpad.
Met een barefoot komen je zithulpen ook duidelijk door en je zit zelf steviger waardoor je een jong paard minder snel stoort in zijn balans (wat voor een jonkie al moeilijk zat is).

En wat betreft de kritiek om een paard niet volgens de standaard methoden in te rijden. Standaard wat, standaard engels? De hulpen bij methodes als Parelli komen met name overeen met western. Mijn paard heb ik op de parelli manier ingereden. Een westernruiter die er op stapt kan er alles mee en een engelse ruiter komt zonder extra instructie ook een heel eind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:27

Ik was nieteens zo heel erg lang geleden bij iemand op stal, en werd gevraagd om daar een paard uit stal op te halen. Iets simpels als het commando voor stilstaan kan daar dan al een heel verschil uitmaken. Ik zeg Whoa, de eigenaar zegt Halt. Ho is in zijn ogen dat het paard langzamer moet, en niet dat hij onvoorwaardelijk moet stoppen. Is een simpele kleine nuance, niet levensbedreigend, maar erg verwarrend voor het paard als ik hem nu bijv. in mijn bezit zou krijgen, ipv Halt, Whoa ga roepen en hem op zijn donder geef als hij niet gehoorzaamt aan wat ik verwacht.

Kun je me volgen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:01

Cassidy schreef:
Ik was nieteens zo heel erg lang geleden bij iemand op stal, en werd gevraagd om daar een paard uit stal op te halen. Iets simpels als het commando voor stilstaan kan daar dan al een heel verschil uitmaken. Ik zeg Whoa, de eigenaar zegt Halt. Ho is in zijn ogen dat het paard langzamer moet, en niet dat hij onvoorwaardelijk moet stoppen. Is een simpele kleine nuance, niet levensbedreigend, maar erg verwarrend voor het paard als ik hem nu bijv. in mijn bezit zou krijgen, ipv Halt, Whoa ga roepen en hem op zijn donder geef als hij niet gehoorzaamt aan wat ik verwacht.

Kun je me volgen?

Ik kan je absoluut volgen, maar je hebt het nu dus over een individu die zijn paard een onlogisch commando heeft aangeleerd.
Ik ken echt geen NH methode waarin de verschillen zo zwart wit zijn dat je er niet mee uit de voeten zou kunnen. (en ook geen methode waarin Whoa geen stilstaan is al wordt er vrijwel niet gewerkt met stemcommano's) ;)

Wat ik jammer vind is dat er wordt aangenomen dat de TS haar paard onlogische commando's zou gaan aanleren, omdat ze een mengeling doet van Parelli, Voest en een stukje eigen inbreng. Die methodes wijken echt niet veel af van de tradiditonele methoden als het aankomt op het rijden en commando's.
Ik weet inmiddels wel uit je berichten dat je er geen voorstander van bent (en zal je ongetwijfeld ook wel genoeg aanleiding voor hebben gezien), maar slechte ruiters/luisteraars zijn er in elke discipline. Tja en als zo'n paard ooit verkocht zou moeten worden dan koop je die dus niet als je er niet mee uit de voeten kunt. Zijn altijd wel weer mensen die dan interesse hebben die dezelfde methoden hanteren.

Overigens vind ik zelf een boomzadel (evt. flexibel) ook de voorkeur hebben boven boomloos, mits het echt goed past. En daarin zit nou net het nadeel, want een zadel dat goed past kan binnen 2 weken op een jong paard te krap zijn geworden. In die gevallen ben ik dan toch eerder voor een boomoos zadel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:36

Het gaat niet zozeer om het aanleren van een onlogisch commando, meer om het feit dat het woordje "Whoa" in de western, en "Ho" in de Engelse tak van de paardensport of bij het mennen een andere betekenis heeft en anders wordt gebruikt, wat verwarrend kan zijn voor het paard.
En ik ben zeer zeker een voorstander van NH, ik zie alleen het verschil niet (even van de stemcommando's die verschillende kunnen zijn) tussen inrijden op dressuur, western, nh, centered riding of freestyle manier. Er kan van subtiele aanwijzingen in het begin nog helemaal geen sprake zijn. Inrijden is in mijn ogen: zadelmak maken en de basisknoppen erop zetten. Niet meer maar ook niet minder. Alles waar daarop volgt, de verfijning die je daarna wilt, valt bij mij onder doorrijden. En daar moet je kilometers voor maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:38

Als je toch een boomloos zadel hebt, dan zou ik daar geen BBP meer bij kopen. Ik zie de meerwaarde niet echt dan...
Evt kun je dan de beugels van je barefoot af halen :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:04

Ahum :+ , ik heb mijn paard boomloos ingereden (voornamelijk met bareback pad), aangezien wij een hoop zadelperikelen hadden vanwege zijn extreem korte rug. En dan nog bitloos ook en ik heb hem toch echt geen onlogische zaken geleerd, hoor. _O-
Tussendoor had ik een BF Cheyenne maatje 1, inmiddels heb ik een MyBarefoot maatje Shetty laten maken. En ja, dat duurde een paar maanden en wij wilden toch verder met inrijden. :D

TS, er zit wel degelijk verschil in boomloos en met BBP rijden, hoor (maar dat weet je vast wel). Ik berijd mijn paard met beiden (heb ook een Barefoot). Ik wissel lekker af, maar als ik echt ga werken prefereer ik mijn boomloosje met beugels. Maar gaan we relaxt doen of een lekker ontspannen stapritje buiten, dan rij ik op mijn bareback pad. Heerlijk!!! Juist doordat ik in het begin veel met BBP heb gereden, ken ik zijn bewegingen en eventuele (ont)spanningen heel goed aanvoelen. Voor het stappen kun je best een BBP gebruiken, mits je paard een fijne rug heeft daarvoor. Die van mij heeft een hele makkelijke, sterke, brede (schoftloze) rug en ik ben gelukkig ook een aardig licht veertje. Gewoon lekker doen wat goed voelt voor jou en je paard. :j :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:30

De eerste keer dat ik op mijn paard ging zitten was na veel grondwerk en zonder zadel of barebackpad en ja ook bitloos.
Maar dat was echt zitten op een stilstaand paard.
Bij de eerste stappen en bochtjes met een ruiter op de rug ben ik toch van mening dat je met een zadel (met stijgbeugels) toch iets stabieler zit en je hierdoor je paard beter kunt helpen met het vinden van de balans.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:39

Afgezien daarvan kan een val van een bokkend paard of na een schijnbeweging van het paard deze onnodig met een trauma op zadelen. Sommige paarden schrikken zo van een val van de ruiter van hun rug dat je er daarna maar met moeite weer opkomt. Sommige paarden leren door de val van de ruiter bij het inrijden, dat het gewicht in het zadel er ook afkan als zij dat willen. Zorg voor een stabiel zadel met het nodige houvast. Zorg voor een positieve ervaring bij het inrijden, vermijd onnodige trauma's en schrikreacties. De eventuele toekomst van het paard kon er weleens van afhangen!

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:36

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga er de komende tijd over nadenken. Het zijn allemaal tinkers met een heerlijk brede rug dus je zit er heerlijk op. Mocht ik op een barebackpad gaan beginnen zal ik daarmee alleen onder begeleiding rijden, als het paard aan een lange lijn zit zodat hij niet al te ver kan vluchten als hij er ineens vandoor gaat. Het is een aardig koele kikker en is niet zo snel ergens van onder de indruk maar je weet natuurlijk nooit. Bovendien zou ik de bareback pad ook kunnen gebruiken voor het paard wat al helemaal beleerd is om mijn eigen zit te verbeteren. Ik neem er dan wel 1 met een handvat :9

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:43

Ben destijds ook begonnen met begeleiding aan een lange lijn. Mijn paard is in het prille begin wel eens geschrokken van een opvliegende eend uit de sloot en galoppeerde toen weg met mij er op (en de fijne begeleider liet hem los :+ ). Na wat bokkesprongen ben ik er af gevallen (galop met iemand er op was hij niet gewend natuurlijk), maar die bokkesprongen waren zo heftig dat ik er met zadel waarschijnlijk ook afgevallen was, hoor. ;)

Mijn paard had er geen trauma van, dat is er net zo eentje als jij beschrijft. Maar als ze jong zijn, schrikken ze toch nog wel eens, daar ontkom je niet aan. Ik viel in het zand, heb me totaal geen pijn gedaan en ben er meteen weer opgegaan. Niets aan de hand. Die verrekte eenden af en toe (wij hebben twee sloten naast de bak). :7

Verder heeft hij nog nooit gebokt op wat jolige bokjes na, die hij vooral doet als we buiten gaan rijden (en dan rij ik ook wel eens met bareback pad). :D

Succes, hoor!!!

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 22:08

Dank je wel Twiggy!
Leuk paard heb je trouwens :-)
Ik zie dat je ook met touwhalster rijd, en dat andere hoofdstel, is dat een sidepull? Zo een heeft mijn verzorgpaard ook. Heb ook een coredeo voor hem aangeschaft, lijkt me in de toekomst geweldig om met enkel een barebackpad en een cordeo te rijden.
Ik ben ook druk bezig om hem vertrouwd te maken met enge dingen, zoals een plastic zak of een grondzeil of paraplu, echt geweldig hoe ze het eerst best eng vinden en daarna staan ze je aan te kijken van "wat doe je dom met dat ding in je handen" hahaha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:52

Dank je wel wat betreft mijn gekke Sam. :D
Ik rij inderdaad voornamelijk met touwhalster, heb toevallig gisteren ook weer eens mijn sidepull en PmP hoofdstel (gekocht via www.paardenmetplezier.eu) te voorschijn gehaald om weer eens uit te testen. Die gaan ook wel en zijn zeker fijner bij de dressuurmatige lessen, maar hij voelt toch het meest ontspannen bij een touwhalster. Niks heerlijkers dan in alle vrijheid zo door het bos te rijden. *\o/*

Zo'n cordeo lijkt me ook helemaal geweldig, maar zo ver zijn we nog lang niet (maar dat ga ik wel ooit voor elkaar krijgen!!!!). :+
Ik zou het wel durven proberen in de bak, inmiddels. Misschien moet ik het gewoon eens doen en wie weet verrast hij me nog. :)
Ik heb zo'n paard met heel, heel veel eigen initiatief. En dan ook nog eens het 'stugge' type. Al hoewel hij al heel wat sensitiever geworden is door het grondwerk. Een wereld van verschil met hoe we ooit begonnen. :)

Leuk he, die schriktraining en het grondwerk. Ik doe dat vaak nog liever dan het rijden. :D
Je leert zoveel van je paard (en hij van jou) en het is inderdaad zo gaaf om te zien hoe hun zelfvertrouwen groeit, hahaha...... ;)