wat te doen met dit paard: is stijf door o.a. artrose, 19 jr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

wat te doen met dit paard: is stijf door o.a. artrose, 19 jr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:45

ik heb sinds 1,5 jaar een verzorgpaard van nu 19 jaar. Sinds een half jaar rij ik hem niet meer omdat hij artrose/artritis heeft en hij heeft hoefkatrol gehad(hiervoor heeft hij een zenuwsnede ondergaan) maar daardoor loopt hij dus erg stijf/kreupel. Ik merk goed aan hem dat hij het rijden niet mist maar toch wil ik wat vaker met hem bezig zijn dan alleen poetsen, stukjes wandelen en op de wei zetten en er vanaf halen. Weten jullie misschien iets wat ik met hem kan doen maar wat niet te intensief is? als het intensief is krijgt hij namelijk snel spierpijn en gaat hij nog slechter lopen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-04-09 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

liljebo

Re: wat te doen met dit paard: is stijf door o.a. artrose, 19 jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:43

Het enige wat je eigenlijk kunt doen is wandelen, maar dan niet over de harde weg. Goed kijken wat het paard zelf aangeeft te kunnen en verder is zoveel mogelijk weidegang van belang. In stal staan maakt het erger. Evt. kun je op rechte stukken wat eenvoudig lange teugelwerk doen (zoiets als leeg mennen) als je zelf wat andere dingen wilt oefenen.

Ga in geen geval longeren als hij dusdanig ernstig artrose heeft.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:13

bedankt, maar hoe kun je het beste beginnen met het werken aan de lange teugel? ik heb dit nog nooit gedaan en het paard ook niet.
Longeren was ik ook niet meer van plan, hij loopt op dit moment niet kreupel maar is wel erg stijf. Dit verbeterd als hij op de wei staat en hier komt hij dan ook elke dag ongeveer 5 uur op. meestal meer.

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:08

Je zou ook kunnen denken aan vrijheidsdressuur of Natural Horsemanship. Hier zijn verschillende boeken en DVD's over te krijgen. Kijk maar eens op bol.com.
Zelf doe ik ter afwisseling nog wel eens aan Natural Horsemanship. Te denken valt aan de boeken/ dvd's van Emiel Voest en Pat Parelli. Erg leuk om te doen en voor je paard kun je het zo intensief maken als je zelf wilt.
Veel beweging is wel belangrijk voor een paard met Artrose.