[AR] van 2 span, naar enkel span

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

van 2 span, naar enkel span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 21:52

Sinds oktober 2008 rijden we 2-span.
Vikingur liep al jaren in het enkelspan. En Tindur, die er nieuw bij was gekomen had geen ervaring.

Dus toen besloten dat het makkelijker was om hem samen met Wiek te gaan beleren voor 2-span. Zodat Tindur wat steun kreeg etc.
Inmiddels gaat dit allemaal erg goed en zonder problemen, en hebben we al heel wat kilometers gemaakt hier op de veluwe.

Alleen dus nu een nieuw punt. Wij willen graag Tindur ook eens in het enkelspan hebben, maar hoe pakken we dit aan?
Ik verwacht geen problemen, we hebben een 2-wieler die we altijd voor het enkelspan gebruiken.

Zouden we hem zo alleen kunnen inspannen en kunnen gaan oefenen, of komt er toch nog meer bij kijken?
Alle tips, punten zijn welkom!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:29

Ik zou hem wel eerst even aan de lange lijnen nemen en een rondje door het dorp met hem gaan. Als dat helemaal goed gaat en hij loopt netjes recht enzo, zou ik het wel aandurven om hem in enkelspan in te spannen. Jij kent je eigen paardje het best! :Y)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:02

Wanneer het het lopen op tweespan kent is het gewent aan het rammelen van de kar en de druk van de boom tegen de benen.
Natuurlijk zal het eerst wat onzekerder zijn als zijn maatje niet naast hem staat en helpt de kar aan te trekken.
Gewoon de longe er bij aan, inspannen, even pauze nemen en dan weg rijden. Eventueel iemand even de kar een zetje laten geven bij het aantrekken. Bij een tweewieler zal dit geen probleem zijn.
Ik heb hier verder weinig problemen mee gehad behalve dat ze eerst wat zoekerig zijn.

wyko

Re: van 2 span, naar enkel span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:48

Oke, bedankt voor de reacties.
Had zelf ook al het idee dat het er voor zetten geen probleem moet zijn. Alles kent hij eigenlijk al.

Dan zal ik iemand mee nemen die de lange lijn vast houd en eventueel kan bijspringen.
Denk dat we het van het weekend eens gaan proberen, heel voorzichtig, eerst een klein stukje en dan steeds verder opbouwen..