Paard gooit gewicht in de neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Paard gooit gewicht in de neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 13:05

Ik ben met mijn merrie over op rijden met een merothische neusriem. Wat rijden betreft voel ik me een complete beginner als we dressuurmatig aan de slag gaan. Ze loopt lekker soepel, maar ipv buikspiergebruik is het nu gooi je neus in de meroth en hang daar al je gewicht in.
Meer voorwaarts en proberen contact te houden (incl mijn eigen buikspieren gebruiken) leiden tot bijzonder weinig.
Meer mensen die dit probleem hebben gehad?
Je merkt nu hoeveel gewicht ze normaal op het bit nam, ook niet goed, dat is duidelijk, maar hoe kan ik nu verder oefenen om wel wat dressuurmatig aan de slag te kunnen en haar te leren dat ze ook na kan geven met deze neusriem. Normaal met bit is het een kwestie van eigen buikspieren goed gebruiken, maar dat is nu niet voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:26

RT zou ik zeggen been erbij, en van voor naar achter rijden. Dan kan ze dat gewicht er niet in gooien.
't Is toch hetzelfde als met het bit: ze gaan hangen omdat ze niet voorwaarts en actief genoeg zijn.

Poohbeer

Re: Paard gooit gewicht in de neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 13:28

Dan heb ik supersnel paard...scheuren door de bak. Als ik voor tegen hou is ze dus zo sterk in haar neus dat we idd niet verder komen dan rondscheuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:42

Je vangt de beweging toch ook weer op? Voorwaarts is btw niet sneller, maar actiever in het lijf.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:05

Dat zeg ik, ik krijg het niet opgevangen omdat ze heel haar gewicht in de neusriem gooit. Met eigen buikspieren e.d. kom ik blijkbaar niet goed door.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:09

heb je hiermee met een ander hoofdstel/touwhalster ook last van?

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:17

Met bit loopt ze de laatste tijd dus super. Ik heb alleen meer het idee dat dat niet is omdat ze het zo geweldig leuk vind om na te geven, maar meer omdat ze de prettigste houding op het bit zoekt. Ze heeft nml nogal rottig gebit. Daarom wil ik nu zo graag bitloos doorzetten. Ons jonge paard weet niet beter dan bitloos dus die gaat tot nu toe heel goed, maar hij wil ook graag nageven, denk dat ik die meer voorwaarts moet houden straks omdat hij anders weer teveel duikt.

p.s. lollig he, volg je zelf een opleiding... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:54

Maar als ze beter loopt op het bit, waarom ga je dan niet met bit verder? :)

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:10

Omdat ze een heel rottig gebit heeft, waarbij ze hoogstwaarschijnlijk alleen maar nageeflijk loopt op het bit om zo min mogelijk last te hebben van het bit.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:19

Poohbeer schreef:
Omdat ze een heel rottig gebit heeft, waarbij ze hoogstwaarschijnlijk alleen maar nageeflijk loopt op het bit om zo min mogelijk last te hebben van het bit.

Ik zou gewoon een normaal dubbelgebroken trensje doen of een ander vriendelijk bit wat bij jouw paard past laten aanmeten. Misschien heeft jouw paard een klein/smal mondje bijvoorbeeld. Als dr mond en bit verder in orde zijn moeten haar toch actiever laten lopen. Denk ook aan haar tanden! Ik moet bijvoorbeeld 1x per jaar langs de tandarts met haar omdat mijn merrie haken op haar kiezen krijgt en kleine haakjes op haar tanden, dit kan flink pijn doen waardoor ze alleen maar tegenwerken en geen plezier hebben in het werken. Als je paard verder op het bit hangt zou ik liever hebben dat ze op het bit hangt dan op de neusriem. Het belangrijkste is dat je er niet op in moet gaan. De achterhand wil je er lekker onder hebben waardoor ze mooi actief loopt en geen tijd heeft om aan het bit te zitten. Je wilt geen races want dat is iets heel anders dan activiteit. Je begrenst haar dus, en niet door opeens haar op de rem te trekken of spanning op de teugels te brengen maar door contact met haar mond te houden, je handen te tillen en maak ophoudingen waarmee je haar vraagt te zakken naar je hand. Natuurlijk geef je na zo'n ophouding netjes je hand mee zodat ze ook een kans heeft om te zakken en je haalt je hand niet over je bovenbeen maar langs je lichaam. Handen verder ontspannen voor je zadel dragen en goed op je bips zitten. Ze loopt op jouw gewenste tempo, houd dit ook in de gaten en wees consequent. Als je haar goed actief hebt lopen vraag haar dan iets meer te zakken of ronder te lopen maar geef haar daarna ook de kans te zakken door soepel te zijn in je hand. Je gaat dus niet in op dat vasthouden, ze mag dat bit niet vasthouden. Even ophouding en weer toegeven, niet vasthouden en spannen maar ook niet alleen contact houden zodat ze alsnog het bit vastheeft. Vraag haar dus het bit los te laten en te zakken en geef haar hierin een kans om te zakken en houd daarna je handen en benen netjes stil en draag je handen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:32

Ze wordt regelmatig bijgehouden door de tandarts, haar gebit is dermate rommelig dat geen enkel bit lekker kan liggen.
Ik hoef dan ook geen tips over welk bit etc, ik wil weten of meer mensen hebben gehad dat een paard zich op de zit moeilijk terug laat rijden bij de overgang van bit naar bitloos. En hoe mensen dit hebben opgelost.
Het hele ophouding verhaal ken ik ook, terugrijden op de zit ook, etc.
Ik wil haar graag nageeflijk gaan rijden, dus achterbeen eronder en buikspieren gebruiken met bitloos rijden, maar ze gaat alleen haar gewicht in de neusriem gooien. Als ik met losse teugel rijd kan ze heel goed op 4 benen lopen. Geloof dat het handiger is als ik gewoon eens iemand vraag het rijden te bekijken...geloof dat dat beter gaat werken dan hier :D

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:34

Poohbeer schreef:
Ze wordt regelmatig bijgehouden door de tandarts, haar gebit is dermate rommelig dat geen enkel bit lekker kan liggen.
Ik hoef dan ook geen tips over welk bit etc, ik wil weten of meer mensen hebben gehad dat een paard zich op de zit moeilijk terug laat rijden bij de overgang van bit naar bitloos. En hoe mensen dit hebben opgelost.
Het hele ophouding verhaal ken ik ook, terugrijden op de zit ook, etc.
Ik wil haar graag nageeflijk gaan rijden, dus achterbeen eronder en buikspieren gebruiken met bitloos rijden, maar ze gaat alleen haar gewicht in de neusriem gooien. Als ik met losse teugel rijd kan ze heel goed op 4 benen lopen. Geloof dat het handiger is als ik gewoon eens iemand vraag het rijden te bekijken...geloof dat dat beter gaat werken dan hier :D

Kan maar ik dacht dat meedenken geen kwaad kon, wist verder ook weinig over het tanden-verhaal dus ik deed maar een gok.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:54

Het enige wat ik kan bedenken is terug naar het begin, los contact nemen, voorwaarts rijden en zij moet zelf het contact op gaan zoeken. Dan maar rondjes door de bak crossen, en haar op je zit terug proberen te krijgen, moe wordt ze vanzelf. Ze heeft zichzelf zo aangeleerd dat ze kan hangen en dat het wel makkelijke is en ze is er gelijk achter dat dat nu nog steeds kan... Als ze toch gaat hangen en het met voorwaarts drijven niet oplost, laat de teugels dan maar eens los. Als jij niet pakt, kan zij niet hangen.
Met een losse teugel kan ze op 4 benen lopen en dat kan ze vast ook wel met aanleuning, alleen is dat intensiever voor haar dan hangen en daar is ze al lang achter.
Zorg dat je alle tempowisselingen op zit/stem kan maken, evt een aantal keren longeren totdat ho en stap ed erin zitten en ze daar onder het zadel ook altijd naar luistert, dan kan je het crossen wat tegengaan.

Ik denk niet dat je paard zich moet leren aanpassen aan bitloos, ik heb juist het idee dat ze maar al te goed doorheeft hoe zo ook zonder bit onder het werk uitkomt. Het probleem is eerder dus mi niet hoe je haar aan bitloos kan wennen maar dat ze met bit er ook al onderuit kwam en nu weer.

Ik heb ooit een erg vlot paard gereden wat ook ging hangen, juist omdat iedereen er wat af bleef met been, ze liep al te hard... De enige manier dat ik haar fijn aan het lopen kreeg was haar met licht contact harder laten draven dan haar basis tempo, en dat was best hard... Dit zo'n 10-15 minuten en dan reageerde ze goed op m'n been, kwam ze van achteruit naar m'n hand toe en hiel het gerace op, hierdoor kon ik de achterkant erbij blijven rijden waardoor ze van voor ook fijner werd. Het harde lopen was bij haar de manier om onder het werk uit te komen en iedereen reed haar maar met de rem erop. Daardoor liep ze in een houding en ging ze hangen.
In theorie klinkt het allemaal leuk en aardig, je zult toch moeten gaan zoeken wat voor jou en je merrie het beste werkt, succes ermee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:20

Je paard zoekt steun omdat ze niet in balans is, niet rechtgericht is en ze haar eigen lichaamsgebruik moeilijk vindt.
Het beste is om van voren helemaal los te laten, zodat ze daar geen enkele steun krijgt en ze nu haar eigen balans wel mòet gaan zoeken en op 4 benen moet gaan lopen (ipv op het "5e been" te hangen). Daarbij goed voorwaarts houden en heel veel wendingen en overgangen rijden, dus continue bezig en actief houden. Met je zit en focus rijden en de teugels laten voor wat ze zijn. Ze zal dan bij iedere wending weer opnieuw haar eigen balans moeten zoeken en daar leert ze van (en jij ook ;) ).

Yamcha schreef:
been erbij, en van voor naar achter rijden.

Dit zie ik toch echt liever andersom, dus van achteren naar voren rijden.

Vergeet niet dat nageeflijkheid niet in de voorkant zit en dat je dat ook niet aan de voorkant kunt bewerkstelligen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:35

We gaan verder knutselen, sturen is knap lastig met zo'n lange teugel en hoog tempo, maar zal weer gaan proberen. Klinkt allemaal erg logisch zo. Weet dat ze goed voorwaarts moet zijn om nageeflijk te kunnen worden, maar zonder stuwing, het willen gaan zitten komen we nergens. Mevrouw is ook wel zo slim dat als ik wat terug rij, voor mijn idee maar heel weinig, dat ze bijna gelijk stil wil staan. Het is die middenweg die we nog niet kunnen vinden. Ga idd aan de slag met meer tempowisselingen en dan idd voltes etc op hoog tempo maar (wordt wel plat door de bocht eerst :D)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:31

@poohbeer: ach ik veroordeel je niet hoor!
dit is alleen maar iets waar je van kan leren!
maar kan ze wel tegen druk op haar neus?
of heb je haar eerder wel bitloos gereden, maar wil het nu niet zo erg lekker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:10

JoviBan schreef:
Je paard zoekt steun omdat ze niet in balans is, niet rechtgericht is en ze haar eigen lichaamsgebruik moeilijk vindt.
Het beste is om van voren helemaal los te laten, zodat ze daar geen enkele steun krijgt en ze nu haar eigen balans wel mòet gaan zoeken en op 4 benen moet gaan lopen (ipv op het "5e been" te hangen). Daarbij goed voorwaarts houden en heel veel wendingen en overgangen rijden, dus continue bezig en actief houden. Met je zit en focus rijden en de teugels laten voor wat ze zijn. Ze zal dan bij iedere wending weer opnieuw haar eigen balans moeten zoeken en daar leert ze van (en jij ook ;) ).

Yamcha schreef:
been erbij, en van voor naar achter rijden.

Dit zie ik toch echt liever andersom, dus van achteren naar voren rijden.

Vergeet niet dat nageeflijkheid niet in de voorkant zit en dat je dat ook niet aan de voorkant kunt bewerkstelligen.

Je hebt gelijk JoviBan, ik typte verkeerd, bedoelde het andersom uiteraard :D

TS: Nee, ik begrijp dat je dan liever bitloos rijdt.
Je kunt een paard meer aan het been maken door overgangen te maken, en terug rijden, en dat snel achter elkaar. Toch is het ook een proces, wat je niet in één keer opgelost hebt. Jouw paard gebruikt jouw hand als extra been, ze moet zó in balans komen, dat dat niet meer nodig is. Zichzelf leren dragen, dan kun je idd met een vrij losse teugel tóch je paard in een correcte verbinding rijden.
Wat ik wel heb begrepen van bitloos rijden, is het niet de bedoeling dat je voortdurend contact hebt, zoals met het bit.

Ik zou zeggen: probeer zélf met je handen minder die steun te geven, geef intussen de steun wél door je been eraan te houden, ook goed te ondersteunen dmv correct gebruik van je binnen- en buitenbeen.
Zonder stuwing is het idd lastig, al kunnen overgangen je daar goed bij helpen, je paard kán er wat heter van worden, maar dat lijkt me in jouw geval juist prettig :D

Je optoming, is die prettig voor het paard? Je zou daar eventueel wat mee kunnen experimenteren nog, en dan bedoel ik niet met optomingen met een hefboomwerking, die lijken me voor het paard niet erg fijn, maar mss is een CRB een alternatief (Yamcha is geen leek meer op bitloos gebied, :D voortschrijdend inzicht noemt men dat, alhoewel ik niets tegen heb op bitten :D). Hoe dan ook, als deze gewoon goed is, moet je hem uiteraard houden, niet gaan veranderen om het veranderen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:14

Ik reed mijn paard eerst met een (bloem)hackamore, daar ging ze ook vreselijk in hangen. Toen overgestapt naar een crb, en daar heb ik geen enkel probleem mee. Ze loopt gewoon ontspannen, zonder te hangen. Komt waarschijnlijk ook omdat de crb veel dunner is bij de neus, dus er vol in gaan hangen zou alleen maar pijn doen.

Ik weet niet hoe breed jouw neusriem nu is, maar dat is wel iets wat je kunt overwegen - zo'n crb is ook niet al te duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:15

Schijnt ook een erg prettige optoming te zijn.... :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:19

Poohbeer schreef:
We gaan verder knutselen, sturen is knap lastig met zo'n lange teugel en hoog tempo, maar zal weer gaan proberen. Klinkt allemaal erg logisch zo. Weet dat ze goed voorwaarts moet zijn om nageeflijk te kunnen worden, maar zonder stuwing, het willen gaan zitten komen we nergens. Mevrouw is ook wel zo slim dat als ik wat terug rij, voor mijn idee maar heel weinig, dat ze bijna gelijk stil wil staan. Het is die middenweg die we nog niet kunnen vinden. Ga idd aan de slag met meer tempowisselingen en dan idd voltes etc op hoog tempo maar (wordt wel plat door de bocht eerst :D)

Ik had dit ook met mijn merrie... Klein beetje verzameling om bijv te gaan doorzitten, dan ging ze gelijk stappen. Ik was gewoon niet consequent genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:11

Yamcha schreef:
Wat ik wel heb begrepen van bitloos rijden, is het niet de bedoeling dat je voortdurend contact hebt, zoals met het bit.

Dit is voor iedereen anders.
Voordeel van bitloos is dat je zonder continue druk (van het bit) kunt rijden. En dat is voor veel ruiters een mooie gelegenheid/uitdaging om zonder continue teugelcontact/druk te gaan rijden (zonder bit).
Maar er zijn wel dressuurruiters die overtuigd zijn van de noodzaak van continue contact, en die blijven dat zonder bit ook doen (dan verandert alleen het contact met de mond naar contact met het hoofd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:20

JoviBan schreef:
Yamcha schreef:

Dit is voor iedereen anders.
Voordeel van bitloos is dat je zonder continue druk (van het bit) kunt rijden. En dat is voor veel ruiters een mooie gelegenheid/uitdaging om zonder continue teugelcontact/druk te gaan rijden (zonder bit).
Maar er zijn wel dressuurruiters die overtuigd zijn van de noodzaak van continue contact, en die blijven dat zonder bit ook doen (dan verandert alleen het contact met de mond naar contact met het hoofd).

Wat rijtechnisch een enorme vooruitgang kan zijn, niet in de laatste plaats voor het paard. Balans is dan niet langer mooi, het is een must om het paard goed te laten lopen, het paard kán immers de handen niet meer als extra been gebruiken. Je zou, als je dressuurmatig wat meer door wilt trainen, een licht teugelcontact kunnen houden, maar dat kan ook met licht doorhangende teugels, een kilo in je handen is nergens voor nodig, en rijtechnisch ongewenst ;)

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 09:41

Ben ook best beetje dom!! Dat ik een CRB nog niet uitgeprobeerd heb bij haar. De jongste loopt er ook mee :D En daarbij maak ik ze ook nog zelf :+ Zie je gelijk hoe je toch zelf vast kunt hangen in je oude patronen. Bij het jongste paard was het bijna vanzelfsprekend, die rijden we in een op een CRB.
Zal vanmiddag maar even haar neus opmeten, eens zien hoe zijn daarop loopt.
En natuurlijk meer knutselen met overgangen e.d.

Nites

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:21

Hallo,

Ik kwam dit topic heel toevallig tegen (was naar iets heel anders op zoek...) en omdat er enkel op hoofdstel en bit wordt gereageerd, wil ik even een paar ideetjes kwijt...

Ik lees voornamelijk dat het paard van "iets" wegloopt...
Hoe is ze in de hand of bij grondwerk?

Ik denk aan twee punten:
1: heeft het paard rugpijn? Het niet willen/kunnen door de rug komen kan ook te maken hebben met vastzittende nek(wervels), het niet kunnen/willen kantelen van het bekken.
Laat ze eens nakijken.
Draagt ze haar staart op een swingende manier?

2: Je schrijft dat het paard een "gammel" gebit heeft. Zijn er misschien ontstekingen in de holtes/onder tandvlees?
Of heeft ze gewoon scheve tanden? Zou het kunnen dat het kopstuk daardoor voor schuren tegen de kaak zorgt?
Of iets in die richting...

Als je zeker bent dat er geen pijn is moet je een weg vinden om ze door de rug te laten komen.
Door alleen maar te drijven kom je in een vicieuze cirkel. Het paard moet de kans krijgen te ontspannen om de rug dan los te laten.
Denk daarbij aan het eerste punt van het scala van de africhting: takt.
Wil je er meer over weten hoe je dat het beste bereikt, laat me maar weten. Maar anders wordt het hier te lang ;-)

Als je geen takt en ontspanning bereikt, moet er pijn of ongemak zijn.

Groetjes uit België

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:44

Nou, dan heb jij niet goed gelezen, volgens mij worden hier vooral rijtechnische tips gegeven :)
Buiten dat wordt er helemaal niet naar hoofdstel en bit gekeken, dit paard heeft namelijk nooit een bit in :)*