Spaanse pas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 09:37

Sinds kort kan mijn pony (fjord) enkele passen lopend de spaanse pas doen aan de hand.
Ze maakt er alleen af en toe nog een schraapbeweging van ipv dat ze ze helemaal naar voren gooit maar toch doet ze geregeld al 4 pasjes achter elkaar. Prachtig om te zien.
Als ze dit nog beter beheerst wil ik het haar ohz gaan leren, dat doet ze al wel als we stilstaan maar lopend snapt ze er nog niks van.
Ik vroeg me af hoe ik de pas zo kan krijgen dat ze het been zoveel mogelijk naar voren strekt.
Heeft iemand tips hoe ik dit laatste stukje nog beter kan krijgen?

En hoe kun je een paard leren flemen op commando? Ik heb het geprobeert met geurtjes maar daar doet ze helemaal niks mee. Zijn er andere opties zodat ze haar lip op leert trekken?

Dani

Re: Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:50

Bij mijn paard werkte het om op de bovenlip te kriebelen, maar dan vrij stevig. Daar reageerde ze meteen op :D

hannahromy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:30

Een rokende sigaret werkt ook. Heb ik gehoord. Maar of het goed is?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:32

Over het laten strekken van het been. Heb het mijn pony ook geleerd, en die kan het nu ook erop in stilstand met 1 been! Ik hem gewoon het been gepakt en helemaal gestrekt en dan tergelijk een koekie pakken en dat de hele tijd, deed ie het vanzelf, dus nu ook met dat been als ik erop zit. Andere been kent ie er niet op, anders kan ik het gebruiken in mijn uitgestrekte draf!:P
En over het flemen: in de neus knijpen, dan gaat de mijne altijd flemen!:P Vidn ie leukk!:P en dan gaat ie happen!XD

9mandy9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:02

Flemen:
Methode 1:
Je pony fleemt uit zichzelf af en toe. Zodra je pony het doet zeg je "fleem" en kietel je op zijn lip. Daarna meteen uitbundig belonen. Dit doe je een aantal keer zodra je pony het uit zichzelf doet. Later kun je het doen door enkel te kietelen. Veel pony's trekken dan hun lip dan op maar lang niet allemaal. Daarom is het makkelijk als de pony het al geregeld uit zichzelf doet.

Methode 2:
Je pony fleemt nooit uit zichzelf. Je kunt proberen of je pony reageert op kietelen op zijn lip. Zodra hij hem ook maar ietsjes optilt zeg je "fleem". En dit beloon je natuurlijk uitbundig. Dit oefen je een aantal keer. Zodra je pony bijna meteen fleemt zodra je op zijn lip kietelt kun je proberen alleen zijn lip aan te wijzen en dan "fleem" te zeggen. Na verloop van tijd laat je het kietelen weg en reageert je pony enkel op het commando.

Let op:
* Het schijnt ook te werken om de lip met iets lekkers in te smeren. Hier heb ik zelf geen ervaringen mee maar het is het proberen waard.

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:41

Over het flehmen je zou het kunnen proberen met labello aantikke en als hij begint te flehmen commando zeggen en beloning geven.

Linoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:31

Ik deed het met een snoepje, die hield ik voor zijn lip, en bewoog hem iets omhoog.
Zodra zijn lip ook iets omhoog ging, kreeg hij zijn snoepje.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:36

Mijn pony gaat altijd flemen als ik met een baby doekje zijn neus schoon maak! :')