probleem met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:28

mijn pony is nu bijna 5 jaar en loopt ongeveer 2 jaar aan de longe.
altijd keurig netjes hoe ik het hebben wou, luisterd goed naar mijn stem, nooit iets aan de hand.
ik longeerde meestal gewoon aan een halstertje of hoofdstel soms met elastieken of dubbele longe.

nu heb ik zelf een blessure gehad en kon ik niet longeren, zijn verzorgster deed dit dus, ik ging meestal wel mee kijken en het zag er goed uit.
het was niet zo als bij mij maar gewoon lekker even eruit, bij mij is het toch meer trainen veel overgangen enzo.
nu pak ik hem zelf weer op en ben weer intensief begonnen met ongeveer om de dag longeren.
in het begin was er niks aan de hand maar meneer gaat nu iedere keer als hij op de rechterhand moet galloperen ineens stil staan en draait naar binnen, hij komt zelf niet naar binnen maar draait ineens om, als het hem uitkomt komt hij ook nog omhoog of rent de andere kant op.
ik laat hem gewoon elke keer rustig stil staan en laat hem draaien zodat weer verder kunnen dit doet hij ook wel en gallopeert na lang proberen wel een paar rondjes als hij dit braaf doet stop ik ook en beloon hem omdat hij dan wel braaf is, maar voordat hij gewoon gallopeert is het al een heel gedoe.
het vreemde is dat hij het op links dus niet doet.
iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen?
groetjes

Judje

Re: probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:38

Dat is apart, misschien heeft het paard ergens last van? Merk je niets met poetsen dat hij bijv. ineens wegtrekt als je hard met de roskam/borstel bezig gaat?

Als je weet dat het geen pijnreactie is, zou ik als eerste naar je eigen houding en plaats t.o.v. het paard kijken. Blokkeer je het paard zelf niet per ongeluk door te ver 'naar voren' te staan?
Een goede houding t.o.v. het paard is erg belangrijk. :)

Succes!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:34

naar mijn idee heeft hij geen pijn nee, met poetsen merk ik niks en met andere dingen ook niet het is puur met longeren...

ik dacht eerst ook aan mijn eigen houding maar dan zou hij het ook op links of in draf bijv. moeten doen lijkt me?
ik heb ook wel veel les gehad in longeren enzo dus ik denk niet dat het daar aan licht al weet jehet nooit..

ik heb hem op zijn 3e ook zelf het longeren aan geleerd en nooit deed hij zo gek dus dan had hij dit misschien ook al eerder moeten doen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:53

Dat zou je dan wel verwachten dan ja. Apart hoor.

Merk je met rijden ook dat hij rechts moeilijker buigt?
Het kan namelijk ook zijn dat hij nog niet goed rechtgericht is.

Succes!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 16:34

ik rij er zelf niet op hij is te klein, het is een mini.
ik heb hem wel voor de kar lopen en dat gaat allemaal prima!
daar merk ik eigenlijk helemaal niks aan hem, dat ik wel lastiger te merken maar dan doet hij verder ook niet raar en heeft goede stelling...
ik ga zo nog maar even longeren kijken of het weer gebeurt!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:43

ik dacht bijna dat ik vandaag kon zeggen dat het foutloos ging, tot ik eigenlijk bijna klaar was..
hij is vandaag iig maar 2 keer achterstevoren gesprongen, in verglijking met de afelopen keren is het al een voor uitgang!

nu hopen dat het dan de volgende keer helemaal opgelost is!
misschien dat er dan wel gewoon even iets een beetje vast zat of spierpijn oid..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:56

Dat zou inderdaad kunnen ja. :)
Of je verzorgster is anders met hem omgegaan dat hij daarom wat verward was, maar je bent er zelf vaak bij geweest las ik, dus dat zou je gezien moeten hebben.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:35

ja ben er inderdaad vaak bij geweest! ze ging natuurlijk wel anders met hem om maar niet verkeerd iig!
nouja ik wacht het nog wel even af als hij het blijft doen moet ik toch maar eens laten kijken of het niet medisch is!
maar gelukkig zag ik vandaag al wat verbetering!