Hoe te beginnen met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lighttt

Hoe te beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:09

Ik heb verzorgponys samen met een vriendin en we willen eigenlijk eens een keertje grondwerk met ze doen. Longeren heb ik het meer over, ze zijn wel ingereden maar niet goed doorgereden namelijk.
Het longeren kennen ze opzich wel, maar ik heb maar beperkt verstand van longeren. Hoe moet ik er mee beginnen etc? Longeerlijn ga ik morgen kopen + zweep indien nodig.
Alvast dank
Lauren

Bramasole

Re: Hoe te beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:13

Kijk eens in een boek van Lammert Haanstra, daarnaast zou ik eens vragen of er iemand kan komen die jou graag wil laten zien hoe het hoort. Misschien via bokt...

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:14

misschien een longeersingeltje ? en misschien even op de bokt wiki kijken en advies vragen aan een instructrice of zo iets?

ik denk niet dat wij hier jou goed kunnen uitleggen hoe jij moet longeren.. het beste is gewoon iemand in de buurt te vragen die weet hoe het moet ;) die kan het je uitleggen en even een x voor doen want als jij zomaar iets gaat doen komt het ook niet goed ;)

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:16

Okee, ik vraag wel aan de baas of hij het een keer voor wil doen etc. Hij heeft het alleen wel druk soms, maar het komt wel goed.
Waar kan ik zoal een longeersingel kopen en hoe duur zijn die ongeveer?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:19

wat voor pony is het?? voor een shetlander is het ong. 30 euro en ik dacht voor een pony 40/50 euro denk ik...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:20

Er zit weinig kwaliteits verschil tussen de goedkope en de duurdere singels. Niet te veel toeters en bellen of dubbele lijnen, gewoon een singel met een paar ringen op verschillende hoogten (die je nog niet moet gebruiken ;) ) en een menschofje er tussen vind ikzelf altijd wel prettig werken. Waar woon je ergens?

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:26

Het is voor een haflinger waarschijnlijk, er is ook een kleine welsh maar daar kunnen we niet altijd wat mee doen, dus ik denk dat we vooral de haflingers gaan longeren.
Ik woon op Walcheren in Zeeland, morgen ga ik toch naar een ruitersportzaak ;) Een shet (longeer)singel heb ik al, voor 1 euro in de uitverkoop een keer dus ik kon het niet laten liggen ;) :P

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:28

Zeeland? Kom ik vandaan maar woon nu in ***. Anders had ik best eens willen helpen. Succes verder!

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:04

longeersingels verschillen in prijzen misschien even bij divoza kijken of iets dergelijks naar de prijzen ;) een lammer haanstra singel is bijv duurder dan een normaal singeltje met een aantal ringen ;) nou hoop dat het lukt met de eigenaar ;) een veel succes ;) ik had je ook wel willen helpen maar hellaas ik woon in het noorden van nl ;)

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:29

Toch bedankt voor alle hulp. Ik kijk morgen wel, ze hebben enorme uitverkoop dus misschien vind ik wel wat :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 02:43

Het boek van lammert haanstra ligt vaak in de bib, dus daar mss een kijkje nemen?

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 08:13

Dat is een goed idee ja, ik moet voor het eind van de week toch weer naar de bieb bedenk ik me net. Dan kan ik net zo goed gelijk kijken :D

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 09:15

Zijn er nog meer tips? Ik ga denk ik toch geen longeersingel kopen, ik wil niet met hulpteugels gaan werken en binnenkort wil ik met zadel longeren zodat er na een tijd iemand op kan zitten.
Het longeren wordt puur bedoelt om ze meer op de hulpen te laten reageren. Ze zijn wel ingereden, maar niet doorgereden ze reageren dus niet altijd op de hulpen.