[AR] Pony probeert zich om te draaien bij halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiseke

Pony probeert zich om te draaien bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:23

Hallo,

Wij Zijn nu al ruim een dikke maand bezig met het werk aan de lange lijnen.
Alles gaat zeer goed enkel wanneer we vragen halt te houden staat hij een paar seconden stil en draait zich daarna onmiddelijk om. Met zijn gezicht naar ons.

Hebben jullie tips bij het oplossen van dit probleem?
Met de pony wordt er ook grondwerk gedaan(parelli,nu level 2), zou het probleem van daaruit ontstaan zijn?
Want tijdens het grondwerk wordt er van de ponygevraagd de leider te volgen en telkens zijn achterhand weg te houden, en nu moet hij via een stemhulp halthouden...
Zou hij beide zaken verwarren met elkaar. Gaan Parelli en Mennen wel samen?

Grt

JoyCiej007

Re: Pony probeert zich om te draaien bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:33

Ik weet wel grotendeels wat Parelli inhoudt, ben er verder niet zo heel erg mee bekend, maar volgens mij moet dat wel samen met mennen gaan hoor, zowiezo is grondwerk nooit verkeerd, en veel 'problemen' die je voor de kar treft, kun je juist handiger oplossen op de grond met lange lijnen, dubbele longe en grondwerk.

Het kán idd komen doordat pony nu dus geleerd heeft dat hij achterhand steeds moet wegdraaien, en dat is best lastig. Ik zie het echter ook nog wel eens bij wat jonge, onervaren pony's die de eerste keren aan de lange lijnen lopen, dan snappen ze het niet helemaal en gaan dan draaien.

't is natuurlijk moeilijk om zoiets via inet op te lossen, maar ik zou persoonlijk er dichter op lopen met lange lijnen, half erachter half er naast, met niet al te veel ruimte, en je zweep(je) er goed bijhouden. Op het moment van halthouden zou ik hem dan met zweep begrenzen, en 'op sluiten tussen de leidsels' net als een ruiter ohz. dat doet met been en teugels.

Of anders zou je even iemand kunnen vragen om te helpen met het stilstaan, dat diegene naast/voor de pony gaat staan om te voorkomen dat hij gaat wegdraaien.

Laat hem dan ook niet té lang halthouden, maar telkens heel kort, en bouw dat verder uit. Hoe langer jij hem laat halthouden, hoe meer tijd hij heeft om alsnog wel om te draaien. Beloon die paar sec. dat hij goed stilstaat en zet meteen weer voorwaarts, en dat op een gegeven moment dus uitbouwen.

Dit probleem zal echter voor de kar misschien helemaal niet tot uiting komen, aangezien hij dan tussen het lamoen staat en via de voorhand moet omdraaien.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:36

Bedankt voor de tip!
Ik hou jullie op de hoogte

Grt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:43

Wiseke schreef:
Zou hij beide zaken verwarren met elkaar. Gaan Parelli en Mennen wel samen?

Parelli ment zelf ook, dus het samengaan is geen probleem.
Ik heb het vermoeden dat je pony of terugvalt op bekent gedrag door het niet geheel snappen van de nieuwe hulp. En/of er te weinig verschil zit tussen jouw hulp voor het halthouden en het volgen bij grondwerk. Kan je met grondwerk gewoon een rondje om je pony lopen zonder dat die met je meebeweegt? Ook op verschillende afstanden?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:46

Wanneer je de lijnen door de lichtogen doet heeft het volgens mij geen kans om zich om te draaien doordat het zich met de kont in de lijnen draaid en zichzelf tegen houdt.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:02

Wij hebben deze week geoefend en idd. wanneer ik dichter bij zijn achterhand stond begreep hij het sneller wat ik bedoelde.
Nu gisteren hebben we nogmaals geoefend en hij deed het uitstekend goed! Wanneer ik het stemcommando geef en lichte druk op de teugels gaat hij netjes stil gaan staan. Enke wanneer ik te veel naar voren kom zodat ik bijna schuin naast hem sta draaid probeert hij zich nog om te draaien, maar als ik de stemcommando dan nog eens herhaal dan staat hij netjes stil!!
Ook met de band erachter reageerd hij mooi op de hulpen zowel stap, draf en halthouden.
Wat stellen julli enu voor? Nog enkele weken oefenen of al eens proberen in te spannen? Mijn (men)instructeur stelt voor om hem misschien in dubbelspan te laten lopen voor de 1e keer. Ook al denk ik niet dat dit een goed idee is want hij is een hengst en de concentratie naast een vreemd paard is nogal moeilijk (Ik ben bang dat ze zullen slaan naar elkaar). Hij heeft ook snel de neiging om te gaan bokken naast een ander paard.

Grt

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:48

Wiseke schreef:
Wij hebben deze week geoefend en idd. wanneer ik dichter bij zijn achterhand stond begreep hij het sneller wat ik bedoelde.
Nu gisteren hebben we nogmaals geoefend en hij deed het uitstekend goed! Wanneer ik het stemcommando geef en lichte druk op de teugels gaat hij netjes stil gaan staan. Enke wanneer ik te veel naar voren kom zodat ik bijna schuin naast hem sta draaid probeert hij zich nog om te draaien, maar als ik de stemcommando dan nog eens herhaal dan staat hij netjes stil!!
Ook met de band erachter reageerd hij mooi op de hulpen zowel stap, draf en halthouden.
Wat stellen julli enu voor? Nog enkele weken oefenen of al eens proberen in te spannen? Mijn (men)instructeur stelt voor om hem misschien in dubbelspan te laten lopen voor de 1e keer. Ook al denk ik niet dat dit een goed idee is want hij is een hengst en de concentratie naast een vreemd paard is nogal moeilijk (Ik ben bang dat ze zullen slaan naar elkaar). Hij heeft ook snel de neiging om te gaan bokken naast een ander paard.

Grt

ik denk dat je moet bedenken wat het beste voor je paard is.
En daarbij heb je je eigen vraag denk ik al beantwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:09

ik denk zelf dat het niet zo een verkeerde gedachte is om het paard in een 2 span te laten lopen omdat de kans dan klein is dat hij kan omdraaien. maar hij zou het toch moeten leren het in 1 span te doen als je hem in 1 span wilt rijden. dubbele lijnenwerk is daarom wel hard nodig dat je dat goed onder de knie hebt met je paard en dat hij ook snapt wat je bedoeld, ik las dat hij nu wel goed luisterd en dat hij waarschijnlijk bij een 2span zou bokken, dan zou ik hem toch enkelspan beginnen aanspannen. als je dubbele lijnenwerk in orde is moet dat ook kunnen met een span erachter.

succes ;)

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:16

Dat bedoel ik met het verhaaltje wat ik hierboven heb geschreven.
Je moet erg goed kijken naar wat voor soort paard je hebt.
Wanner je geen goede maat hebt die het werk al kent en die naast hem 'mag' lopen zou ik absoluut in het enkelspan beginnen.
Wanneer hij naar het andere paard slaat en over de boom komt is dat niet goed voor het vertouwen..

vertrouw op je eigen gevoel!