[AR] Rek voor koets achter aan de klep te 'hangen' ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Rek voor koets achter aan de klep te 'hangen' ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 17:13

Ik ben al een tijdje rond aan het kijken....ik heb nu een 2-paards trailer
en stop er steeds een pony en karretje in en dit gaat op zich ook wel.
(met wat passen en meten ook al eens 2 pony's en kar erin gehad)
Maar nu wil ik een andere concourswagen en ben continu met de lengte
rekening aan het houden, want de pony moet er ook nog bij.
Nu zag ik laatst op een wedstrijd aan de buitenkant van de trailer een
soort frame aan de klep bevestigd waar de koets aan vervoert werd.

Waar krijg je zulke rekken / frames?
Zijn deze wel veilig en is het verantwoord om een koets aan de klep zo te bevestigen?

Ik ben ook rond aan het kijken voor een trailer met koetsframe, maar die worden
meteen zo extreem groot / lang! 8-) En lijkt me zonder koets erop ook niet zo lekker
achter de auto liggen eerlijk gezegd. ;)

Alle meningen, info en ervaringen zijn welkom!

JoyCiej007

Re: Rek voor koets achter aan de klep te 'hangen' ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:35

Tsja, ik heb er verder geen ervaring mee, maar ehm heb je je ook bedacht hoe dat gaat in geval van nood? Stel er gebeurd een ongeluk en pony's moeten met spoed in noodvaart de trailer af gehaald worden... dan zit dat rek met de wagen eerst nog aan de klep..... lijkt me niet echt veilig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:09

In nood kunnen ze altijd nog door het deurtje voor eruit.
Maar je hebt wel een punt daarmee.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:41

Hier hetzelfde vervoersprobleem. Onze auto (toch een forse VW Passat) kan een trailer met plaats voor een wagen voor de dissel niet hebben (let op kogeldruk dan, schijnt een ingewikkeld iets te zijn, iemand zei dat gemiddelde suv dat ook niet mag).
Ik denk dat een wagen van rond de 200 kg niet op de klep kan...
Maar goed, een concourswagen weegt ws. minder.

Misschien even met een goede trailerhandelaar/wagenbouwer bellen?

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:30

bij mij staat op de manege zo´n trailler, die word onder deklep er in geschoven maar het is maar een licht wagentje en ze houden het in balans door 2 shetjes en 2 zandzakken ,,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:32

Anke schreef:
In nood kunnen ze altijd nog door het deurtje voor eruit.
Maar je hebt wel een punt daarmee.

Zou ik dus niet aan moeten denken, theoretisch gezien kán het wel, maar of dat nou zo veilig is? Daar heb je geen loopplank en hebben ze ineens een heel hoog afstapje.
Ik zou het persoonlijk nooit doen, + dat een beetje shet er al niet meer door heen past, doorgang is vrij laag en smal meestal.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:46

Wat Joyce aanhaalt is wel iets waar je je altijd bewust van moet zijn. Dat je in geval van nood je pony binnen een minuut van de trailer hebt. Als dat via het voordeurtje zou moeten, zou ik daar nog niet eens zo een probleem mee hebben, als hij er dan maar wel doorpast (even een keer oefenen dus).

De wagen aan de klep hangen zie je ook veel met sulky's en hier in de regio is er ook iemand die dat met een klein concourswagentje doet. Hoe zij dat precies hebbenn weet ik niet, ze zetten hem iig op de klep, waar 4 gaten in zitten voor de wielen, maar hem op een of andere manier vast en doen de klep omhoog. Maar wanneer je wagen boven de 100 kg wordt, zal het lastig gaan worden om die klep omhoog te krijgen.

Maar als je een kleine pony hebt, met een klein wagentje. Dan moet je die toch makkelijk kwijt kunnen in een 2-paardstrailer? Misschien dat je de constructie van het schot enzo wat moet veranderen, maar ik denk dat je dan echt al een heel eind komt. En dat dat uiteindelijk ook de gemakkelijkste oplossing is.

D_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:00

misschien is het dan wel zo veilig om een trailer met voorlader te zoeken. Dan kunnen ze er altijd weer uit als er een wagen aan je achter klep zit.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:32

Wij zijn er ook lang mee bezig geweest, we hebben wel ooit een shetlandsulky aan de achterklep gehad, toen we nog naar de minidraverijen gingen. Een hele concourswagen lijkt me te veel van het goede, volgens mij is de trailer dan ook niet meer in balans als er een heel gewicht aan de klep hangt. De sulky zat er trouwens zo aan vast, dat hij bij nood in een paar seconden er af gehaald kon worden, waren ook alleen maar twee fietswielen en een frame. We hebben de concourskar ook bij de pony ingehad, maar krijg de pony er bij een ongeluk dan ook maar snel uit, is eigenlijk ook onmogelijk. Daarna hebben we nog een bus geprobeerd, waar onze smalste kar in kon, toen een pickup, waar 1 karretje op kon en ondertussen hebben we een pickup waar een concourswagen en een marathonwagen op kunnen en 6 mensen mee kunnen, de twee paardstrailer erachter en het is ideaal. Heb trouwens ook wel mensen gezien die een etage gemaakt hadden in hun hoge tweepaardstrailer, shetlandpony onderin, kar bovenin. Heb zelfs wel eens een karretje op het dak van een trailer gezien, was zo'n ouderwets model waar vroeger zo'n zeiltje op zat. Hadden ze dus verlaagd en een plat dak van gemaakt en hier werd het karretje op gezet. Ga anders eens op een menwedstrijd kijken, mensen, vooral mensen met shetten, zijn soms zo creatief onvoorstelbaar.