sinds ruim 6 weken heb ik een paard. Hij is intelligent, werkt graag mee en heeft een heel lief karakter. Wel is hij nogal verwend, hij bedelde in het begin bijvoorbeeld vreselijk, dat doet hij nu al een stuk minder gelukkig. Hij heeft een duidelijke maar eerlijke aanpak nodig. Wanneer hij iets niet begrijpt raakt hij gefrustreerd en rent weg. Het is dus zaak om nieuwe oefeningen en opdrachten in heel kleine stapjes aan hem te presenteren.
Vorig jaar heb ik leren longeren van de eigenaresse van mijn toenmalige bijrijdpaard, met longeren bedoel ik vrij longeren, zonder lijn en in een ronde longeercirkel. Daarbij gaat het er vooral om om a) te kijken hoe het paard in zijn vel zit en b) de samenwerking te verbeteren, doordat paard en longeur steeds kleinere signalen en subtielere lichaamstaal nodig hebben om wat aan elkaar duidelijk te maken. Waar mijn paard nu staat is zo'n longeercirkel die ik goed zou kunnen gebruiken, ik wil dat ook, vooral omdat ik denk dat hij veel baat zou hebben bij een pessoateugel om hem te helpen leren ontspannen in zijn rug. Dit wil ik dan afwisselen met de methode die ik net heb omschreven. Het is dan de bedoeling dat ik hem zonder lijn longeer, ik raak steeds hopeloos in de knoop met die dingen namelijk.
Nu het probleem: mijn paard begrijpt er geen hol van. De vorige eigenaren hadden ook al geprobeerd om hem te longeren dat is ze niet gelukt. Daarvoor is hij ingereden en -getölt bij de fokker, geen idee of hij daar ook longewerk heeft gedaan. Hij snapt in ieder geval niet dat hij om mij heen moet lopen, ik heb hem eerst geleerd dat het niet eng is als ik naast zijn achterhand ga staan wanneer hij stil staat
Daarna ging het een tijdje goed om hem van me af te sturen en hem aan een lang touw om me heen te laten lopen, maar na een half rondje kwam hij dan weer op me af. Momenteel gaat het als volgt: zodra ik hem van me af wil sturen maakt hij heel gauw een soort wending om de voorhand waardoor hij steeds met z'n neus naar me toe blijft staan, ook al plaats ik mezelf ter hoogte van zijn achterhand wanneer ik hem weg wil sturen (ik heb hem leren "om" gaan, handig voor bij poetsen maar hij doet het dus ook wanneer het niet moet
) Hij staat dan maar te kijken, bedelt niet, hij staat gewoon stil. Het is er wel eentje die graag ergens aankoppelt met z'n hoofd en dan achter datgene aan hobbelt, hem rondjes laten lopen met iemand ernaast gaat super, nou wil ik hem dus op eigen benen van me af leren lopen. Hoe pak ik dat aan?
Ik kan hem natuurlijk wel van me af sturen door met de zweep wat te zwieperen maar daar raakt hij van in paniek: ik wil hem graag zo longeren dat hij ontspannen kan werken. En hij is nu óf te relaxed (en doet niks) óf te gespannen, en dan heb ik het over idioot hard draven, strakke rug, wit van z'n ogen zichtbaar, hoe voorzichtig ik ook ben met de zweep. Ik wil hem zo graag duidelijk maken wat ik bedoel, en het is naar om te zien dat hij mij niet begrijpt. Hij doet zo z'n best om mij te begrijpen, hoe kan ik hem uitleggen wat ik van 'm wil?
het is net groot genoeg om 'm te laten stappen en draven.
Wijzen (en die kant op kijken en denken) waar hij heen moet werkt niet, dan kijkt hij van: "wat is daar dan?" en verroert geen been.
Als ze van je weg willen draaien, houd dan gewoon je longehand heel laag, zo loopt die er met zijn kont tegen. Als ze naar je toedraaien: wegstappen naar de buitenkant van de cirkel, een kwart cirkel achter hem.
Maar ik ken genoeg paarden die veel te snel weten tot hoe ver de zweep gaat