[AR] Operatie mentuig is begonnen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

Operatie mentuig is begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:16

Jaja jullie lezen het goed!

Sinds ik gister een schoonmaak woede heb gehad is het zo ver. Ik ga Nero zijn mentuig opknappen. Het ding heeft al minimaal 3,5 jaar (als het al niet langer is :P )onaangeraakt onderin de kast gelegen en nu mag het eruit.
Het leuke is dat ik totaal NIET bekend ben met mennen. Maar hij lijkt me super leuk om te doen. Vandaag ben ik dus begonnen aan mijn nieuwe uitdaging voor deze zomer. Mennen :D

Nero is op zijn 3e beleerd voor de kar, maar heeft het daarna volgens mij nooit meer gedaan. Ik doe af en toe in de bak wel wat lange lijn werk met hem en dat pakt hij eigenlijk wel goed op :)

Vandaag mooi in het zonnetje gezeten met al het tuig. Ik heb zadelzeep gekocht en ben grondig aan de slag gegaan. Eerst alles eens bekeken wat het was en toen: schrobben maar. Het grijze tuig veranderde opeens in zwart *\o/* Dat was al een heel ding. Vervolgens heb ik alles voor de eerste keer in het vet gezet. Stiekem ben ik nu al trots met het resultaat hihi!

Ondertussen ben ik aan het kijken of ik hier in de buurt misschien menlessen kan gaan volgen!

TIPS ZIJN ALTIJD WELKOM!!!! :)

Nero vroeger:
Afbeelding

Zie hier het tuig:
Voor:
Afbeelding
http://img16.imageshack.us/img16/9868/sa400143.jpg

Na:
http://img16.imageshack.us/img16/5788/sa400144.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/4533/sa400145s.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 20-04-09 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

ylva

Re: Operatie mentuig is begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:18

heel mooi, ik hoop alleen voor je dat je de leidsels niet ingevet hebt :=

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:21

Hihi! die heb ik ook ingevet. Anders braken ze als ik ze dubbel vouwde :') tegen de tijd dat ik ze ga gebruiken hoop ik dat ze lekker zacht en soepel zijn en niet glad ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:47

Leuk man! ik wil wel een keer helpen :) lijkt me megaleuk :P
Anders kom je bij ons een paar lessen volgen eem!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:35

VVDD > AR

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:51

Das alvast een goed begin eem! hou je ons op de hoogte van je menactiviteiten??

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:13

nieuwe actie! :D super leuk!

zal je vast wel een keer spotten dan! O:)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 06:22

Heel veel succes! Je tuig zit er nu goed uit! :)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:30

als je leidsels breken wanneer je ze dubbel vouwde, kun je je wel afvragen of je daar nog mee durft te gaan mennen. Ik zou het de prullenbak inkiepen!

Leuk dat je wilt gaan mennen, maar verdiep je er eerst in (menlessen een heel goed idee!) en zet je pony er niet zomaar voor, maar met proffesionele hulp. heel veel succes en plezier!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:34

Eem anders moet je leidsels eerst ff een oliebad geven.. En dan beslissen of ze nog bruikbaar zijn.. dan kijken we ze tegen die tijd wel ff na.. Anders heb ik nog wel denk ik..

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:38

Leuk! Veel plezier alvast en idd. zoek voor de eerste paar keer even professionele hulp.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:40

oh wat super gaaf!
ooit wil ik het ook gaan doen, maar dan moet ik eerst ff de loto winnen.
die karretjes zijn zo mega duur.
ik weet niet of je wl eens van de zaanse ruiters in wormerveer hebt gehoord,daar geven ze men les en hebben ze ook wedstrijden enzo leuk om eventueel ook eens te proberen.
het is wel een stukje rijden voor je maar dan heb je wel echt goed les.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:40

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:49

Pasterza schreef:
Als dat tuig al 3,5 jaar in de kast heeft gelegen (en dus ook niet is onderhouden!) vraag ik me sterk af of het tuig nog in goede staat is om het veilig te kunnen gebruiken.

Dat vraag ik me ook af en dat is zeker wel iets wat je in je achterhoofd moet houden. Alles leuk en aardig, totdat je leidsel/streng/wat dan ook breekt....

Je tuig is trouwens wel behoorlijk opgeknapt inderdaad! Wat een likje vet kan doen.
(Maar de veiligheid en sterkte verander je niet met een likje vet, alleen het uiterlijk)

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:52

Sjonniej schreef:
Pasterza schreef:
Als dat tuig al 3,5 jaar in de kast heeft gelegen (en dus ook niet is onderhouden!) vraag ik me sterk af of het tuig nog in goede staat is om het veilig te kunnen gebruiken.

Dat vraag ik me ook af en dat is zeker wel iets wat je in je achterhoofd moet houden. Alles leuk en aardig, totdat je leidsel/streng/wat dan ook breekt....

Je tuig is trouwens wel behoorlijk opgeknapt inderdaad! Wat een likje vet kan doen.
(Maar de veiligheid en sterkte verander je niet met een likje vet, alleen het uiterlijk)

Is wel Veilig te gebruiken, heb m'n eigen tuig ook weer uit de kast gehaald en na het invetten goed laten indrogen is het weer zo goed als nieuw!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:01

Zo ziet het er vanaf de buitenkant uit. Maar je kunt niet verder kijken dan het buitenste laagje, wat nu helemaal dichtgesmeerd is met vet en er daardoor gelikt uitziet. Maar die scheurtjes onder de laag vet, kun je niet zien.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:02

Met dat breken was wel een beetje overdreven. Het was alleen niet zo buigzaam als gewonen tuigels. Ik heb zeker niet het idee dat dit tuig onveilig is voor zover ik heb kunnen zien. En ik ben me ook zeker bewust van de gevaren van slecht tuig.

Het is ook zeker niet zo dat ik morgen alles op me paard donder en aan de bak met hem ga. Als ik met hem zou willen mennen neem ik eerst zelf les en wil ik zelf alles weten. Ook zal het tuig dan door een ervaren iemand worden bekeken.

Tot nu toe is het dus gewoon de uitdaging het tuig weer 'op te knappen' in de zin van: stof en spinnenwebben eraf en een paar keer goed in het vet zetten.

Iedereen bedankt voor de tips :)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:01

leuk hoor dat je gaat beginnen met mennen. ik zag dat je in spanbroek woont daar zit monte en die doet menlessen en je kan ook je koetsierbewijs bij hem halen dus je hoeft neit zover. ik zou wel je tuig elke week ff invetten zodat ie ook echt soepel word. en wens je veel plezier hoor

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:45

Goed plan om het mennen op te pakken, anti slipteugels zijn 49 euro ,darar doe je jezelf , je pony en de omgeving een groot plezier mee.
Met waar voor wagen ga je mennen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:40

Ik zou idd ook mijn twijfels hebben bij die leidsels, en ga met de reactie van o.a. Sjonniej mee.

Tuig wat 3 jaar of langer niet is gebruikt én niet is onderhouden, maak je alleen wat 'mooier' door het te vetten en/of olieen, maar de scheurtjes die idd 'binnenin' het leer zouden kunnen zitten, repareer je daar niet mee.

Iedereen doet het weer anders, maar ik gebruik leerolie voor al het tuig behalve de leidsels, heb je in zwart en blank, omdat ik bruin tuig heb gebruik ik nu blanke leerolie.

Leidsels met olie behandelen is idd het domste wat je kan doen; alleen voor de leidsels gebruik ik leerzeep/zadelzeep, dat maakt het weer mooi schoon en vet-vrij, maar zorgt niet voor glibberige leidsels.

ceesje schreef:
Goed plan om het mennen op te pakken, anti slipteugels zijn 49 euro ,darar doe je jezelf , je pony en de omgeving een groot plezier mee.
Met waar voor wagen ga je mennen?

Hier zou ik toch even op in willen haken, ik zie nl. niet in waarom anti-slipleidsels persé beter voor menner én pony zouden zijn. Veel menners vinden anti-slip leidsels juist niet fijn, en voor de pony is het volgens mij niet echt 'fijner' dan normale leidsels ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:35

Ik denk dat Ceesje het plezier bedoelde in de zin van; Als je nieuwe koopt, weet je zeker dat ze niet breken. Niet in de zin dat anti-slip zou bijzonder goed zou zijn voor iedereen.

En dan denk ik wel dat antislip-leidsels in verhouding wat goedkoper zijn dan goede leren leidsels.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:34

Sjonniej schreef:
Ik denk dat Ceesje het plezier bedoelde in de zin van; Als je nieuwe koopt, weet je zeker dat ze niet breken. Niet in de zin dat anti-slip zou bijzonder goed zou zijn voor iedereen.

En dan denk ik wel dat antislip-leidsels in verhouding wat goedkoper zijn dan goede leren leidsels.

Ach ja, zo kan je het natuurlijk ook lezen :) Excuses, ik las het op een iets andere manier en 't kwam dus anders op mij over dan waarschijnlijk bedoeld was :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:39

Als je een tuig, van verder goede kwaliteit, wat uitgedroogd is voorzichtig behandeld is er niet veel aan de hand.
Zoals hier netjes schoon maken en een aantal malen invetten doet wonderen.
Ook leidsel die droog en stug zijn geef ik wel een likje vet omdat ze toch ook soepel moeten zijn. Natuurlijk niet overdadig maar het schaad niet direct.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:49

BlackDevils schreef:
Ook leidsel die droog en stug zijn geef ik wel een likje vet omdat ze toch ook soepel moeten zijn. Natuurlijk niet overdadig maar het schaad niet direct.

Dat denk ik er ook van... Broze leidsels zijn natuurlijk niet goed, maar als ze droog staan, haal ik mijn vetpot boven.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:56

Joy Ciej , met de stelligheid dat antislip leidsels beter zouden zijn dan leren leidsels heb ik de opmerking niet bedoeld........
Meer een aanreiking van een veilige betaalbare oplossing ;)