Plakpaard snapt longeren niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Plakpaard snapt longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:03

Hallo bokkers,

sinds ruim 6 weken heb ik een paard. Hij is intelligent, werkt graag mee en heeft een heel lief karakter. Wel is hij nogal verwend, hij bedelde in het begin bijvoorbeeld vreselijk, dat doet hij nu al een stuk minder gelukkig. Hij heeft een duidelijke maar eerlijke aanpak nodig. Wanneer hij iets niet begrijpt raakt hij gefrustreerd en rent weg. Het is dus zaak om nieuwe oefeningen en opdrachten in heel kleine stapjes aan hem te presenteren.

Vorig jaar heb ik leren longeren van de eigenaresse van mijn toenmalige bijrijdpaard, met longeren bedoel ik vrij longeren, zonder lijn en in een ronde longeercirkel. Daarbij gaat het er vooral om om a) te kijken hoe het paard in zijn vel zit en b) de samenwerking te verbeteren, doordat paard en longeur steeds kleinere signalen en subtielere lichaamstaal nodig hebben om wat aan elkaar duidelijk te maken. Waar mijn paard nu staat is zo'n longeercirkel die ik goed zou kunnen gebruiken, ik wil dat ook, vooral omdat ik denk dat hij veel baat zou hebben bij een pessoateugel om hem te helpen leren ontspannen in zijn rug. Dit wil ik dan afwisselen met de methode die ik net heb omschreven. Het is dan de bedoeling dat ik hem zonder lijn longeer, ik raak steeds hopeloos in de knoop met die dingen namelijk.

Nu het probleem: mijn paard begrijpt er geen hol van. De vorige eigenaren hadden ook al geprobeerd om hem te longeren dat is ze niet gelukt. Daarvoor is hij ingereden en -getölt bij de fokker, geen idee of hij daar ook longewerk heeft gedaan. Hij snapt in ieder geval niet dat hij om mij heen moet lopen, ik heb hem eerst geleerd dat het niet eng is als ik naast zijn achterhand ga staan wanneer hij stil staat :+ Daarna ging het een tijdje goed om hem van me af te sturen en hem aan een lang touw om me heen te laten lopen, maar na een half rondje kwam hij dan weer op me af. Momenteel gaat het als volgt: zodra ik hem van me af wil sturen maakt hij heel gauw een soort wending om de voorhand waardoor hij steeds met z'n neus naar me toe blijft staan, ook al plaats ik mezelf ter hoogte van zijn achterhand wanneer ik hem weg wil sturen (ik heb hem leren "om" gaan, handig voor bij poetsen maar hij doet het dus ook wanneer het niet moet :+ ) Hij staat dan maar te kijken, bedelt niet, hij staat gewoon stil. Het is er wel eentje die graag ergens aankoppelt met z'n hoofd en dan achter datgene aan hobbelt, hem rondjes laten lopen met iemand ernaast gaat super, nou wil ik hem dus op eigen benen van me af leren lopen. Hoe pak ik dat aan? }:0 Ik kan hem natuurlijk wel van me af sturen door met de zweep wat te zwieperen maar daar raakt hij van in paniek: ik wil hem graag zo longeren dat hij ontspannen kan werken. En hij is nu óf te relaxed (en doet niks) óf te gespannen, en dan heb ik het over idioot hard draven, strakke rug, wit van z'n ogen zichtbaar, hoe voorzichtig ik ook ben met de zweep. Ik wil hem zo graag duidelijk maken wat ik bedoel, en het is naar om te zien dat hij mij niet begrijpt. Hij doet zo z'n best om mij te begrijpen, hoe kan ik hem uitleggen wat ik van 'm wil?

anneliesdj

Re: Plakpaard snapt longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:11

Ik denk dat je duidelijker moet zijn.
Je paard snapte dat hij bij je weg moest en om je heen moet lopen maar hij snapt niet wat daarna de bedoeling is dus draait hij na een half rondje naar je toe.
Wss ben jij toen niet duidelijk en consequent genoeg geweest en snapt hij er nu nog minder van, vandaar dat hij nu al niet bij je weg wil lopen.

Wat je moet doen is duidelijker en consequenter zijn, een keer met de zweep zwiepen of een tikje op zijn billen is helemaal niet erg, het leert hem wat er van hem verwacht wordt en als jij op het juiste moment ingrijpt zal hij ook snel weer ontspannen.

Vraag eerst even iemand om je te helpen, die loopt aan de buitenkant met je paard mee, als het even kan zonder hem vast te houden. Diegene doet helemaal niets, jij geeft de commando's, drijft enz dus je paard moet op jou letten (daarom moet je helper ook altijd aan de buitenkant lopen). Na verloop van tijd gaat diegene steeds iets verder bij je paard vandaan lopen, dus wel evenwijdig aan zijn hoofd maar steeds een metertje meer ertussen.
Gebruik duidelijke commando's en wijk daar niet vanaf.
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:24

Hmm, dank je wel voor je tips. De longeercirkel is te klein om iemand enkele meters van hem af aan de buitenkant te kunnen laten lopen, dat heb ik trouwens ook al geprobeerd, hij is dan zo gefocust op degene die naast hem loopt dat hij daar dus aankoppelt en alleen nog meer achter de helper aan loopt.

Ik had het idee dat ik duidelijk genoeg was, ik heb ook inderdaad met de zweep gezwieperd en hem ook wel eens aangetikt, punt is dus dat hij daar nogal paniekerig op reageert. Met rijden ook, zweephulpen (en dan heb ik het dus over zijn achterhand even een beetje kietelen of zweepje tegen zijn hals leggen wanneer hij over zijn schouder stort) resulteren altijd in een vluchtreactie. Is hij gewoon bang voor de zweep? En hoe kan ik hem dan minder bang maken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:32

Dat klinkt idd alsof hij nogal paniekerig op de zweep reageert, dan zal hij ook een kwartier lang als en gek rennen als jij de zweep een keer laat horen of niet?

In dat geval is grondwerk wel aan te raden, leer hem dat je hem overal aan mag raken met de zweep zonder dat hij daar bang voor hoeft te zijn en zonder dat hij opzij stapt of wat ook. Veel geduld en handenvol snoep helpen daarbij.

Waar je ook op moet letten is dat je altijd terecht straft en dat hij dat ook snapt. Een paard wat onzeker is van zichzelf zal heel snel bang worden als hij niet snapt waarvoor hij gestraft wordt.

Heb je zo'n kleine longeercirkel dan? Je kunt hem eerst wel op een kleinere cirkel longeren toch? En als het beter gaat kun je je helper vragen om buiten de cirkel mee te lopen.
Als hij plakt aan je helper is het zaak dat die echt helemaal niets doet of zegt. Echt alle hulpen en correctie's moeten van jou komen, enige wat je helper mag doen is lopen, ook niet praten om hem op zijn gemak te stellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:47

anneliesdj schreef:
Dat klinkt idd alsof hij nogal paniekerig op de zweep reageert, dan zal hij ook een kwartier lang als en gek rennen als jij de zweep een keer laat horen of niet?

Hij dendert dan in het rond en ik ben dan ook wel even bezig om 'm weer tot rust te krijgen ja. Doorsnee van de cirkel is zo'n 8 meter, aan de kleine kant maar paard is ook niet zo groot ;) het is net groot genoeg om 'm te laten stappen en draven.

Ik was inderdaad ook begonnen al om 'm overal aan te raken, ik kan 'm zonder problemen poetsen maar gewoon met m'n handen aaien vindt hij nog een beetje griezelig soms. Daar ga ik zeker mee verder, hij stapt dan af en toe opzij, ik zet 'm dan weer terug en ik werk nooit langer met 'm per keer dan een minuut of 10, 15. Snoep geef ik 'm liever pas na afloop aangezien hij net juist een beetje af is van het bedelen (het werkte wel goed toen ik hem leerde stilstaan met mij naast zijn flank/achterhand maar toen werd het bedelen ook weer erger. Ik gaf hem alleen wat als beloning op een door mij gevraagde, goed uitgevoerde opdracht) Hij is niet bang voor de zweep op zich, als ik terug kom bij stal gooi ik mijn zweepje op de grond voor ik afstijg, niks aan de hand. Hij speelt ook graag met de zweep, hij pakt namelijk graag wat in zijn mond en zweephandvaten horen daar ook bij. Zodra ik er een aanwijzing mee wil geven gaat het dan weer mis, hij reageert goed op druk, onder het zadel is hij heel gevoelig voor been, aan de hand hoef ik hem niet aan te raken om hem opzij te zetten. Hij kan aan de hand wijken, daarbij gebruik ik ook de zweep om hem de zijwaartse hulp te geven terwijl ik voor hem sta, zo lang hij z'n hoofd ergens in kan verstoppen is er niks aan de hand. Ik kan ook makkelijk zijn achterhand van me af sturen, met zijn voorhand lukt dat niet. Het ziet er echt uit dat hij niet met z'n hoofd van me af wil, ik had er zelfs aan gedacht om met de dubbele longe te werken (is m'n stalbaas handig mee) maar ik ben bang dat hij flipt als ik hem vraag om voor me uit te lopen.

Edit : zou het kunnen dat hij het griezelig vindt als ik aan zijn achterhand zit? En dat hij daarom steeds met zijn neus naar me wil staan? Hij lijkt niet gespannen als ik hem met de achterbenen opzij laat stappen, hij stapt wel gauw te veel opzij, ik moet echt goed uitkijken dat ik niet te veel druk geef.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:05

Longe eraan klikken, zweep in je hand, hem zo rustig mogelijk wegsturen en dan maar wachten. Laat maar rennen, dat doen ze vaak als ze het niet kennen. Blijf wel voldoende achter hem staan, laat hem in geen geval omdraaien. Blijf tegen hem praten, op rustige toon, zonder zemen. Vraag hem om te vertragen, als hij er nog maar over nadenkt, beloon je. Daarna spoor je hem weer aan. het mogen echt hele kleine verschillen zijn, maar durf hem vooruit te zetten. Hij moet leren dat jouw aanwijzingen iets betekenen.
Na verloop van tijd stopt élk paard hoor, en leren ze allemaal dat het leuker is om rustig rondjes te draven ipv als een idioot rond te racen. Longeren zonder zweep doe ik sowieso niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:09

Nee, de zweep wil ik er wel bij hebben. Hij zal het toch moeten leren, ook buiten. Honden die aanvallen kunnen namelijk een mep verwachten, laatst hing er ook al zo'n malloot in paard z'n staart.

Hoe beloon ik hem dan poes? Met mijn stem? Want als ik hem naar me toe laat komen om hem te kunnen aaien is het gedrag dat juist in de weg zit de beloning?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:13

Aan het paard is goed te zien of de leider kan longeren...
Aangezien je paard je niet snapt, doe jij het nog niet helemaal goed.
Ik zou aanraden om goede hulp in te schakelen.
idd gewoon aan de longe met zweep, zodat je hem kan afremmen/sturen, zódat hij zich niet kan blesseren.

Als het paard het kan is het voor jou ook een stuk makkelijker om ter leren. Tijdens het leerproces kun je goed zien hoe je paardje reageerd op de houding/plaats van de leider en kan je dus ook zelf proberen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:14

Met je stem. Leer hem ook zo snel mogelijk dat hij enkel naar je toe mag komen nadat hij eerst halt gehouden heeft op de cirkel, en dan pas naar je toestapt. Niets zo gevaarlijk als een paard aan de longe die zich naar je toe draait en op je afstapt, voor je het weet doen ze dat al eens in een onstuimig galopje. Stap in dat geval gewoon heel resoluut naar de buitenkant van de cirkel, ongeveer een kwartcirkel achterhem en zet hem weer vooruit.
Het is alleen maar goed dat ze respect hebben voor een zweep hoor, dan kun je straks met hele lichte aanwijzingen longeren. Maar hier moet je even doorheen. Hij moet aan het lopen, klaar. Hoe, dat maakt in eerste instantie niet uit. hij merkt vanzelf wel dat hij niet wegkan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:21

Superwoman, dat proces heb ik vorig jaar doorlopen, paard had het longeren heel goed in de vingers, euhh, hoeven, en is een geweldige leermeester geweest. Zie ook de longeerfoto in mijn profiel. Alleen kom ik er nu met m'n eigen paard niet uit.

Poes: dank je wel, je hebt ergens ook wel gelijk. Ik vind het alleen vreselijk om hem zo geschrokken in het rond te zien rennen :o

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:24

Toch maar even aan de longe dan? En dan aan de dubbele longe.... Mijn paard draaide steeds naar me toe en werd ook paniekerig van de zweep. Heb hem nu een poosje aan de dubbele longe gehad, in combinatie met stemhulpen en nu gaat het prima..........

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:33

hestejente schreef:
Nee, de zweep wil ik er wel bij hebben. Hij zal het toch moeten leren, ook buiten. Honden die aanvallen kunnen namelijk een mep verwachten, laatst hing er ook al zo'n malloot in paard z'n staart.

Hoe beloon ik hem dan poes? Met mijn stem? Want als ik hem naar me toe laat komen om hem te kunnen aaien is het gedrag dat juist in de weg zit de beloning?

Met je stem idd :j

Je kunt het belonen en angst voor de zweep tegelijk aanpakken; Doe vrijheidsdressuur met hem en dan bedoel ik echt niet dat je hem moet leren knielen, heel simpele dingen zijn genoeg, het gaat er tenslotte om om die angst voor de zweep weg te nemen en hem te leren wanneer het goed is(een paard heeft tenslotte niet bij de geboorte geleerd dat 'braaaf' betekend dat ie het goed doet).

In het begin leer je dat de zweep niet eng is, beetje aaien over zijn buik, rug en billen. Daarna kun je hem leren een voetje te geven mbv de zweep door voorzichtig zijn been aan te tikken, tilt hij hem op dan beloon je; 'Braaaf' (of welk woord je ook wilt gebruiken, wel altijd hetzelfde!) en tegelijk een koekje. De eerste keren geef je altijd een koekje op het moment dat je braaf zegt zodat hij braaf koppelt aan wat lekkers. Op deze manier leer je dus dat de zweep een middel kan zijn om een beloning te krijgen, als je paard een beetje slim is zal hij snel genoeg(kan binnen een half uur) snappen dat de zweep dus niet eng is, sterker nog; als hij jou de bak binnen ziet komen met de zweep denkt hij; nu mag ik weer oefeningen doen en krijg ik beloning, hij kan de zweep dus zelfs als leuk gaan zien.

Ik zou wel eerst aan de angs voor de zweep gaan werken anders brengt dat longeren heel veel stress met zich mee, veel meer dan nodig is. En als je paard zich niet eens overal laat aaien heb je nog meer werk te doen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:38

anneliesdj schreef:
Ik zou wel eerst aan de angs voor de zweep gaan werken anders brengt dat longeren heel veel stress met zich mee, veel meer dan nodig is. En als je paard zich niet eens overal laat aaien heb je nog meer werk te doen ;)

Zoals het nu gaat voel ik me er ook niet prettig bij Annelies. Bedankt, met snoep kan ik heel veel met 'm bereiken, hij vergeet alles om zich heen als er wat te snaaien valt :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:43

Ik vind respect voor de zweep altijd een voordeel :+ Ik sensibiliseer ook veel hoor, laat de longeerzweep ook altijd tegen het paard aanleunen als ik nog even sta aan te singelen.

Maar wat die stress betreft... dat gaat over. Gewoon even doorzetten.

Dubbele longe is super, maar zelf ben ik er niet ervaren genoeg mee om dat al meteen aan een paard te hangen die het niet kent. Voor een steigeraar die zo slim is om naar je toe te draaien is het wel handig. Maar voor een racer is een enkel longe genoeg. Zonder longe kunnen ze wel eens de kans krijgen om de kont naar jou/je zweep te draaien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:16

Een bokje hier en daar vind ik niet erg, ik vind het pas link als ik met de longe in de knoop raak. Of erger nog: m'n paard. Zeker omdat hij zoals het nu gaat nogal abrupt omdraait heb ik 'm liever niet aan de longe.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:27

Je zegt dat je bij z'n achterhand staat als je hem weg wilt sturen.
Mijn paard train ik ook los in een longeerbak en mij is geleerd dat je het wegsturen vanaf de voorkant doet. Als ze niet recht voor me staat kijk ik naar haar achterhand en ze heeft geleerd dat ze die dan moet wegdraaien zodat haar hoofd weer recht voor me is.
Misschien doet die van jou dat van nature ook.

Zoals gezegd staat ze dus recht voor me. Ik wijs dan naar links of naar rechts (da's maar net welke kant ze op moet) en in mijn andere hand heb ik de rest van m'n longeerlijn. Met die hand geef ik het tempo aan. Ik gebruik geen zweep.
Kan me voorstellen dat je wilt dat jou paard gewoon rustig blijft als je wel een zweep gebruikt, maar misschien kun je beter eerst aan het vertrouwen werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:39

Hmm, inderdaad, nou je het zegt. Als ik bij zijn achterhand sta is het ook logisch dat hij die dan opzij zet. Hoe kan ik zijn voorhand bij me weg krijgen? :? Wijzen (en die kant op kijken en denken) waar hij heen moet werkt niet, dan kijkt hij van: "wat is daar dan?" en verroert geen been.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:58

Ga met manex mee. Met grondwerk leert een paard je 'twee ogen' te geven als je je concentreert op de achterhand. Het draait dus de voorhand naar je toe. Dat als een fout behandelen, is niet eerlijk ten opzichte van het paard. Je kunt beter de schouder van je afdrijven. Het seintje daartoe herkennen kun je een paard het beste via grondwerk leren. Grondwerk is hoe dan ook een goede basis om op voort te borduren. Met grondwerk kun je ook je paard desensibiliseren voor de zweep. heel belangrijk, want met de zweep kun je minimale signalen geven (zolang je hem niet misbruikt)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:02

IK straf mijn paard niet af als hij met z'n neus voor me staat, ik weet alleen niet wat ik er aan kan doen, vandaar dat ik dus een topic heb geopend. Hij begrijpt niet wat ik van 'm wil, ik begrijp niet waarom hij het niet snapt en als ik 'm wat wil uitleggen moet ik toch eerst zelf weten wat ik dan moet doen. Hoe kan ik dan bijvoorbeeld zijn voorhand van me af sturen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:14

Naar aanleiding van pb van te hulp schietende bokker: ook met longeren (of wat er voor door moet gaan :+ ) gebruik ik een gewoon rijzweepje. Een chambriere vind ik onhandig, de longeercirkel is ook niet zo groot dat ik een longeerzweep nodig heb. In het verleden (bij vorige stal) heb ik ze wel gebruikt maar ik heb een zweep liever alleen om aanwijzingen mee te geven. En er dus mee te wijzen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:21

Een paard kan echt niet in de longe in de knoop raken, mits een beetje handigheid van jouw kant HJ :) Als ze van je weg willen draaien, houd dan gewoon je longehand heel laag, zo loopt die er met zijn kont tegen. Als ze naar je toedraaien: wegstappen naar de buitenkant van de cirkel, een kwart cirkel achter hem.

Ikzelf longeer alleen met zwepen waarmee ik het paard indien nodig effectief kan raken. In de praktijk raak ik ze zelden aan, en slaan met een longeerzweep is een enkele keer gebeurd. Nog nooit geen striemen geklopt hoor :D Maar ik ken genoeg paarden die veel te snel weten tot hoe ver de zweep gaat :D Als een gewone rijzweep werkt, kun je die uiteraard gebruiken, maar het zou mijn keuze niet zijn.

Ik zelf stap ook langs de schouder weg richting achterhand om ze te laten vertrekken (wegens te veel ervaring met dominante knul die, eens hij recht voor me stond, enkel omhoog ging :+ ) maar je kunt het net zo goed zoals bovenstaande zeggen opstarten. Dus paard voor je zetten, longehand mee laten wijzen waar hij heen moet, van zodra hij een stap in die richting zet belonen. Wanneer hij dat kent, van voor je staan een paar stappen naar je zijkant zetten, wijs je met je zweep richting zijn schouder en laat je hem richting de cirkel gaan. teblick beschrijft deze manier vrij goed :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:27

Kennelijk ben ik dan niet zo handig poes. Als hij door de bak scheurt en zich ineens omdraait zit de lijn namelijk al om z'n hals :+ Zonder lijn ben ik flexibeler en kan ik ook makkelijker even een stap naar voren zetten om 'm aan te tikken als dat nodig is. Doordat de longeercirkel niet al te groot is heb ik alleen liever niet dat hij daar als een of andere halfwilde woesteling in ronddendert.

Om te beginnen wil ik 'm laten wennen aan de zweep, dus zoals Annelies al zei. Wanneer dat gelukt is wil ik hem weg laten stappen vanuit een positie waarbij ik naast hem sta. Het heeft ook geen haast, ik weet van mezelf dat ik te gauw dingen wil.

Edit: allemaal bedankt voor de adviezen, ben benieuwd welke aanpak nou goed zal blijken te werken bij mijn paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:41

Klinkt als een goede aanpak die je voor ogen hebt hoor :j Longeerlijn rond de hals kom ik niet tegen, dat heb je wrs wanneer hij van je wegdraait? Das idd eng als je dat tegenkomt, zeker als ze dan in de stress schieten.
Ik vind een afgezette ruimte prettig, maar ik zie nu net dat de ruimte maar 8m diameter is? Dat is klein idd :j Ik heb liever iets van een 15m - 18m diameter, dus een flink stuk groter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:45

Ja, heb ik ook liever maar is er niet. Paardjes zijn ook een stuk kleiner dan die jij longeert he ;) Er staat 1 grote warmbloed, die heb ik dan ook nog nooit in het cirkeltje gezien.

Hij was inderdaad van me af gedraaid, ging razendsnel, hij draafde, keerde op zijn achterbenen en draafde verder de andere kant op :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:48

Hand laag is op dat moment de oplossing, dan gaat de longe niet over de hals, maar tegen zijn kont.

Een groter stukje afzetten in de piste met prikpaaltjes en lint is geen optie?